50.000ste dotterbehandeling in Catharina Ziekenhuis

november 29, 2012

Eindhoven - Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven staat vandaag stil bij de belangrijke mijlpaal dat het de 50.000ste patiënt heeft kunnen helpen met een dotterbehandeling. Het ziekenhuis, met het grootste hart- en vaatcentrum in Nederland, stond in september 1980 aan de wieg van de introductie van deze toen revolutionaire behandelmethode in Nederland.

De 50.000 behandelingen werden allemaal uitgevoerd op systemen van Philips. Vanaf het allereerste begin zijn cardiologen van het Catharina Hartcentrum, in nauwe samenwerking met onder meer Philips, bezig geweest om de kwaliteit van de behandeling sterk te verbeteren. Sindsdien heeft dotteren een kentering teweeggebracht in de behandeling van hart- en vaatpatiënten en hebben de cardiologen van het Catharina Ziekenhuis 50.000 keer deze behandeling toegepast. Alle patiënten die vandaag gedotterd worden, worden extra in het zonnetje gezet.

Bij een dotterbehandeling of Percutane Coronaire Interventie (PCI) wordt via de lies of arm een catheter (dun hol slangetje) naar de plaats van de vernauwing rond het hart gebracht. Via die catheter wordt een ballonnetje opgevoerd, die op de plaats van de vernauwing opgeblazen wordt. De vernauwing wordt door het ballonnetje weggedrukt waardoor het bloed weer normaal kan stromen. Om te voorkomen dat de vernauwing terugkomt, kan de cardioloog ervoor kiezen een stent te plaatsen in het bloedvat. Dit is een metalen cilindertje van gaas. Op deze wijze blijft het bloedvat van binnen open.

Wereldwijd de standaard
De allereerste dotterbehandelingen begin jaren 80 duurden een halve dag. “Er is enorm veel ten positieve veranderd”, aldus Jacques Koolen. “Nu staat er gemiddeld minder dan een uur voor!”

“De ontwikkeling van de dotterbehandeling laat zien dat technologische vooruitgang en klinische vooruitgang onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn,” aldus Hans Bossink, general manager Philips Healthcare Benelux. “Meer dan een halve eeuw geleden ontwikkelden we bij Philips het eerste beeldvormende systeem waarmee artsen de stap konden zetten naar behandelingen van een geblokkeerde kransslagader met een katheter. Sindsdien hebben we door nauw samen te werken met klinische partners als het Catharina Ziekenhuis grote stappen vooruit kunnen zetten.”

Optimale kwaliteit en veiligheid
Het Catharina Ziekenhuis voert per dag 8 tot 10 dotterbehandelingen uit. Op jaarbasis zijn dat meer dan 3000 verrichtingen. Daarmee is het Catharina Hartcentrum het grootste centrum van Nederland.

Voor meer informatie:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Tel. +31 (0) 6 - 10 55 8116
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 121.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op http://www.philips.nl/nieuwscentrum.