Philips transformeert zorg als antwoord op de economische uitdagingen waar radiologie-afdelingen en radiologen over de hele wereld mee te maken hebben

november 27, 2012

Chicago (VS) – Op de 98e jaarlijkse bijeenkomst van de RSNA (Radiological Society of North America) in Chicago toont Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) de laatste vorderingen met Imaging 2.0 in de vorm van diverse nieuwe functies voor bestaande beeldmodaliteiten die klanten klinische voordelen bieden en eveneens inspelen op de economische uitdagingen die wereldwijd in de zorgsector spelen.

Wereldwijd staan artsen voor een groot aantal uitdagingen, zoals de toename van het aantal chronisch zieken en de vergrijzing, waardoor het steeds moeilijker wordt om de best mogelijke zorg te verlenen. Technologische innovatie is een deel van het antwoord, maar ook nieuwe bedrijfsmodellen die inspelen op de klinische, operationele en financiële behoeften van ziekenhuizen en klanten spelen een rol.

Op RSNA 2012 toont Philips zijn dStream-breedbandtechnologie¹ die de meeste huidige gebruikers van analoge Philips MR-systemen in staat stelt om over te stappen op digitale breedband MRI. Deze technologie maakt gebruik van de bestaande MR-magneet en is een kosteneffectieve manier om digitale breedband MRI te realiseren. Vergeleken met vervanging van het gehele systeem kunnen met een dStream-upgrade kosten worden bespaard voor de magneet en de ombouw, en ondervindt de zorginstelling minder overlast tijdens de installatie. In vergelijking met de aanschaf van een nieuw, digitaal systeem kunnen gebruikers significante kostenbesparingen verwachten als ze een bestaande MRI-scanner upgraden.

"We weten dat klanten over de hele wereld te maken hebben met economische tegenwind, wat de onzekerheid omtrent inkoopbeslissingen vergroot", aldus Gene Saragnese, CEO van Philips Imaging Systems. "Philips heeft daar oog voor en zet zich ervoor in om de toegang tot de best mogelijke zorg te verbeteren en artsen te helpen het zorgresultaat te verbeteren. Dat doen we door upgrades en verbeteringen te bieden die in dat opzicht uitkomst bieden, waardoor onze klanten meer rendement kunnen halen uit investeringen in bestaande scansystemen."

Met SmartPath to dStream wordt het signaal direct bij de patiënt gedigitaliseerd en is er sprake van een hoge signaal-ruisverhouding (Signal-to-Noise Ratio, SNR), wat de snelheid en de kwaliteit van de beelden ten goede komt. De digitale lichtgewicht dStream-spoelen zijn comfortabel voor patiënten, en de eenvoudige spoelbediening zorgt voor een significant verbeterde werkstroom. De SmartSelect-functie bepaalt welke spoelelementen moeten worden gebruikt, zodat de scanner sneller kan worden ingesteld.

"SmartPath to dStream is voor ons een geweldige mogelijkheid: we blijven niet alleen bij de tijd, maar we blijven de concurrentie ook een stap voor", aldus dr. Chip Truwit, hoofd radiologie aan het Hennepin County Medical Center in Minneapolis (VS).

Door een MRI-systeem uit te breiden met dStream-techologie, kunnen routine-onderzoeken van hersenen, wervelkolom, knie, enkel en lever nu in minder dan acht minuten worden uitgevoerd. De technologie digitaliseert het MR-signaal op het zuiverste punt in de RF-spoel, vergroot de signaal-ruisverhouding, en maakt een hogere beeldkwaliteit mogelijk. Doordat van minder spoelen gebruik wordt gemaakt, neemt het positioneren van de spoelen en het instellen van de scanner voor de patiënt minder tijd in beslag. Daarmee verbetert de werkstroom voor medici en worden patiënten minder belast.

Daarnaast biedt Philips nu de mogelijkheid om transducers toe te voegen aan het compacte echografiesysteem CX50 voor operatiekamers . De gevallen die voor artsen het meest uitdagend zijn, spelen zich vaak af op de afdeling Intensive Care of in de operatiekamer, waar de ruimte erg beperkt is. Met deze strategische upgrade kan bij operatieve ingrepen gebruik worden gemaakt van de modernste echografietechnologie in een mobiel systeem.

U vindt Philips van 25 t/m 29 november op RSNA 2012 op stand 7719 in Hall B van het North Building van congrescentrum McCormick Place in Chicago (VS). Voor meer informatie en aanvullend (beeld)materiaal kunt u terecht op www.philips.com/RSNA onder het tabblad "News Center".

¹ Philips heeft de dStream-technologie geïntroduceerd als onderdeel van de Ingenia 1.5T en 3.0T MR-systemen.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 121.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op http://www.philips.nl/nieuwscentrum.