Tomaten met extra vitamine C dankzij LED-belichting

mei 7, 2013

Tomaten kunnen extra vitamine C bevatten als ze, terwijl ze aan de plant groeien, extra licht krijgen door ze met LEDs bij te lichten. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen UR Glastuinbouw, in een samenwerking met Philips. Deze samenwerking krijgt verder vervolg in de gezamenlijke faciliteit voor onderzoek naar de toepassing van LED-verlichting in de tuinbouw (IDC LED) die op 16 mei in Bleiswijk geopend zal worden.

Wageningen UR onderzocht verschillende tomatenrassen en verschillende lichtsterktes. Daarbij gebruikte de onderzoekers speciale LED-modules die tussen de planten konden worden gehangen, rondom de trossen tomaten. Die tomaten hangen normaal gesproken in de schaduw, omdat ze tussen de bladeren groeien, een stuk ónder de top van de plant. Dankzij de LEDs kregen de tomaten dus een soort ‘extra zonnetje’.

Bij het tomatenras dat het sterkste reageerde, bevatten de tomaten die met LEDs extra belicht waren, tot twee maal zo veel vitamine C als de tomaten die niet met LEDs waren bijgelicht. De verdubbeling van het vitamine C gehalte kon bereikt worden met een extra dosis licht die neer komt op ongeveer een kwart van de natuurlijke lichtsterkte op een zonnige dag.

Wageningen UR Glastuinbouw heeft het onderzoek uitgevoerd in het kader van het project “Gezond uit de Kas”, dat gefinancierd is door het Ministerie van Economische Zaken. Wageningen UR Glastuinbouw heeft bij het onderzoek samengewerkt met Philips; dat actief is op het gebied van LED-verlichtingsinnovaties voor in de tuinbouw.

In onderzoek dat dit jaar is gestart, wordt samen met bedrijven uit de hele tuinbouwketen bij tomaat, en andere groenten en fruit onderzocht of en hoe de voedingswaarde en smaak verbeterd kunnen worden door gebruik te maken van LED-belichting. Onderzoek naar de voorkeuren van consumenten wordt gebruikt voor het bepalen van de focus voor dit onderzoek.

Op 16 mei openen Wageningen UR Glastuinbouw en Philips in Bleiswijk een gezamenlijke faciliteit voor onderzoek naar het gebruik van LED-verlichting in de glastuinbouw: het Innovatie- en Demonstratiecentrum voor LED-toepassingen in de tuinbouw (IDC LED). Ter gelegenheid van de opening zal het IDC LED in de middag van 16 mei te bezoeken zijn.

LED-belichting van tomaten

Voor nadere persinformatie kunt u contact opnemen met:

Liesbeth De Smedt
External Communications Manager, Lighting
Philips Electronics Nederland B.V
Tel +31 6 1134 8365
liesbeth.de.smedt@philips.com
Consumentenlijn verlichting: 00800 744 547 75 (Nederland)

Erik Toussaint
Persvoorlichter
Wageningen UR
erik.toussaint@wur.nl

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten & haartrimmers en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.