Philips lanceert ‘Fabric of Africa’, een bewustwordingscampagne gericht op niet-overdraagbare ziekten, betere gezondheidszorg voor moeder en kind en versterking van de zorginfrastructuur

februari 20, 2013

• Philips legt contact met belanghebbenden in Afrika en wereldwijd om toegang tot gezondheidszorg in het gehele continent te verbeteren.
  • Campagne benadrukt noodzaak van samenwerking om zorgsystemen te versterken.

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (AEX: PHI, NYSE: PHG) heeft vandaag ‘Fabric of Africa’ gelanceerd, een campagne om publiek-private samenwerking te bevorderen en de toegang tot gezondheidszorg in geheel Afrika te verbeteren. Het hoofddoel van de campagne is het opzetten van effectieve samenwerkingsverbanden met belanghebbenden in Afrika en over de hele wereld op het gebied van niet-overdraagbare ziekten, gezondheidszorg voor moeder en kind, en verbetering van de zorginfrastructuur, zorgverlening en opleiding van zorgprofessionals.

Peter van de Ven, General Manager van Philips Healthcare in Afrika, zei over de campagne: “Voor effectieve zorg in Afrika hebben we niet alleen innovatieve oplossingen nodig, maar ook mogelijkheden om middelen, mensen en technologieën te combineren. In deze campagne willen we onze krachten bundelen met overheden, niet-gouvernementele organisaties en het bedrijfsleven om duurzame publiek-private samenwerkingsverbanden op te zetten.”

De ‘Fabric of Africa’-campagne van Philips draait om de rol van vrouwen in het weefsel (‘fabric’) van Afrikaanse samenlevingen, en gebruikt dit thema om de aandacht te vestigen op het belang van gezonde vrouwen en hun positieve bijdrage aan de maatschappij. De campagne is mede geïnspireerd door de VN-millenniumdoelen voor de periode na 2015 (met name doel 4 en 5) en is gericht op drie aandachtsgebieden:

Gezondheidszorg voor moeder en kind
In 2010 stierven er in Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara meer vrouwen tijdens hun zwangerschap dan waar ook ter wereld. Dit deel van Afrika was verantwoordelijk voor ruim de helft (56%) van de 287.000 geregistreerde sterfgevallen wereldwijd.1 Ook de kindersterfte is hoog: Afrika is verantwoordelijk voor 29% van alle sterfgevallen van pasgeborenen wereldwijd2.

Bestrijding van niet-overdraagbare ziekten (met name baarmoederhals- en borstkanker en  hartziekten)
In 2021 zullen er in Afrika meer mensen overlijden aan niet-overdraagbare ziekten dan waar ook ter wereld, met een verwacht sterftecijfer van 27% in vergelijking met 17% wereldwijd3. Baarmoederhalskanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder Afrikaanse vrouwen, gevolgd door borstkanker.

Hart- en vaatziekten zijn na besmettelijke ziekten de tweede doodsoorzaak in Afrika, en zijn verantwoordelijk voor 11% van het totale aantal sterfgevallen. De belangrijkste oorzaken zijn roken, hoge bloeddruk, overgewicht en een hoog cholesterolgehalte4.

Betere infrastructuur en opleiding van zorgprofessionals
Veel Afrikaanse landen hebben chronisch gebrek aan zorgvoorzieningen en geschikte apparatuur en technologie. Ook het tekort aan goed opgeleide zorgprofessionals maakt het moeilijk om goede zorg te verlenen aan patiënten.

Philips wil in de loop van de campagne een aantal innovatieve en betaalbare medische technologieën en eHealth-oplossingen introduceren op de Afrikaanse markt. De onderneming wil met behulp van lokale en internationale partners financieringsmogelijkheden en technische hulp en ondersteuning bieden ter versterking van de zorginfrastructuur, evenals trainings- en opleidingsmogelijkheden om te zorgen voor meer goed opgeleide zorgprofessionals in Afrika.

Philips is al ruim een eeuw actief in Afrika en er zijn al een groot aantal Philips-apparaten en -systemen in gebruik. Mede hierdoor beschikt de onderneming over een uniek inzicht in de diverse zorgomgevingen en een bewezen staat van dienst als het gaat om innovatieve zorgoplossingen in het gehele continent.

Voor meer informatie over de ‘Fabric of Africa’-campagne van Philips kunt u terecht op www.philips.com/FabricofAfrica.

1  United Nations (UN) Inter-Agency report, “Trends in Maternal Mortality: 1990 to 2010” compiled by the World Health Organization (WHO), United Nations Children’s Fund (UNICEF), United Nations Population Fund (UNFPA), and the World Bank.
2  World Health Organization (WHO) Regional Office for Africa. The health of the people: the African regional health report. Brazzaville, Republic of Congo: World Health Organization; 2006.
3  United Nations. 2011 Commitments to advance the Global Strategy for Women’s & Children’s Health. New York, United Nations, 2011.
4  WHO AFRO Commission 2012 pages 39 & 41.

Voor nadere persinformatie kunt u contact opnemen met:

Radhika Choksey
Philips International B.V.
E-mail: radhika.choksey@philips.com

koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 118.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, home & portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum