Philips benadrukt op klimaatveranderingsconferentie COP18 de urgente noodzaak om de potentie van energie-efficiëntie te ontsluiten

december 4, 2012

Doha, Qatar – Tijdens de lopende klimaatveranderingsconferentie in Qatar heeft Philips een sterke oproep gericht aan overheden, ondernemingen en maatschappij om meer actie te ondernemen voor het invoeren van energie-efficiënte verlichting als middel om kosten te verlagen, concurrentiekracht te verbeteren en de uitstoot van broeikasgassen beduidend te verminderen.

“LED-verlichting is een technologische innovatie die de efficiëntie verhoogt en aanzienlijke besparingen met zich meebrengt. Deze besparingen kunnen geherinvesteerd worden in steden en nieuwe infrastructuren, en dat maakt een duurzame groei mogelijk’’, zegt Eric Rondolat, CEO Philips Lighting.

Een volledige overschakeling op energie-efficiënte LED-verlichting zou significante energiebesparingen opleveren in de ordegrootte van de productie van 640 middelgrote energiecentrales en kostenbesparingen van ongeveer EUR 130 miljard.

Christiana Figueres, Executive Secretary van de UNFCCC zegt: “Maatregelen ten gunste van energie-efficiëntie bieden een enorme potentie, niet alleen door het leveren van een aanzienlijke bijdrage aan het beteugelen van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, maar ook door het verlagen van de energierekeningen voor consumenten en ondernemingen, het ondersteunen van groene werkzaamheden en bedrijven en het versterken van economieën. In samenwerking met belangrijke belanghebbenden zoals bedrijfsleven en industrie, moeten regeringen in alle sectoren meer maatregelen treffen die gedragsverandering en verbetering van de energie-efficiëntie bevorderen.”

In samenwerking met Philips wordt op de wereldwijde klimaatveranderingsconferentie in Doha (COP18) een rapport van het toonaangevende energieadviesbureau Ecofys gepubliceerd met de titel: “The benefits of energy efficiency: why wait?”. Het rapport heeft als doel een schatting te geven van de schaalgrootte van de voordelen van energie-efficiëntie, gebaseerd op beoordelingen van de meest gezaghebbende organisaties op dit gebied.

Het rapport benadrukt dat een extra verbetering van 1-2 procent per jaar in de efficiëntie van het algemene elektriciteitsverbruik overeenkomt met de productie van 2500 tot 5000 middelgrote energiecentrales. Dit zou de noodzaak van kapitaalsinvesteringen in openbare elektriciteitsvoorzieningen verminderen in een ordegrootte van EUR 1000 - 1900 miljard in 2030, wat op middellange termijn een budgetverlichting oplevert tijdens deze periode van moeilijke economische omstandigheden.

Het rapport geeft ook een schatting van de schaalgrootte van andere voordelen van energie-efficiëntie, zoals kostenbesparingen dankzij lagere energierekeningen en een geringere uitstoot van broeikasgassen.

Dr. Kandeh Yumkella, de door de Secretaris-Generaal van de VN aangestelde Speciale Afgevaardigde voor Duurzame Energie voor Iedereen, voegt eraan toe: “Versterking van de energie-efficiëntie levert een win-win situatie op voor zowel het klimaat als de economie. Het is een van de krachtigste en meest kosteneffectieve hulpmiddelen die beschikbaar zijn om te helpen voldoen aan onze klimaatdoelstellingen, terwijl het tegelijk geld bespaart voor zowel overheden, ondernemingen als consumenten. Energie-efficiëntie is essentieel om 'duurzame energie voor iedereen' te verwezenlijken."

Als onderdeel van haar rol tijdens de conferentie zal Philips het volgende actieniveau bepleiten en initiatieven omarmen die eraan bijdragen binnen de grens van 2 ºC voor klimaatverandering te blijven.

Volg de conversatie en updates van Qatar op Philips Twitter @PhilipsLight, @PhilipsPR (#COP18, #PCOP18) of het Philips Lighting Blog.

Voor de officiële website van de UN klimaatveranderingsconferentie zie: www.unfccc.int

Lees hier de Ecofys report en de Publication: World News - CLIMATE CHANGE The New Economy.

Activiteiten van Philips op de COP18 van 2 – 6 december:

Sunday 2nd December
World Climate Summit
Philips spokespersons: Eric Rondolat (CEO Philips Lighting) and Roy Jakobs (CEO Philips Middle East and Turkey)

Monday 3rd December
Doha Business Day (by WBCSD/ ICC Qatar)
Philips spokesperson: Harry Verhaar (Head of Public & Government Affairs, Philips Lighting)

Tuesday 4th December
UN System: Sustainable Solutions for Climate Action

Wednesday 5th December
UN Global Compact & UNEP (Caring4Climate event)

Sustainable Energy for Island Economies - A High Impact Opportunity

The Climate Group States & Regions side-event

Thursday 6th December
Green Growth Action Alliance (G2A2)

Philips publication: “The LED Lighting Revolution : a summary of the global savings potential, May 2012 edition”
United Nations Framework Convention on Climate Change, www.unfccc.int

Meydan Bridge in Dubai lit with Philips Color Kinetics LEDs

Voor persvoorlichting kunt u contact opnemen met:

Eeva Raaijmakers
Philips Corporate Communications (Global)
Tel: +31 612350597
E-mail: eeva.raaijmakers@philips.com

Mariëlle Vosbeek
Press Office - Ecofys
Kanaalweg 15-G
3526 KL Utrecht
Tel: +31 (0)30 662-3402
E-mail: press@ecofys.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 121.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op http://www.philips.nl/nieuwscentrum.

Ecofys– Experts in Energy

Established in 1984 with the mission of achieving “sustainable energy for everyone”, Ecofys has become the leading expert in renewable energy, energy & carbon efficiency, energy systems & markets as well as energy & climate policies. The unique synergy between those areas of expertise is the key to its success. Ecofys creates smart, effective, practical and sustainable solutions for and with public and corporate clients all over the world. With offices in Belgium, the Netherlands, Germany, the United Kingdom, China and the US, Ecofys employs over 250 experts dedicated to solving energy and climate challenges. www.ecofys.com