Philips opgenomen in de 50 Disruptive Companies List 2013 van MIT Technology Review, die 's werelds meest innovatieve ondernemingen eert

februari 21, 2013

CAMBRIDGE, MA, — Philips, de marktleider in LED-verlichtingstechnologieën, is in de categorie Energie en Materialen vermeld in de 50 Disruptive Companies 2013, de jaarlijkse lijst van MIT Technology Review met 's werelds meest innovatieve technologiebedrijven. Gedurende het laatste jaar heeft Philips gewerkt aan het verlagen van de kosten van LED-lampen door het introduceren van 88 LED-lampen met ENERGY STAR-kwalificatie. Dit betekent dat deze producten geschikt zijn voor elektriciteitsbesparingen en het verlagen van de kosten voor consumenten, met inbegrip van de vervangers voor gloeilampen van 60, 75 en 100 W. De onderneming heeft ook baanbrekende verlichtingstechnologieën geïntroduceerd zoals de lamp die de L Prize heeft gewonnen en Philips hue, 's werelds slimste lamp die geregeld kan worden vanaf een iPhone of Android smartphone.

De winnaars worden genomineerd door de redacteuren van MIT Technology Review. Zij zoeken naar ondernemingen die het voorgaande jaar originele en waardevolle technologie gedemonstreerd hebben, deze technologie op een significante schaalgrootte op de markt hebben gebracht, en duidelijk invloed hebben op hun concurrenten. De ondernemingen op de lijst, afkomstig uit de branches energie en materialen, internet en digitale media, computers en communicatie, biogeneeskunde en transport, vertegenwoordigen grensverleggende innovaties die hoogstwaarschijnlijk onze levens zullen veranderen.

Jason Pontin, uitgever en hoofdredacteur van MIT Technology Review, verklaart: “De snelheid waarmee technologie verandert, is verbazingwekkend. Deze uitgave eert organisaties aan het front die 'baanbrekende innovaties’ laten zien die de concurrentie voorbijstreven, een branche kunnen omvormen en onze levens kunnen veranderen. Philips maakt efficiënte LED-lampen beter betaalbaar en één nieuwe lamp kan zelfs geregeld worden via telefoons en tablets.”

LED-lampen verbruiken tot 85 procent minder energie dan traditionele lampen en gaan ook nog eens tot 25 maal langer mee.  Naast het feit dat zij een vertrouwd zachtwit licht leveren, passen de Philips LED-lampen in bestaande armaturen en werken ze met standaard dimmers. Dat biedt consumenten een eenvoudige en duurzame oplossing voor hun woningen. Philips levert een uitgebreid assortiment LED-lampen, waaronder vervangers voor gloeilampen van 25 en 40 W en door ENERGY STAR gecertificeerde LED-equivalenten voor 60 en 75 W-lampen.  Bovendien brengt de Philips hue-lamp energie-efficiëntie op het volgende niveau. Die stelt consumenten namelijk in staat hun verlichting op afstand te regelen, en maakt het ook mogelijk dat de lampen in een brede reeks kleuren kunnen branden, inclusief instelbaar wit, terwijl ze zelfs bij piekbelasting slechts 8 W verbruiken.

“Van onze divisie Philips Lumileds, die doorbraken realiseert in de ontwikkeling van LED's, tot onze partnerschappen met nutsbedrijven, wij gaan door met het verleggen van grenzen op het gebied van LED-innovatie om te verzekeren dat consumenten geen lichtkwaliteit hoeven op te offeren en tegelijk een betaalbare manier hebben om hun energierekeningen te verlagen”, zegt René van Schooten, CEO Light Sources & Electronics bij Philips Lighting. “LED's vormen een baanbrekende technologie die het in zich heeft opnieuw te definiëren hoe we omgaan met verlichting en we zullen nieuwe manieren blijven ontwikkelen om de potentiële mogelijkheden ervan te benutten.”

Naarmate verlichting en technologie samenkomen, gaat Philips voort met het verkennen van nieuwe manieren om ook waarde naar de commerciële markt te brengen.  In de afgelopen jaren heeft de onderneming de stad Boston geholpen geld te besparen en haar invloed op het milieu te verminderen door middel van LED-straatverlichting en nieuwe verlichting voor de Zakim Bridge.  Daarnaast ontwikkelde Philips het nieuwe LED-verlichtingssysteem voor het iconische Empire State Building, dat helpt de skyline van New York opnieuw te definiëren.

Philips en de andere winnaars zullen prominent vermeld worden in de maart/april-uitgave van MIT Technology Review. Die is wereldwijd vanaf 5 maart verkrijgbaar in de kiosken en vanaf 20 februari online op technologyreview.com.

Voor nadere persinformatie kunt u contact opnemen met:

Jeannet Harpe
Philips Lighting Communications
Email: jeannet.harpe@philips.com

Silvie Casanova
Lighting Communications, Philips Electronics North America
Tel: +1 978-659-7467
Email: silvie.casanova@philips.com

For Technology Review
David W.M. Sweeney
Tel: +1 617-475-8018
Email: david.sweeney@technologyreview.com

koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 118.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, home & portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

About MIT Technology Review

MIT Technology Review leads the global conversation about technologies that matter. An independent global media company owned by the Massachusetts Institute of Technology (MIT), the enterprise produces publications read by millions of business leaders, innovators, thought leaders, and early adopters around the globe, in six languages and on a variety of digital and print platforms. The company publishes MIT Technology Review magazine, the world's most respected technology magazine (established 1899); daily news features, analysis, opinion, and video; and Business Reports, which explain how new technologies are transforming companies, disrupting markets, or creating entirely new industries. It also produces live events such as the annual EmTech MIT, international EmTech conferences, Summits, and Salons. The company's entrepreneurial community organization, the MIT Enterprise Forum, hosts over 400 events a year around the world.