Ontwerpproject van Philips ter bestrijding van ondervoeding krijgt speciale vermelding bij uitreiking Erkenningen Goed Industrieel Ontwerp (GIO’s)

In totaal 25 producten en concepten van Philips onderscheiden met GIO’s.

oktober 25, 2012

Eindhoven – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is trots dat de jury van de Erkenning Goed Industrieel Ontwerp (GIO) heeft besloten om een Special Award in de categorie ‘respect’ toe te kennen aan een ontwerpproject van Philips. De prijs werd uitgereikt voor het Philips-project ‘Fight Malnutrition’, dat is gericht op de bestrijding van ondervoeding bij kinderen. Naast deze speciale vermelding heeft Philips tevens 25 Erkenningen GIO ontvangen voor innovatieve producten uit het gehele Philips-portfolio.

Bestrijding van ondervoeding
Ondervoeding wordt algemeen beschouwd als een van de grootste bedreigingen voor de gezondheid van kinderen over de hele wereld. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat ongeveer 150 miljoen kinderen (ca. 26,7%) in de leeftijd van 0 tot 5 jaar in ontwikkelingslanden ondervoed is. Nog eens 200 miljoen kinderen zijn onvolgroeid. Het ontwerpproject van Philips is gericht op de ontwikkeling van kosteneffectieve hulpmiddelen waarmee niet-professionele zorgverleners ondervoeding kunnen herkennen en meten, en die gezinnen ondersteuning bieden op het gebied van controle en voorlichting.

‘Fight Malnutrition’-concept: de meetlinten Trunky
en Monkey kunnen worden gebruikt om de omtrek
van de midden-bovenarm te bepalen.

De ontwikkelde concepten hebben betrekking op gebruiksvriendelijke hulpmiddelen voor metingen, groeigrafieken en thuiscontrole op ondervoeding.

Simona Rocchi, Senior Director of Design for Sustainability bij Philips Design, reageerde verheugd op de prijs: “Wij zijn bijzonder vereerd met deze speciale vermelding in het kader van de Erkenningen GIO. Deze onderscheiding ondersteunt ons in onze inspanningen om relevante, contextspecifieke ontwerpoplossingen te ontwikkelen ter bestrijding van ondervoeding. We werken daarbij samen met plaatselijke zorgverleners en de non gouvernementele organisaties Save the Children en de Real Medicine Foundation. Dit project maakt deel uit van het Philips-programma ‘Philanthropy by Design’, dat is gericht op de ondersteuning van maatschappelijke innovatie.”

De jury gaf in haar rapport aan dat zij grote waardering heeft voor de creatieve bijdrage die Philips Design levert aan de ontwikkeling van oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Philips Design heeft dit project uitgevoerd in het kader van het al zeven jaar lopende ‘Philanthropy by Design’-programma. “Met het ‘Fight Malnutrition’-project toont Philips Design op overtuigende wijze aan dat de onderneming een creatieve bijdrage wil leveren aan de gezamenlijke ontwikkeling van praktische oplossingen”, aldus het juryrapport.

Meer informatie over het ‘Fight Malnutrition’-project is te vinden op de speciale projectpagina.

Vijfentwintig Erkenningen GIO
De jury heeft in totaal 25 Erkenningen GIO toegekend aan innovatieve oplossingen uit het gehele Philips-portfolio in de sectoren Healthcare, Lighting en Consumer Lifestyle. Klik hier voor een overzicht van de winnende Philips-producten. Foto’s met een hoge resolutie kunt u hier downloaden.

Over de Erkenning Goed Industrieel Ontwerp
De Erkenning Goed Industrieel Ontwerp (GIO) is een onafhankelijke prijs die door de keten zelf wordt bekostigd, dat wil zeggen door vertegenwoordigende vak- en brancheorganisaties, kennis- en onderwijsinstellingen en tussenpersonen. Voor meer informatie over de GIO’s kunt u terecht op http://www.gio.designlink.nl.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Miep Swaminathan
Philips Design Communications
Tel: + 31 (0)6 15891028
E-mail: miep.swaminathan@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 121,000  werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, home en portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum