Philips levert AED’s voor de passagiersvluchten van KLM en Air France

november 12, 2012

Amsterdam (Nederland) en Roissy (Frankrijk) – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI), een pionier in de ontwikkeling van behandelingen om een plotselinge hartstilstand te bestrijden, en de Air France-KLM Groep (Euronext, AF), een van de grootste Europese luchtvaartgroepen, hebben vandaag een overeenkomst bekendgemaakt om alle passagiersvluchten van KLM en Air France te voorzien van Philips’ toonaangevende en bekroonde HeartStart AED's (automatische externe defibrillatoren).  Bij een plotselinge hartstilstand houdt het hart op regelmatig te slaan, en kan de normale hartslag alleen weer worden hersteld met behulp van een door een defibrillator opgewekte elektrische schok.

Philips wordt de voorkeursleverancier van AED's voor Air France-KLM en KLM-dochter Transavia. Air France – de partner van KLM – zal de defibrillatoren die op dit moment op haar passagiersvluchten worden gebruikt, vervangen door Philips HeartStart FRx AED's.  Alle bemanningsleden zullen volledig worden getraind om met de nieuwe apparaten om te gaan.

De HeartStart FRx AED is getest en gecertificeerd voor gebruik in vliegtuigen en zorgt niet voor verstoring van de boordelektronica. Naast een intuïtieve, gebruiksvriendelijke bediening met behulp van pictogrammen beschikt de robuuste en schadebestendige defibrillator over duidelijke audio-instructies voor juist gebruik en begeleiding bij reanimatie.  Dankzij het unieke 'baby/kind'-mechanisme (een eenvoudig te gebruiken sleutel) kan de HeartStart FRx ook voor pediatrische doeleinden worden gebruikt. Door deze eenvoud en veelzijdigheid kan hetzelfde stel elektrodes voor zowel volwassenen als kinderen en baby's worden gebruikt, waardoor mogelijk levens kunnen worden gered.

“Dit product is het resultaat van 50 jaar technologische innovatie bij Philips op het gebied van hartreanimatie en plotselinge hartstilstand”, zegt Mike Mancuso, CEO Patient Care and Clinical Informatics bij Philips Healthcare. “Als wereldwijd marktleider in dit segment zetten wij ons tot het uiterste in om ervoor te zorgen dat reizigers een plotselinge hartstilstand in de lucht of op het vliegveld overleven.  Als mondiaal opererend bedrijf is Philips perfect gepositioneerd om complexe, grensoverschrijdende defibrillatieprogramma's voor grote multinationale organisaties op te stellen. We zijn trots dat er levens gered gaan worden doordat de openbare toegang tot AED's wordt verbeterd.”

Naar schatting sterven jaarlijks in de Verenigde Staten en Europa zo'n 700.000 mensen aan plotselinge hartstilstand. Dit kan iedereen overkomen, ongeacht leeftijd of fitheid, en vaak zijn er voorafgaand aan een collaps geen symptomen. De beste overlevingskans bij de meest voorkomende oorzaken van plotselinge hartstilstand is defibrillatie met behulp van een AED binnen een paar minuten van de collaps. Voor elke minuut uitstel van reanimatie en defibrillatie neemt de overlevingskans met 7 tot 10% af, wat snelle toegang tot AED's cruciaal maakt in dit soort noodsituaties.

Philips AED's worden gebruikt door meer dan 91 luchtvaartmaatschappijen en 195 luchthavens over de hele wereld.  De eerste AED die ooit door een Amerikaanse vliegmaatschappij werd geplaatst, was van Philips.  Onlangs schonk Philips de miljoenste AED aan een vrijwillige opsporings- en reddingsorganisatie in de VS. Kijk voor meer informatie op www.philips.com/aeds.

Download

Jos Nijhuis CEO Schiphol, Peter Hartman CEO KLM en Hans de Jong CEO Philips Benelux tijdens een oefensessie reanimatie ter gelegenheid van de viering van het 10 jarig bestaan van Airport Medical Services op Schiphol. De overeenkomst tussen Air France KLM en Philips werd tijdens deze gelegenheid officieel bezegeld.

Download

Hans de Jong CEO Philips Benelux overhandigt Peter Hartman CEO KLM de eerste AED als onderdeel van een overeenkomst waarbij Philips de hele vloot van Air France-KLM met dit type reanimatiesystemen uitrust.

Voor meer informatie:

Joost Maltha
Philips Healthcare
Email: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 121.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op http://www.philips.nl/nieuwscentrum.

Over Air France-KLM

AIR FRANCE KLM, het resultaat van een fusie tussen Air France en KLM in 2004, is een van de toonaangevende Europese luchtvaartgroepen. Haar belangrijkste activiteiten zijn het luchtvervoer van passagiers en vracht, alsmede onderhoud van vliegtuigen. In 2011 heeft AIR FRANCE-KLM 75,8 miljoen passagiers en 1,4 miljoen ton vracht uitgevoerd. De vloot bestaat uit meer 586 vliegtuigen, waaronder 173 regionale vliegtuigen die worden aangedreven door haar partners Brit Air, City Jet, regionale en KLM Cityhopper. Het netwerk omvat 230 bestemmingen in 113 landen uit de hubs Parijs-Charles de Gaulle en Amsterdam-Schiphol. Het Flying Blue frequent flyer programma is marktleider in Europa en heeft meer dan 21 miljoen leden.
AIR FRANCE en KLM zijn lid van de SkyTeam-alliantie, waarvan 18 aangesloten luchtvaartmaatschappijen heeft, biedt klanten toegang tot een wereldwijd netwerk van meer dan 14.800 dagelijkse vluchten naar 993 bestemmingen in 186 landen.