Elekta en Philips richten onderzoeksconsortium op om een doorbraak in de kankerzorg te forceren met de integratie van lineaire versneller en MRI-systeem

De combinatie van een radiotherapeutische behandeling en gelijktijdige MRI is volgende stap in innovatie van behandeling van kankerpatiënten met behulp van radiotherapie

oktober 25, 2012

STOCKHOLM en AMSTERDAM – Elekta AB (NSE: EKTAb) en Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHIA) kondigden vandaag aan dat zij een gezamenlijk programma zullen uitwerken om een doorbraak in de kankerzorg te bereiken met een beeldvormings-behandelingsplatform waarin stralingstherapie en de technologie van MRI-beeldvorming (magnetische resonantie) in één behandelsysteem zijn verenigd. Vooraanstaande bestralingscentra en clinici gaan deel uitmaken van het onderzoeksconsortium en ontwikkelingsprogramma, waaronder op dit moment het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

De oprichting van het consortium markeert de volgende stap in de samenwerking tussen Elekta, pionier in neurochirurgische en stralingstherapeutische systemen, en Philips, leider in medische beeldvormingssystemen. De missie van het consortium zal zijn om de toediening van precisiebestraling samen te voegen met MRI in één MR-geleid stralingssysteem*. Dit zal artsen in staat stellen om weke delen tijdens stralingstherapie uitzonderlijk goed in beeld te brengen en om de toediening van de behandeling in realtime aan te passen voor uiterst precieze oncologische behandelingen.

“Het samenbrengen van de superieure beeldvorming van weke delen van MRI en precieze radiotherapie in één apparaat kan de kankerzorg radicaal veranderen,” zegt Tomas Puusepp, directeur en CEO van Elekta AB. "De behoefte om enerzijds de therapeutische straling op de tumor te maximaliseren, en anderzijds tegelijkertijd de blootstelling van gezond weefsel te minimaliseren, wordt volledig ingegeven door het belang van de patiënten: zij verdienen de beste kans op genezing en een verbeterde kwaliteit van leven. Elekta en Philips zijn leiders in de wereldwijde gezondheidszorggemeenschap en beschikken over een compleet spectrum aan expertise om deze visie waar te maken."

"Kanker is een veelvoorkomende aandoening over de hele wereld. Wij hopen dat we deze kunnen beteugelen met meer doelgerichte behandelingen," zegt Gene Saragnese, CEO Imaging Systems bij Philips Healthcare, "MRI wordt steeds vaker gebruikt in oncologische toepassingen vanwege zijn uitstekende realtime 3D-beeldvorming van weke delen. Samen met onze partners, die allemaal voorop lopen in de toediening van stralingstherapie, denken wij dat een een geïntegreerde stralingstherapie-MRI-systeem een revolutie kan teweegbrengen in de kankerzorg."

In samenwerking met UMC Utrecht en andere ziekenhuizen zetten Philips en Elekta in op het integreren van MRI (links) en precisie bestralingstherapie (rechts) in één MRI-geleid systeem voor bestraling. Dit stelt artsen in staat om uitermate goede beelden van weke lichaamsdelen (organen en weefsels) te maken live, tijdens de bestralingsbehandeling en om de behandeling real-time bij te sturen, zodat een extreem precieze behandeling van kanker mogelijk wordt.

In samenwerking met het Universitair Medisch Centrum Utrecht hebben de bedrijven voor medische apparatuur een prototype systeem gebouwd en getest waarin een lineaire versneller en een MRI-systeem van 1,5 tesla zijn geïntegreerd. Door het succes van de eerste tests kan het project doorgaan naar de volgende fase, waarin een selecte groep consortiumpartners het systeem gaat ontwikkelen en testen.

"Wij zijn trots op en zeer enthousiast over dit project," voegt prof. Jan Lagendijk, afdeling Radiotherapie van het Universitair Medisch Centrum Utrecht, toe. "Elekta, Philips en mijn afdeling hebben meer dan tien jaar intensief gewerkt om dit mogelijk te maken. Doordat zowel tumoren als organen die potentieel risico lopen, hiermee realtime in beeld worden gebracht, zou een geïntegreerd MR-geleid stralingstherapiesysteem ons in staat stellen veel preciezer dan ooit tevoren te zien wat we behandelen. Zo kunnen we alleen de tumor bestralen terwijl deze tijdens de behandeling in het lichaam beweegt. Dit kan mogelijk aanzienlijke voordelen opleveren voor patiënten en de totale economie van de gezondheidszorg."

Radiotherapie is een van de belangrijkste methoden voor de behandeling van kanker, hetzij als op zichzelf staande behandeling, hetzij in combinatie met andere methoden, zoals chemotherapie. De techniek houdt in dat door kanker aangetast weefsel wordt opgespoord en bestraald met hoogenergetische stralingsbundels. Dit gebeurt op een zodanige manier dat het gezonde weefsel dat zich om de tumor heen bevindt, maximaal wordt gespaard. Stralingstherapie die door lineaire versnellers en met behulp van medische beeldvorming wordt toegediend, speelt al een essentiële rol in het plannen, het toedienen en de nazorg van de behandeling en blijkt een kosteneffectieve en veilige methode voor de behandeling van patiënten met kanker.

*Het geïntegreerde MR-geleide stralingstherapiesysteem is in ontwikkeling en niet beschikbaar voor de verkoop.

Electa Agility Precision Radiation Therapy System

Neem voor meer informatie contact op met:

Johan Andersson Melbi
Director, Investor Relations, Elekta AB
E-mail: johan.anderssonmelbi@elekta.com

Michelle Joiner, Director
Global Public Relations and Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447
E-mail: michelle.joiner@elekta.com

Steve Klink
Philips Corporate Communications
Tel.: +31 20 5977415
E-mail: steve.klink@philips.com

Joost Maltha
Philips Healthcare Benelux
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 121.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op http://www.philips.nl/nieuwscentrum.