Philips museum officieel geopend door Koningin Beatrix

Ondernemerschap en innovatie centraal in museum over ontwikkeling van Philips tot wereldconcern

april 5, 2013

Eindhoven, Nederland – Koningin Beatrix heeft vandaag aan de zijde van Frans van Houten, CEO Koninklijke Philips Electronics, het Philips museum in het centrum van Eindhoven officieel geopend. H.M. de Koningin bracht symbolisch het licht naar het museum door een oplichtende draadloze LED-lamp in een lichtkunstwerk te plaatsen. De openingshandeling werd onder muzikale begeleiding van leden van het Philips Symfonie Orkest verricht. Hierna kreeg de Koningin een rondleiding door het museum.

In het nieuwe museum beleeft de bezoeker de ontwikkeling van het wereldconcern, vanaf de start in 1891 tot en met de innovaties voor morgen. Het is een interactief verhaal over innovatie en ambitieus ondernemerschap, waarmee Philips een positieve impact op het leven van miljoenen mensen had en nog altijd heeft. Aan de hand van unieke historische en hedendaagse producten en de boeiende verhalen die erbij horen wordt dit tastbaar gemaakt. Ook wordt in het museum een tipje van de sluier opgelicht over wat het concern voor de toekomst voorziet.

Frans van Houten: “In het Philips museum komen onze geschiedenis, ons ondernemerschap en onze innovaties op een prachtige manier samen. Het museum vertelt het verhaal van een bedrijf dat al meer dan 120 jaar werkt aan innovaties, die ervoor zorgen dat mensen beter en gezonder kunnen leven in een meer duurzame wereld. Het Philips museum is er om te inspireren en geïnspireerd te worden.”

Zo maken bezoekers van het museum een fascinerende reis door de geschiedenis van Philips: van de allereerste gloeidraden tot aan de meest geavanceerde energiezuinige verlichting van vandaag de dag; en van de eerste stappen in de medische diagnostiek tot levensreddende minimaal invasieve behandelingen die dankzij technologische innovaties van Philips nu mogelijk zijn. Ook worden mensen meegenomen in de spectaculaire ontwikkelingen van consumentenproducten zoals scheerapparaten, radio en televisie.

Het Philips museum is gevestigd op de historische locatie waar Gerard Philips in 1891 zijn eerste gloeilamp heeft geproduceerd. Het oude fabriekje is ingrijpend gerenoveerd en uitgebreid tot een plek waar het erfgoed, ondernemerschap en innovatie samenkomen. Vanaf morgen, 6 april, is het Philips museum open voor het publiek.

Meer informatie
Informatie over de tentoonstelling in het Philips museum vindt u op www.philips-museum.com. Ook vindt u hier praktische informatie over openingstijden, toegangsprijzen en parkeermogelijkheden.

Voor nadere persinformatie kunt u contact opnemen met:

Eric Drent
Woordvoerder Philips Benelux
E-mail: eric.drent@philips.com

Mark Grispen
Manager communications Philips museum
E-mail: mark.grispen@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 118.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg-op-afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten, mondverzorgingsproducten en huishoudelijke apparaten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum

Over Philips museum

Het Philips museum is het museum van Koninklijke Philips Electronics N.V. Gevestigd in de eerste gloeilampenfabriek van Philips in het centrum van Eindhoven. De tentoonstelling in het museum neemt de bezoekers mee op de reis door het Philips verhaal. Een verhaal over innovaties en ambitieus ondernemerschap. Vanaf de start van de onderneming in 1891 tot en met de innovaties van morgen. Meer informatie is te vinden op: www.philips-museum.com.