Philips reageert op uitkomst Europese Commissie onderzoek naar CRT industrie

december 5, 2012

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) laat vandaag weten dat het een boete van EUR 313 miljoen heeft ontvangen van de Europese Commissie na een onderzoek naar vermeende schending van de mededingingsregels in de Cathode-Ray Tubes (CRT) industrie. De boete moet binnen drie maanden worden betaald. Daarnaast stelt de Europese Commissie Philips en LG Electronics hoofdelijk aansprakelijk voor een boete van EUR 392 miljoen voor de vermeende schending van de mededingingsregels door LG.Philips Displays (‘LPD’), een 50/50 joint venture.

In 2001 heeft Philips haar CRT activiteiten afgestoten en ondergebracht in LPD, een joint venture met LG Electronics. LPD was een onafhankelijk bedrijf en werd niet geconsolideerd in de boekhouding van Philips. In 2006 ging LPD failliet. Philips heeft over het CRT onderzoek van de Europese Commissie eerder gerapporteerd in haar jaarverslagen.

“We betreuren het dat we met dit soort gedrag in verband worden gebracht,” aldus Frans van Houten, bestuursvoorzitter van Philips. "Onze ethische code, zoals we die hebben beschreven in onze General Business Principles, is duidelijk en moet altijd strikt worden nageleefd. We geloven dat de boete, die betrekking heeft op een bedrijfsonderdeel dat is afgestoten in 2001, disproportioneel en ongerechtvaardigd is. Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat deze boete ons niet zal afleiden van onze focus om van Philips het leidende technologie bedrijf in Health en Well-being te maken. We gaan door met ons Accelerate! transformatieprogramma en handhaven onze financiële doelstellingen voor 2013.”

Philips is van plan in beroep te gaan tegen het besluit van de Europese Commissie. Philips voert als beleid om alle van toepassing zijnde mededingingsregels na te leven en het bedrijf heeft volledig meegewerkt met de Europese Commissie in haar onderzoek; in ruil daarvoor is de boete verlaagd.

Link naar Nederlandse videoboodschap van Frans van Houten: https://philips.box.com/s/7e2w1lugzv8tbrozoxap

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Joost Akkermans
Philips Corporate Communications
Email: joost.akkermans@philips.com

Steve Klink
Philips Corporate Communications
Email: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 121.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op http://www.philips.nl/nieuwscentrum.

Forward-looking statements

This release may contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. By their nature, forward-looking statements involve risk and uncertainty because they relate to events and depend on circumstances that will occur in the future and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements..