Philips transformeert zorgverlening rondom scans met toepassingen die de stralingsdosis helpen beheersen en hoge beeldkwaliteit bieden

november 26, 2012

Chicago (VS) – Op de 98e jaarlijkse bijeenkomst van de RSNA (Radiological Society of North America) in Chicago heeft Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) vandaag opnieuw zijn inzet onderstreept voor een transformatie in de zorgverlening rondom medische scans, voor zowel professionals als patiënten, door de ontwikkeling van nieuwe klinische oplossingen, snellere manieren om samen te werken, en ongeëvenaarde economische waarde.

Philips is ervan overtuigd dat radiologie de hoeksteen vormt van diagnostiek en behandeling. Naarmate vorderingen op het gebied van medische beeldvormingstechnieken op innovatieve wijze patiënten helpen diagnosticeren en verzorgen, blijft het belangrijk om oplossingen te ontwikkelen die bijdragen aan betere en veiligere zorg voor de patiënt. Het beheersen van de blootstelling aan de stralingsdosis – met behoud van hoge beeldkwaliteit voor klinische betrouwbaarheid – is één manier om dit voor elkaar te krijgen.

“De gezondheidszorg maakt momenteel een periode van transformatie door en onze voortdurende inspanningen hebben geleid tot fundamentele veranderingen in de manier waarop zorg wordt geleverd”, aldus Gene Saragnese, CEO van Imaging Systems bij Philips. “Bij Philips richten we ons in de eerste plaats op betere zorgresultaten voor de patiënt en dat doen we voornamelijk door systemen te ontwikkelen die een hoge beeldkwaliteit bieden bij lage stralingsdoses – de juiste scan met de juiste dosis.”

Al meer dan tien jaar zet Philips zich in om de stralingsdosis te beheersen door middel van zijn DoseWise-filosofie – de reeks technieken, programma's en methodes die eersteklas beeldkwaliteit mogelijk maakt en ondertussen mensen in scanruimtes beschermt. Als leidraad maakt DoseWise gebruik van het in de radiologie gebruikelijke ALARA-principe (‘As Low As Reasonably Achievable’).

Philips toont op RSNA 2012 opnieuw zijn toonaangevende rol in de toekomst van beeldvormingstechnologie met geavanceerde oplossingen voor dosisbeheer, ‘live’ assistentie en instructie voor gebruikers en gecoördineerde sectorgerichte initiatieven. Op RSNA 2012 toont Philips onder meer de volgende nieuwe oplossingen en upgrades, gericht op hoogwaardige beeldkwaliteit en verbeterde dosisbeheersing:

• CT IMR: een unieke, op kennis gebaseerde iteratieve reconstructiemethode die zorgt voor een omslag in CT-beeldvorming, van het benaderen van gegevens tot het herstellen ervan. IMR voorziet in vrijwel ruisvrije beeldkwaliteit* met verbeteringen in de waarneembaarheid bij laag contrast. Dit proces is een belangrijke stap in de zoektocht naar nieuwe klinische mogelijkheden voor CT-beeldvorming.
  • MicroDose-mammografie met Single-Shot Spectral Imaging (SI)±: een full-field digitaal mammografiesysteem met directe digitale technologie om fotonen te tellen die hoogwaardige beelden produceert met een 18 tot 50 procent lagere stralingsdosis dan vergelijkbare systemen. De nieuwe SI±-toepassing (niet leverbaar in de VS) biedt – bij hetzelfde onderzoek als een standaard mammografie met lage stralingsdosis –objectieve spectrale metingen van de dichtheid van borstweefsel op basis waarvan een goede risico-inschatting kan worden gemaakt.
  • iDose4 Premium Package: een nieuwe CT-toepassing van Philips met twee toonaangevende technologieën ter verhoging van de beeldkwaliteit+: iDose4 en reductie van metalen artefacten voor orthopedische implantaten (O-MAR). iDose4 verbetert de beeldkwaliteit* door reductie van artefacten en een hogere ruimtelijke resolutie bij een lage stralingsdosis. O-MAR vermindert artefacten als gevolg van grote orthopedische implantaten. Samen produceren ze beelden van hoge kwaliteit met minder artefacten.
    • Beeldkwaliteit is een kritische factor bij patiëntgerichte beeldvorming en daarom maakt Philips CT vandaag bekend dat vanaf 2013 iDose4 standaard zal worden geleverd op de scanners in de iCT- en Ingenuity-series voor 32 doorsnedes of meer.
  • iPatient: een geavanceerd platform voor de productlijn CT- en PET/CT-scanners dat patiëntgerichte beeldvorming mogelijk maakt en de consistentie bevordert door optimaal beheer van beeldkwaliteit, stralingsdosis en stralingsdosisrapporten. Daarnaast biedt iPatient efficiënte methodes om met behulp van SyncRight de toediening van de juiste dosis contrastmiddel te verbeteren. iPatient draagt bij aan de voorbereiding op toekomstige CT-technologieën die de zorgverlening aan patiënten nog verder zullen verbeteren.

Als aanvulling op de nieuwe technologieën voor beeldkwaliteit gaat Philips nu een nieuwe Elite configuratie aanbieden voor de iCT- en Ingenuity-series. iCT Elite en Ingenuity Elite worden uitgerust met iPatient, het iDose4 Premium Package, en zijn voorbereid op IMR. Daarnaast zullen iDose4 en IMR leverbaar zijn als upgrade voor alle reeds geïnstalleerde systemen.

Afgezien van de dosering omvat Philips’ inzet voor de zorgverlening aan patiënten nu ook het proces van de voorbereiding op scans in de vorm van Philips Ambient Experience in voorbereidingsruimtes. Ambient Experience maakt gebruik van dynamische verlichting, video en geluid om de spanning bij patiënten in de aanloop naar een scan te verminderen, wat bijdraagt aan een efficiëntere werkstroom en zorgverlening. Tot de systemen voor de voorbereidingsruimte behoren een gestroomlijnd plafond dat bepaalde sfeerinstellingen weergeeft om voor de patiënt een rustgevende sfeer te scheppen. Speciale, aan de procedure gerelateerde licht- en audioinstellingen zorgen voor een betere werkomgeving voor het personeel. Ambient Experience verandert een standaard voorbereidingsruimte in een omgeving die de patiënt geruststelt en zijn/haar zelfvertrouwen ondersteunt.

U vindt Philips van 25 t/m 29 november op RSNA 2012 op stand 7719 in Hall B van het North Building van congrescentrum McCormick Place in Chicago (VS). Voor meer informatie en aanvullend (beeld)materiaal kunt u terecht op www.philips.com/RSNA onder het tabblad ‘News Center’.

* In de klinische praktijk kan IRT beeldruis verminderen, afhankelijk van de klinische taak, lichaamsomvang van de patiënt, anatomische locatie en klinische praktijk. Om voor een bepaalde taak vast te stellen wat de juiste dosis is om tot een diagnostische beeldkwaliteit te komen, moeten een radioloog en een fysicus worden geraadpleegd. Zoals voor elke beeldreconstructie geldt, hangt de kwaliteit van de resulterende IRT-beelden af van de scanparameters die nodig zijn voor de patiënt, klinische indicatie en klinische praktijk in kwestie.
± Niet leverbaar in de VS.
+ Een verbeterde beeldkwaliteit wordt gedefinieerd aan de hand van verbeteringen in de ruimtelijke resolutie en/of ruisreductie zoals gemeten in fantoomonderzoeken.
‘Optimaal’ verwijst naar het gebruik van strategieën en technieken die het beheer van en de controle over zowel beeldkwaliteit als dosis faciliteren.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Joost Maltha
Email: joost.maltha@philips.com

Rachel Bloom-Baglin
Tel: +1 (978) 659-3748
Email: Rachel.Bloom-Baglin@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.