Elekta en Philips verwelkomen MD Anderson Cancer Center als partner in onderzoeksconsortium voor MRI-geleide bestralingstherapie

MD Anderson Cancer Center van de Universiteit van Texas versterkt consortium voor ontwikkeling van innovatieve radiotherapie van de volgende generatie voor kankerpatiënten

januari 24, 2013

STOCKHOLM – Elekta (NSE: EKTAb) en Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHIA) hebben vandaag aangekondigd dat het MD Anderson Cancer Center van de Universiteit van Texas (Houston, VS) een samenwerkingsovereenkomst heeft getekend met een onderzoeksgroep die werkt aan de ontwikkeling van een innovatieve beeldgeleide technologie voor de behandeling van kanker. Daarbij worden bestralingstherapie en MRI (magnetic resonance imaging) binnen één systeem gecombineerd. Het MD Anderson wordt daarmee de tweede partner binnen het onderzoeksconsortium van vooraanstaande oncologische bestralingscentra en clinici, naast het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU).

Deze combinatie van de nieuwste MRI-technologie en een uiterst geavanceerd stralingstherapiesysteem resulteert in een MRI-geleide stralingstherapie waarmee artsen de weke delen en de tumor uitzonderlijk gedetailleerd in beeld kunnen brengen. Deze revolutionaire innovatie is er bovendien op gericht clinici in staat te stellen de behandeling in realtime aan te passen, waardoor een zeer gerichte vorm van kankerbehandeling mogelijk wordt.

“De unieke functionaliteit van de MRI-geleide stralingstherapie, die beeldvorming van de weke delen met MRI met gelijktijdige stralingstherapie mogelijk maakt, zou een ware omwenteling in de kankerzorg teweeg kunnen brengen,” aldus Jay Hoey, Executive Vice President van Elekta Noord-Amerika. “Uiteindelijk profiteert de patiënt het meest, want de MR-beeldvorming garandeert een uiterst precieze toediening van de therapeutische straling, met de potentie om blootstelling van gezond weefsel te vermijden. Mijn collega’s bij Elekta, Philips en het UMCU zijn zeer verheugd over de toetreding van het MD Anderson tot het onderzoeksconsortium. Het consortium zal enorm profiteren van de hoogwaardige medische, technologische en patiëntgerichte expertise waarover dit kankerinstituut beschikt.”

“MRI is de gouden standaard als het gaat om de beeldvorming van weke delen. Op basis van de MRI-beelden van de tumor kan het zorgteam de stralingstherapie optimaliseren én de toxiciteit beperken,” meent dr. Steven J. Frank, universitair hoofddocent Stralingsoncologie en hoofd afdeling Advanced Technologies van het MD Anderson. “In ons gezamenlijke onderzoek ligt het accent op wat deze combinatie in de toekomst voor de patiënt kan betekenen.”

“Het ontwikkelen van een wezenlijke, maar complexe, innovatie als een MRI-geleid bestralingstherapiesysteem is alleen haalbaar als samenwerking met vooraanstaande innovatieve zorgpartners wordt gezocht, in zowel bedrijfsmatig als klinisch opzicht,” aldus Gene Saragnese, CEO Imaging Systems bij Philips Healthcare. “Als toonaangevend innovator op het gebied van kankerzorg kan het MD Anderson Cancer Center van de Universiteit van Texas met zijn unieke expertise een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van meer doelgerichte kankerbehandelingen. De zorg van de kankerpatiënt zal daardoor een geheel nieuw aanzicht krijgen.”

In de periode vóór de oprichting van het onderzoeksconsortium hebben Elekta, Philips en het UMCU een prototype-systeem gebouwd en getest waarin een lineaire versneller en een MRI-systeem van 1,5 tesla zijn geïntegreerd. Door het succes van de eerste tests kan het project doorgaan naar de volgende fase, waarin een selecte groep consortiumpartners het systeem verder zal ontwikkelen en testen.

Stralingstherapie en medische beeldvorming spelen al een essentiële rol in de planning, toediening en nazorg van de behandeling. Het betreft hier immers een kosteneffectieve en veilige methode voor de behandeling van patiënten met kanker. Stralingstherapie speelt een cruciale rol in de kankerbehandeling, als frontlijnbehandeling of in combinatie met andere behandelmethoden, zoals chemotherapie. De techniek houdt in dat door kanker aangetast weefsel wordt opgespoord en bestraald met hoogenergetische stralingsbundels. Daarbij wordt het gezonde weefsel rond om de tumor zo veel mogelijk ontzien.

Het geïntegreerde MRI-geleide stralingstherapiesysteem is nog in ontwikkeling en niet beschikbaar voor de verkoop.

Philips Ingenia MRI Scanner

Elekta Agility Precision Radiation Therapy System

Neem voor meer informatie contact op met:

Johan Andersson Melbi, Director, Investor Relations, Elekta AB
Email: johan.anderssonmelbi@elekta.com

Steve Klink, Philips Corporate Communications
Email: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 121.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, home en portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum