Philips maakt belangrijke nieuwe overeenkomst in het Midden-Oosten bekend met grootste installatie ter wereld van Ambient Experience en eerste LEED-gecertificeerde zorginstelling van Jordanië

Met het eerste LEED-gecertificeerde ziekenhuis in Amman, de hoofdstad van Jordanië, moet het Farah Medical Complex wereldwijd toonaangevend worden op het gebied van patiëntgerichte zorg

november 5, 2012

Amman (Jordanië) en Amsterdam (Nederland) - Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft vandaag een unieke overeenkomst bekendgemaakt met het Farah Medical Complex in Jordanië voor de ontwikkeling van een ziekenhuis waarin de ervaring van de patiënt centraal staat. In het kader van de samenwerking zal Philips 15 geavanceerde beeldvormingssystemen leveren, naast producten op het gebied van zorginformatica en diensten. Tevens gaat Philips 20 kamers voorzien van Ambient Experience, waarmee dit tot nu toe wereldwijd de grootste installatie in een ziekenhuis is.

Ambient Experience van Philips is gebaseerd op een diepgaand inzicht in de verschillende emotionele en lichamelijke aspecten van patiëntenzorg. Met behulp van licht, beelden en geluid wordt een ontspannende omgeving gecreëerd voor patiënten die een beeldvormingsonderzoek ondergaan. Het is aangetoond dat hiermee de duur van een onderzoek¹ wordt verkort, terwijl het zorgverleners helpt om efficiënter te werken. De overeenkomst stelt Philips-onderzoekers ook in staat om de positieve effecten van omgevingsverlichting op patiënten en artsen te bestuderen.

“We verheugen ons op de samenwerking met Philips voor de vervulling van onze visie van een hypermodern ziekenhuis dat niet alleen toegang biedt tot geavanceerde technologieën, maar dat ook is ontworpen om een unieke omgeving te bieden die bevorderlijk is voor de gezondheid en het welzijn van patiënten”, aldus dr. Zaid Kilani, oprichter en directeur van het Farah Hospital in Jordanië. “We zijn er zeker van dat we met de door Philips ontwikkelde maatoplossing de toekomst van de patiëntenzorg in het Midden-Oosten zullen gaan vormgeven.”

“Het is voor Philips een eer om samen te werken met dr. Kilani en zijn team in het Farah Medical Complex om hun visie van een werkelijk uniek en patiëntgericht ziekenhuis in het Midden-Oosten te helpen realiseren,” aldus Diederik Zeven, General Manager van Philips Healthcare in het Midden-Oosten en Turkije. “Deze belangrijke overeenkomst is wederom een teken van de sterke gerichtheid van Philips op deze regio, waar de zorgsector momenteel een grote ontwikkeling doormaakt.”

De overeenkomst met Al Faisaliah Medical Systems – Philips' distributeur in Jordanië – betekent de eerste verkoop in het Midden-Oosten van verschillende geavanceerde beeldvormingssystemen van Philips, waaronder MR HIFU, een techniek voor de behandeling van myomen (vleesbomen) van de baarmoeder. Patiënten kunnen poliklinisch worden geholpen, waardoor ze sneller herstellen. Daarbij is het risico op complicaties kleiner dan bij een chirurgische ingreep. Een andere primeur voor het Midden Oosten is de meest recente röntgentechnologie van Philips: Digital Diagnost r3.0 en Mobile Diagnost wDR. Voordat het Farah Medical Complex de nieuwe medische apparatuur in 2013 in gebruik neemt, zal Philips het ziekenhuispersoneel opleiden in het gebruik ervan.

Het Farah Medical Complex wordt tevens het eerste LEED-gecertificeerde ziekenhuis in Jordanië. LEED ('Leadership in Energy and Environmental Design') is een wereldwijd erkend systeem dat wordt gebruikt om de duurzaamheid van gebouwen vast te stellen. LEED is ontwikkeld door de US Green Building Council (USGBC). Energiebesparende verlichting speelt niet alleen een belangrijke rol bij het duurzamer maken van zorginstellingen, maar kan ook van invloed zijn op de gezondheid en het welzijn van patiënten en zorgverleners.

De hallen, gangen en patiëntenkamers in het ziekenhuis worden voorzien van LED-verlichting van Philips. Hierbij wordt een combinatie toegepast van functionele en decoratieve verlichting, waaronder de innovatieve Lumistone – een flexibele LED-armatuur die tot 50% energiezuiniger is dan andere functionele armaturen. Daarnaast zal de gevel van het gebouw worden verlicht met PowerCore, een bekroonde oplossing van Philips voor energiebesparende architectuurverlichting met wit licht, wat de algehele uitstraling van het ziekenhuis ten goede komt.

¹ Een in september 2011 uitgevoerd klanttevredenheidsonderzoek onder 100 gebruikers van Ambient Experience in 27 landen (niet in de VS) leverde de volgende resultaten op: bij 76% van de ondervraagde klanten was sprake van een toename van de arbeidstevredenheid onder personeel, bij 4% bleek de duur van de onderzoeken te zijn verkort (3 min./uur) en 6% van de klanten had meer patiënten kunnen helpen (5 patiënten/week).

Farah Medical Complex

Philips MRI-scanner met Ambient Experience

Philips interventiekamer voor katheteringrepen

Voor persvoorlichting kunt u contact opnemen met:

Joost Maltha
Philips Healthcare Benelux
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 121.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op http://www.philips.nl/nieuwscentrum.