Canadees kankercentrum Sunnybrook versterkt onderzoeksconsortium van Elekta en Philips voor MRI-geleide bestralingstherapie

Onderzoeksprojecten hebben wereldwijd gevolgen voor kankerbehandeling

mei 14, 2013

AmsterdamElekta (NSE: EKTAb) en Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) hebben op 13 april bekendgemaakt dat het Sunnybrook Health Sciences Centre (Toronto, Canada) zal toetreden tot het zich nog steeds uitbreidende consortium om de klinische mogelijkheden van MRI-geleide bestralingstherapie praktisch invulling te geven.

Het Sunnybrook Health Sciences Centre is het op vijf na grootste kankercentrum van Noord-Amerika en zal als vierde partner de onderzoeksovereenkomst voor evaluatie van deze nieuwe technologie ondertekenen.  Het betreft hier de ontwikkeling van een technologie die bestralingstherapie en MRI (magnetic resonance imaging) binnen één systeem combineert.* De klinische leden van deze groep zijn momenteel het Universitair Medisch Centrum Utrechtthe University of Texas MD Anderson Cancer Center en het Nederlands Kanker Instituut-Antoni van Leeuwenhoek.

De integratie van een geavanceerd 1,5 Tesla MRI-systeem met een hypermodern stralingstherapiesysteem biedt artsen de mogelijkheid om weke delen en tumoren bij een patiënt uitzonderlijk gedetailleerd in beeld te brengen, waarbij alle bewegingen dynamisch kunnen worden gevolgd. Deze revolutionaire innovatie stelt clinici bovendien in staat de bestralingsdosis MRI-geleid en in realtime aan te passen, waardoor een ongekend specifieke vorm van kankerbehandeling mogelijk wordt.

"Het Sunnybrook Health Sciences Centre onderscheidt zich in de wereld van wetenschap en geneeskunde doordat het zich van oudsher inzet  voor de integratie van onderzoek in de kliniek ten behoeve van patiënten," aldus Tomas Puusepp, president-directeur en CEO van Elekta. "Internationaal is het Sunnybrook een grote naam op natuurwetenschappelijk gebied, vooral als het gaat om beeldvormende technologie. Als kankercentrum van wereldniveau is het Sunnybrook dan ook de ideale partner voor ons om deze nieuwe technologie verder te ontwikkelen."

Volgens Michael Julius, vicepresident Research van het Sunnybrook Health Sciences Centre, zal de toetreding van het Sunnybrook tot het onderzoeksconsortium ertoe leiden dat een uniek team van natuurkundigen, technici en clinici gericht invulling kan geven aan de voordelen van MRI-geleide bestralingstherapie op basis van  technologische ontwikkeling en klinische studies.

"We hebben een aantal gebieden in kaart gebracht om de waarde van deze technologie voor de patiënt te kunnen onderzoeken," licht hij toe. "Het uiteindelijke doel – het in realtime verkrijgen van MRI-beelden met hoge resolutie van pathologische structuren tijdens toediening van de bestraling – kan ingrijpende gevolgen hebben voor de gezondheid en de klinische uitkomsten van de patiënt."

“Momenteel absorbeert de veiligheidsmarge van gezond weefsel rond de tumor een groot deel van de straling,” voegt Jean-Philippe Pignol hieraan toe. Als hoogleraar Stralingsoncologie is hij een autoriteit op het gebied van de samenwerking met Elekta binnen het Odette-kankercentrum van het Sunnybrook. "De verwachting is dat MRI-geleide bestralingstherapie ons in staat zal stellen meer kankerweefsel dan gezond weefsel te behandelen. Daardoor kunnen we in één fractie een zeer hoge dosis aan de tumor toedienen terwijl bijwerkingen voor het gezonde weefsel worden vermeden," stelt hij.

"De ontwikkeling van geavanceerde beeldvormingsoplossingen voor de planning en toediening van oncologische therapie behoort tot de belangrijkste aandachtsgebieden van Philips," aldus Gene Saragnese, CEO Imaging Systems bij Philips Healthcare. "Philips werkt op dit gebied al nauw samen met het Sunnybrook Health Sciences Centre, en we zijn zeer blij met de inbreng van hun expertise op het gebied van MRI-geleide radiotherapie binnen het onderzoeksconsortium. De leden zullen gezamenlijk werken aan het ontwerp en de implementatie van de klinische studies om beeldgeleide oncologietherapie op een nog hoger plan te brengen en uiteindelijk ook de toekomst van de gezondheidszorg vorm te geven."

*Het geïntegreerde MRI-geleide stralingstherapiesysteem is nog in ontwikkeling en niet beschikbaar voor de verkoop.

Elekta Agility Precision Radiation Therapy System

Joost Maltha
Philips Healthcare
Email: joost.maltha@philips.com

Johan Andersson
Director, Investor Relations, Elekta AB
E-mail: johan.andersson@elekta.com
Time zone: CET: Central European Time

Michelle Joiner
Director, Global Public Relations and Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447
E-mail: michelle.joiner@elekta.com
Time zone: ET: Eastern Time

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten, mondverzorgingsproducten en huishoudelijke apparaten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.