Helft Nederlanders wil thuis meer variatie in de koffie

april 17, 2013

Eindhoven, Nederland – Onze koffierituelen weerspiegelen de Hollandse nuchtere mentaliteit: zonder fratsen en ‘lekker normaal’. Nederlanders maken vrijwel altijd zwarte koffie. In zes van de tien gevallen krijgt de visite een ‘normale’ kop koffie geserveerd: zwart of met een scheutje melk, suiker of zoetje. Dit terwijl 77% van de Nederlanders weet dat hun gasten het liefst een andere koffievariant drinken. De reden? Ze missen een koffiemachine waarmee ze een lekkere espresso, cappuccino en latte macchiato kunnen maken. Dit blijkt uit onderzoek dat Saeco, uitvinder van de volautomatische espressomachine, liet uitvoeren onder 784 consumenten.

Nederlanders drinken graag een bijzonder kopje koffie, vooral ’s middags en ’s avonds. Tegelijk blijkt dat een groot deel van de Nederlanders thuis nog steeds gewone koffie drinkt. Het onderzoek van Saeco bevestigt dat beeld: de koffie van de Nederlander thuis is vooral ‘gewone’ koffie uit het vertrouwde filterkoffiezetapparaat. Toch laat het onderzoek zien dat onder onze landgenoten een grote behoefte aan koffievariatie leeft: meer dan de helft van de Nederlanders zou ’s middags en ’s avonds andere koffie willen drinken, zoals een cappuccino, een espresso of een café latte. Het probleem ligt volgens de jongere generaties vooral bij hun koffiemachine: slechts 30% van de twintigers en 40% van de dertigers vindt dat hun koffiemachine alles kan wat ze willen.

Koffievoorkeur steeds luxer op de dag
Nederlanders zijn echte ochtendkoffiedrinkers: 93% begint de dag met een gewone kop koffie, omdat we het lekker vinden en om op gang te komen. Later op de dag verschuift onze voorkeur naar luxere koffie, die aansluit op onze persoonlijke smaak. Mannen houden het meest van sterk gebrande koffie met een intense smaak, vrouwen prefereren een romige koffie waar geschuimde melk aan is toegevoegd. Het liefst drinken we deze koffie in gezelschap.

Grote variatie in koffievoorkeur
Zelfs binnen huishoudens lopen de koffievoorkeuren sterk uiteen. 60% van de Nederlanders heeft een andere voorkeur dan de partner, 77% zegt dat hun gasten sterke verschillen vertonen in koffievoorkeur. Denk daarbij aan verschillen in koffiesmaak en -sterkte of aan variaties met melk (zoals cappuccino en latte macchiato). Toch krijgt de visite in zes van de tien gevallen normale koffie geserveerd: zwart of met een scheutje melk, suiker of een zoetje.

Drank met verschillende kwaliteiten
Jan Windey, Category Leader Espresso bij Saeco, heeft wel een verklaring. “Koffie is een drank met verschillende kwaliteiten: het geeft een opkikker, je warmt ervan op, het hoort bij de gezelligheid. Bij elk moment van de dag hoort een andere koffiebehoefte. De verschillende voorkeuren van de Nederlander zijn dus heel logisch. En omdat de Nederlander niet is opgevoed in de espressocultuur van de Italianen, drinkt hij gewoon wat hij lekker vindt. Eigenlijk is dat een positieve houding ten opzichte van de variatie die koffie te bieden heeft. Maar met het filterkoffieapparaat kun je nu eenmaal niet veel variëren. Ook met veel andere koffieapparaten kun je voornamelijk zwarte koffie maken. Voor koffiespecialiteiten moet je zelf melk gaan kloppen – en dat vinden we vaak te veel moeite, vooral als we veel gasten over de vloer hebben.”

Een koffiemachine om mee te variëren
Van de 97% van de Nederlanders met een koffieapparaat wil meer dan de helft een machine waarmee eenvoudig is te variëren. Saeco introduceert hiervoor in juni 2013 de Saeco Moltio, een espressomachine met gepatenteerde verwisselbare koffiebonenhouder. Hiermee kan de consument verschillende soorten koffiebonen bewaren in bonenhouders en zo eenvoudig variëren tussen verschillende soorten koffie. Daarbij beschikken de drie modellen in het Moltio-portfolio over nieuwe gepatenteerde melkschuimoplossingen (cappuccinatore, pannarello of een geïntegreerde melkkaraf) waarmee met één druk op de knop zijdezacht melkschuim gemaakt kan worden. Er zijn genoeg redenen om te willen variëren: elke dag het perfecte kopje koffie (14%), koffie die past bij het moment van de dag (14%) en het beter de partner of gasten naar de zin kunnen maken (11%). Meer dan de helft van de Nederlanders zou graag willen variëren, maar kan dit niet met zijn huidige koffiemachine. Met een koffiemachine die in sterkte en smaak kan variëren en waarmee ook eenvoudig melkvariaties zijn te maken, kan de Nederlander eindelijk ook thuis genieten van zijn zelfgemaakte cappuccino en latte macchiato.

Beeldmateriaal

Voor consumenteninformatie kunt u contact met ons opnemen via www.philips.nl/support of via 0900 202 11 77 (0,10 pm).

Gelieve voor verdere persinformatie en beeldmateriaal contact op te nemen met:

Saskia Maas
Senior Manager Public Relations
E-mail: Saskia.maas@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 118.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, home & portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum..

Saeco

Saeco is a leading designer and producer of espresso machines for household and professional use. Saeco also produces and retails automatic vending machines for hot and cold beverages and snacks. Founded in Italy in 1981, the company has its headquarters and main industrial sites in Gaggio Montano, Italy and Romania. It has around 1,500 employees and five production plants producing 1.5 million machines a year. It is present in the world's leading markets with subsidiaries and local distributors in more than 90 countries. It markets its espresso machines under the brands Saeco, Gaggia and Spidem. In July 2009, Saeco International Group S.p.A. was acquired by Royal Philips Electronics. It has been part of the Coffee Business Group of Philips Consumer Lifestyle since 1 January 2011..