Philips gaat nieuw e-health programma EU leiden

april 26, 2013

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) en zijn partners hebben vandaag de start van het ACT-programma (Advancing Care Coordination & Telehealth Deployment) aangekondigd. ACT is een door de EU gefinancierd programma dat voor het eerst onderzoekt welke organisatorische en structurele processen nodig zijn voor een grootschalige invoering van diensten op het gebied van zorgcoördinatie en e-health. De bevindingen moeten een succesvolle toepassing van dit soort diensten mogelijk maken om zo de zorg voor chronisch zieken te verbeteren en te besparen op zorgkosten. Er worden initiatieven in vijf verschillende Europese regio’s onderzocht. Het UMC Groningen is een van de partners en zal onderzoek doen in Nederland.

Het ACT-programma is een samenwerking tussen zorgautoriteiten, bedrijven, universiteiten en ziekenhuizen. Vijf Europese regio’s (Baskenland en Catalonië in Spanje, de Nederlandse provincie Groningen, de Italiaanse regio Lombardije en Schotland) zullen ieder hun eigen systemen voor zorgcoördinatie en e-health voor patiënten met hartfalen, COPD en diabetes onderzoeken. De resultaten worden twee jaar lang bijgehouden en geanalyseerd om na te gaan welke processen, structuren en werkwijzen het meest effectief zijn. De vijf regio’s zullen informatie en ervaringen uitwisselen zodat veelbelovende oplossingen verder kunnen worden verbeterd. De resultaten worden gepubliceerd zodat andere zorgautoriteiten hun eigen systemen voor zorgcoördinatie en zorgverlening op afstand kunnen ontwikkelen.

Het aantal mensen met chronische aandoeningen neemt sterk toe. Op EU-niveau bedragen de zorgkosten voor mensen met de veelvoorkomende chronische aandoeningen COPD, hartfalen of diabetes 125 miljard euro per jaar. Chronisch zieke mensen kunnen in veel gevallen effectief in hun eigen woning worden behandeld met behulp van systemen voor zorgverlening op afstand en geïntegreerde netwerken van zorgverleners. Uit klinisch onderzoek1-3 blijkt dat dit soort diensten kunnen bijdragen aan een verlaging van het aantal ziekenhuisopnames, het aantal dagen dat mensen in het ziekenhuis verblijven en de sterftecijfers.

“Het ACT-programma is een belangrijke stap op weg naar grootschalige toepassing van diensten voor zorgcoördinatie en zorgverlening op afstand. Het vertegenwoordigt een nieuwe fase in de toepassing van onderzoek op dit gebied. Dit programma onderzoekt de beste manier om zorgverlening op afstand toe te passen en te integreren, met als doel betere zorgresultaten voor patiënten, meer kosteneffectieve oplossingen en lagere zorgkosten”, aldus Stanton Newman, hoogleraar gezondheidspsychologie aan de School of Health Sciences van City University in Londen en hoofdonderzoeker van het Whole System Demonstrator-project, tot nu toe het grootste Europese proefproject op het gebied van zorgverlening op afstand.

“Noord Nederland loopt met een bovengemiddelde vergrijzing voor op andere delen van Nederland. Wij zijn ons hier zeer van bewust en hebben de maatschappelijke vraagstukken die hiermee samenhangen tot een Rijks Universiteit Groningen/UMC Groningen breed aandachtsgebied gemaakt, waar ook andere kennisinstellingen en partners zich achter hebben geschaard. Onze oriëntatie op wat wij “Healthy Ageing” noemen, en de bevolkingssamenstelling, maken dat deze regio uitermate geschikt is als pilot regio voor e-health in Nederland,” zegt professor Erik Buskens, programmadirecteur Healthy Aging van het UMC Groningen. “Zorg-op-afstand is een van de terreinen waar de uitaging mee kan worden aangepakt. Goed voorbereiden en condities scheppen is van groot belang voor de toekomst van de Nederlandse gezondheidszorg. We hebben in Nederland veel kennis en technologieën beschikbaar en het is belangrijk te onderzoeken hoe deze succesvol en breed kunnen worden ingezet.”

“Philips wil bijdragen aan een verandering in de gezondheidszorg door zinvolle en patiëntgerichte innovaties te ontwikkelen”, zegt Bas Verhoef, verantwoordelijk voor de regio Europa binnen Philips Healthcare. “Steeds meer mensen willen zorg op hun eigen voorwaarden, zonder al te veel verstoring van hun dagelijks leven. Door de zorg niet meer in het ziekenhuis maar in de thuisomgeving te verlenen, maken we dit mogelijk en kunnen we tevens beter omgaan met de toenemende druk op ons zorgstelsel als gevolg van vergrijzing en het stijgende aantal mensen met chronische aandoeningen.”

Binnen het ACT-programma wordt samengewerkt tussen vooraanstaande Europese deskundigen op verschillende zorgdomeinen. Het programma maakt deel uit van een overkoepelend Europees samenwerkingsverband op het gebied van actief en gezond ouder worden (European Innovation Partnership on Active and Healthy Ageing, EIP-AHA). EIP-AHA is een initiatief van de Europese Commissie in het kader van de ‘Innovation Union’-strategie. Doel is om de gemiddelde gezonde levensduur met twee jaar te verlengen tussen nu en 2020.

Voor meer informatie kunt u terecht op http://www.act-programme.eu/.

1 Inglis SC, Cark RA, McAlister FA, et al. Structured telephone support or telemonitoring programmes for patients with chronic heart failure. Cochrane Database Syst Rev. 2010;8:CD007228
2 Inglis SC, Clark RA, McAlister FA, Stewart S, Cleland JG. Which components of heart failure programmes are effective? A systematic review and meta-analysis of the outcomes of structured telephone support or telemonitoring as the primary component of chronic heart failure management in 8323 patients: Abridged Cochrane Review. Eur J Heart Fail 2011. Sep;13(9):1028-1040.
3 BMJ 2012; 344 doi:

Joost Maltha
Philips Healthcare
Email: joost.maltha@philips.com.

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; en daarnaast op het gebied van scheerapparaten, haartrimmers en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum..

Over ACT

De volgende organisatie zijn vertegenwoordigd binnen Het ACT consortium:

• Philips Healthcare Boeblingen, Duitsland
• Philips Electronics Nederland B.V., Nederland
• Aristotle University of Thessaloniki, Griekenland
• University of Hull, United Kingdom
• City University London, Verenigd Koninkrijk