Philips gaat Lifestyle Entertainment verkopen aan Funai

januari 29, 2013

Philips-sector Consumer Lifestyle gaat zich concentreren op gezondheid en welzijn

Sterke merkpositie en innovatievermogen van Philips worden gecombineerd met distributienetwerk en  productiecapaciteit van Funai

Overeenkomst zorgt ervoor dat audio- en video-innovaties met de merknaam Philips wereldwijd beschikbaar blijven voor consumenten

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat het een overeenkomst heeft ondertekend om de Business Group (BG) Lifestyle Entertainment (bestaande uit de onderdelen Audio, Video, Multimedia en Accessories) te verkopen aan het Japanse bedrijf Funai Electric Co. Ltd (TSE/OSE 6839). Onder de voorwaarden van de overeenkomst betaalt Funai een licentievergoeding en een contante vergoeding van 150 miljoen euro. De licentievergoeding heeft betrekking op een licentieovereenkomst met een aanvankelijke looptijd van vijfeneenhalf jaar en een optie op verlenging met nog eens vijf jaar. De overeenkomst voor de onderdelen Audio, Multimedia en Accessories zal naar verwachting in de tweede helft van 2013 worden afgerond. Het onderdeel Video wordt in 2017 overgedragen in verband met bestaande intellectuele-eigendomsregelingen. De winst op de transactie wordt op de afsluitingsdatum geboekt.

De transactie wordt afgerond onder de gebruikelijke voorwaarden, dat wil zeggen onder voorbehoud van het advies van de Ondernemingsraad en toestemming van de regelgevende instanties. Het onderdeel Remote Control, dat zich voornamelijk op de zakelijke markt richt, wordt niet verkocht.

"Deze overeenkomst vertegenwoordigt opnieuw een belangrijke stap in de herinrichting van het portfolio van de sector Consumer Lifestyle, en de omvorming van Philips tot marktleider op het gebied van gezondheid en welzijn", aldus Frans van Houten, CEO van Philips. "Wij werken al ruim 25 jaar samen met Funai en ik heb alle vertrouwen dat deze overeenkomst onze klanten continuïteit zal bieden en dat Lifestyle Entertainment een veelbelovende toekomst tegemoet gaat. De sterke merkpositie van Philips op het gebied van audio, video en entertainment, ons innovatievermogen en onze leidende positie in deze marktsegmenten worden gecombineerd met de productiecapaciteit van Funai en hun uitgebreide distributienetwerk in Japan en Noord- en Centraal-Amerika."

"Dit is een spannende tijd voor ons bij Funai", aldus Tomonori Hayashi, bestuursvoorzitter en CEO van het Japanse bedrijf. "Dankzij deze transactie kunnen we ons blijven ontwikkelen en groeien als internationale onderneming. We zullen profiteren van de legendarische technische kennis en innovaties van Philips, evenals de uitstekende medewerkers die Philips over de hele wereld in dienst heeft. Hierdoor kunnen we als team werken aan de ontwikkeling en groei van het Philips-merk op de audio-, video- en entertainment-markt. Daarnaast kan Funai dankzij deze overeenkomst zijn doelstelling realiseren door zijn activiteiten uit te breiden naar Brazilië, Rusland, India, China en andere markten."

"Dankzij deze overeenkomst en de joint venture voor Philips Television kan de sector Consumer Lifestyle zich verder concentreren op gezondheid en welzijn. Met de onderdelen Personal Care, Health & Wellness, Domestic Appliances en Coffee heeft de sector in 2012 een hoge eencijferige omzetgroei gerealiseerd", aldus Pieter Nota, CEO van Philips Consumer Lifestyle. "Philips kent een rijke traditie op het gebied van audio, video, multimedia en toebehoren, en de vandaag bekendgemaakte overeenkomst stelt Funai in staat om onder de Philips-merknaam hoogwaardige innovaties te blijven leveren aan consumenten over de hele wereld."

De onderdelen Audio, Video, Multimedia en Accessories vormen samen de Business Group (BG) Lifestyle Entertainment, die op zijn beurt deel uitmaakt van Philips Consumer Lifestyle. Het hoofdkantoor van Lifestyle Entertainment is gevestigd in Hongkong en de BG heeft wereldwijd ca. 2000 medewerkers.

De vandaag bekendgemaakte overeenkomst heeft geen gevolgen voor de bestaande merklicentieovereenkomsten tussen Funai en Philips.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Joost Akkermans
Philips Corporate Communications
Email: joost.akkermans@philips.com

Steve Klink
Philips Corporate Communications
E-mail: steve.klink@philips.com

Toru Fujii
Funai Corporate Communications
Email: investor_relations@funai.co.jp

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 118.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, home & portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

About Funai Electric Co., Ltd

Funai Electric Co., Ltd., established in 1961, is headquartered in Osaka, Japan and is listed in the Tokyo and Osaka Securities Exchange First Section (6839). In addition to the consumer electronic product brands sold by FUNAI Corporation and the products sold by other FUNAI sales and marketing companies in Asia, Europe, and South America, Funai Electric Company, Ltd. is a major original equipment manufacturer (OEM) supplier for appliance, consumer electronic, computer, and computer peripheral companies on a global basis. For more information on the Funai group, please visit www.funaiworld.com.

Forward-looking statements

This release may contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. By their nature, forward-looking statements involve risk and uncertainty because they relate to events and depend on circumstances that will occur in the future and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements.