Philips op 7e plaats op Global 100-lijst van Corporate Knights

januari 23, 2013

Amsterdam - Het Canadese media- en onderzoeksbureau Corporate Knights heeft vandaag weer zijn Global 100-lijst met de meest duurzame ondernemingen ter wereld gepresenteerd op het World Economic Forum in het Zwitserse Davos. Philips neemt op de ranglijst de zevende plaats in. Doordat het Amerikaanse hoofdkantoor is gevestigd in Andover, Massachusetts, is Philips ook de hoogst geplaatste onderneming uit die staat die op 's werelds meest geloofwaardige ranglijst voor duurzaam ondernemen voorkomt.

Doordat Philips doorlopend investeert in innovatie, efficiëntie en transparantie binnen de leveringsketen en de nadruk legt op positieve klantervaringen, staat duurzaamheid centraal in al onze bedrijfsactiviteiten. In het kader van het EcoVision-programma richt Philips zich op drie duurzaamheidsdoelstellingen voor 2015 op het gebied van zorg, energiezuinigheid en recycling. In combinatie met onze resultaten ten aanzien van de productiviteit van energie, CO2 en water, heeft deze benadering ervoor gezorgd dat we zes plaatsen zijn gestegen ten opzichte van onze dertiende positie in 2012.

“Het behalen van dit eindresultaat onderstreept onze voortdurende inzet en leidende positie op duurzaamheidsgebied”, aldus Greg Sebasky, bestuursvoorzitter van Philips North-America. “Ons streven is om in 2025 elk jaar het leven van 3 miljard mensen beter te maken en daarvoor maatschappelijke en milieugerelateerde afwegingen toe te passen op het geheel van onze activiteiten.”

In Massachusetts heeft Philips het EcoVision-programma op de volgende manieren in de praktijk gebracht:

de benodigde elektriciteit voor de Lightolier-vestiging in Fall River wordt voor 70% geleverd door windenergie;

meer dan 300 ton afval, zoals lampen, papier en bouwafval, wordt hergebruikt;

bijna 10.000 kilo aan voedingsresten wordt gecomposteerd;

steun aan lokale gemeenschappen via vrijwilligers- en welzijnsprogramma's, zoals de personeelstuin en een inzamelingsactie waarmee meer dan 1200 kilo aan voedingsmiddelen kon worden geschonken aan de mobiele voedselbank in de regio Merrimack Valley;

maximale efficiëntie bij ruimtegebruik in bedrijfsgebouwen, bijvoorbeeld door middel van ons innovatieprogramma voor werkplekken op de Andover Campus om flexwerken mogelijk te maken.

Toby Heaps, algemeen directeur van Corporate Knights, over de Global 100-lijst van dit jaar: “Deze bedrijven lopen voorop bij het efficiënt benutten van hulpbronnen: ze zetten afval om in waardevolle producten en ze doen meer met minder. Ze behoeden onze beschaving tegen het overschrijden van de ecologische draagkracht van de aarde en sturen aan op de terugkeer naar een evenwichtssituatie.”

Zie www.global100.org of www.corporateknights.com/global100 voor de volledige lijst en overige details.

Noot voor de redactie ten aanzien van het EcoVision-programma:
Om de onderneming een strategisch richtpunt op het gebied van duurzaamheid te geven, heeft Philips drie prestatie-indicatoren (Key Performance Indicators, KPI’s) vastgesteld. Philips streeft naar de volgende doelstellingen voor 2015:

Wereldwijd minstens 500 miljoen mensen van zorg voorzien.
Doel: in 2015 hebben we 500 miljoen mensen bereikt (via Philips Healthcare).

De energiezuinigheid van Philips-producten verbeteren.
Doel: in 2015 moet de energiezuinigheid met 50% zijn verbeterd ten opzichte van 2009 (dit geldt voor het gemiddelde totale productportfolio).

De materialenkringloop sluiten.
Doel: in 2015 moeten de hoeveelheden ingezamelde en gerecyclede producten en het aandeel van gerecyclede materialen in producten ten opzichte van 2009 zijn verdubbeld.

2013 Global 100 Most Sustainable Corporations in the World

Eric Drent
Senior Communicatiemanager/Woordvoerder Philips Nederland
Tel: +31 (0)6 5190 5718
Email: eric.drent@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 121.000  werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, home en portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum

About Corporate Knights

Founded in 2002, Corporate Knights is an independent Toronto-based media and investment research company. http://www.corporateknights.com/

About the Global 100 Most Sustainable Corporations in the World (Global 100)

The Global 100 is an annual project initiated by Corporate Knights, the company for clean capitalism. Launched in 2005, the Global 100 is announced each year at the World Economic Forum in Davos.