Philips behaalt in het derde kwartaal een vergelijkbare omzetgroei van 5% naar EUR 6,1 miljard, en een EBITA van EUR 450 miljoen

oktober 22, 2012

• Vergelijkbare omzet 5% hoger, waarbij alle drie de sectoren aan de groei hebben bijgedragen
  • Omzet in groeiregio’s 10% hoger op vergelijkbare basis, en is nu 36% van de totale omzet
  • Behaalde EBITA EUR 450 miljoen, ofwel 7,3% van de omzet
  • Nettoresultaat EUR 170 miljoen
  • Vrije kasstroom van EUR 395 miljoen

Financiële resultaten over het derde kwartaal: Sterke groei bij Healthcare en de groeiactiviteiten van Consumer Lifestyle. Verbetering van de winstmarge voor de groep voornamelijk dankzij Consumer Lifestyle en Healthcare.

De vergelijkbare omzet van Healthcare steeg met 7%, vooral dankzij tweecijferige groei bij Imaging Systems en hoge enkelcijferige groei bij Home Healthcare Solutions. In groeiregio’s steeg de vergelijkbare omzet met 14%. De qua valuta vergelijkbare orderontvangst steeg met 6% ten opzichte van het derde kwartaal van 2011. De in het kwartaal behaalde EBITA-marge was 13,5%.

De vergelijkbare omzet van Consumer Lifestyle steeg met 3%, vooral dankzij tweecijferige groei bij de groeiactiviteiten tezamen, t.w. Personal Care, Health & Wellness en Domestic Appliances. Deze groei werd deels tenietgedaan door een daling bij Lifestyle Entertainment. De in het kwartaal behaalde EBITA-marge was 8,5%.

De vergelijkbare omzet van Lighting steeg met 4%, met tweecijferige groei bij Lumileds en Automotive, en lage enkelcijferige groei bij Light Sources & Electronics. De omzet van LED-producten steeg met 51% en maakt nu 24% van de totale omzet van Lighting uit. De in het kwartaal behaalde EBITA-marge was 2,2% als gevolg van hogere herstructurings- en overnamegerelateerde lasten, alsmede een verlies op de verkoop van industriële activa. Exclusief deze posten bedroeg de EBITA 7,0%.

We hebben 63% gerealiseerd van ons programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van EUR 2 miljard sinds het begin van het programma in juli 2011.

Ons programma Accelerate! blijft goede vooruitgang boeken

Ons meerjarige resultaatverbeterings- en veranderingsprogramma Accelerate! blijft goede vooruitgang boeken. Philips-medewerkers over de hele wereld worden ondernemender, wat resulteert in een sterkere groei voor de onderneming, een bemoedigend teken in een zwakke wereldeconomie. We hebben in het afgelopen kwartaal het aantal LEAN ‘end-to-end’ transformaties verder verhoogd en effenen zo de weg voor een eenvoudiger en efficiënter toekomstig IT-platform. Daarnaast hebben we een programma gestart voor verbetering van de effectiviteit van onze inkoop, en we zien goede kansen om de kosten van goederen te verlagen en onze bruto marges te verbeteren in 2013 én de jaren daarna.

De acties om te voldoen aan ons programma voor vermindering van onze overheadkosten liggen op schema. Het totaal van de besparingen bedroeg EUR 306 miljoen tot en met het derde kwartaal van 2012. We hebben onlangs bekendgemaakt onze doelstelling voor vermindering van onze overheadkosten te hebben verhoogd tot EUR 1,1 miljard. De hogere besparingen zullen dit jaar een stijging van de herstructureringslasten noodzakelijk maken. We verwachten nu herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten van circa EUR 300 miljoen in het vierde kwartaal van 2012.

Citaat CEO:

Philips’ operationele en financiële resultaten in het derde kwartaal laten verdere vooruitgang zien op onze weg naar realisering van onze financiële doelstellingen voor 2013, die met name te danken is aan ons transformatieprogramma Accelerate!. Onze investeringen in de creatie van zinvolle innovatieve oplossingen om te voldoen aan de wensen en behoeften van onze klanten in lokale markten, hebben een positief effect op onze groei en resultaten. De verbeteringen in onze operationele uitmuntendheid en slagvaardigheid bieden de onderneming een goede uitgangspositie voor betere resultaten in de komende jaren. De onlangs aangekondigde extra kostenbesparingen, alsmede onze acties om hogere besparingen te realiseren op onze inkoop, geven verder uitzicht op een goede winstgevendheid.

Dankzij de groei van de groep van 5% in het kwartaal, in combinatie met de door ons behaalde verbeteringen van de kostenproductiviteit, hebben wij een EBITA-marge van 9,2% kunnen realiseren, exclusief niet-operationele lasten.

Onze sector Healthcare blijft het goed doen, gezien de omzetgroei van 7% en de stijging van de orderontvangst met 6%. De groeiactiviteiten van Consumer Lifestyle hebben met een tweecijferige omzetgroei opnieuw solide kwartaalcijfers behaald. Bij Lighting bleef de omzet van LED-producten zich sterk verder ontwikkelen met een vergelijkbare groei van ruim 50%, waardoor wij genoodzaakt zijn de sanering van onze productiefaciliteiten voor conventionele verlichting versneld uit te voeren.

We ondervinden wereldwijd nog steeds sterke economische tegenwind, die een nadelige invloed heeft op verdere groei. Ons programma Accelerate! helpt ons het effect hiervan deels te verlichten, en we zijn er vast van overtuigd in staat te zullen zijn de operationele en financiële resultaten van de onderneming te blijven verbeteren.

Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips Electronics N.V.

Quarterly Report

Presentation

Conference call and audio webcast

A conference call with Frans van Houten, CEO, and Ron Wirahadiraksa, CFO, to discuss the results, will start at 10.00AM CET. A live audio webcast of the conference call will be available through the link below.

Q3 2012 conference call audio webcast

More information about Frans van Houten and Ron Wirahadiraksa:

Click here for Mr. van Houten's CV and images

Click here for Mr. Wirahadiraksa's CV and images

Al Faisaliah Medical Systems joint venture

Philips has entered into a joint venture with Al Faisaliah Medical Systems in Saudi Arabia, continuing the company’s expansion in fast-growing markets such as the Middle East. In addition, Philips has entered into its first partnership solutions agreement in the region with Burjeel Hospital, a new 196-bed facility in Abu Dhabi.

Philips and Corindus distribution agreement

(Infographic)To expand its offering in the fast-growing imageguided intervention and therapy market, Philips has become the exclusive distributor of Corindus’ CorPath 200 System, the world’s first robotic-assisted system for minimally invasive treatments of obstructed coronary arteries.

Philips and Isala Klinieken partnership

Philips and Isala Klinieken, a major Dutch hospital with close to 1,000 beds and 5,500 employees, have entered into a multi-year collaboration for the acquisition, use and maintenance of medical equipment as well as the improvement of the hospital’s care processes. This is to date the largest partnership solutions agreement for Philips in the Netherlands.

Philips HomeCooker in partnership with Jamie Oliver

Philips launched the HomeCooker, the first in a new range of kitchen appliances that have been co-developed in a multi-year partnership with world renowned chef Jamie Oliver.

SENSEO Sarista

Philips and D.E. Master Blenders 1753 introduced the SENSEO Sarista. A premium single- and multi-serve coffee system, it prepares coffee straight from fresh beans, aiming at a growing segment of the coffee market.

2012 Australian International Design competition

At the 2012 Australian International Design competition, Philips received two awards for the Sonicare DiamondClean power toothbrush and the QuickClean Juicer.

Philips lights Miami Tower and The Bay Lights

In the US, Philips lit up two iconic projects with LED solutions: the exterior of Florida’s Miami Tower and The Bay Lights, the world’s largest LED light sculpture on the San Francisco’s Bay Bridge.

LED Lamps for the Rezidor Hotel Group

Building on Philips market leadership, Philips Lighting will deliver more than 200.000 high quality, energy saving Master LED lamps to the Rezidor Hotel Group, which includes well-known brands such as Radisson. The project will be implemented in Europe over the next year.

Philips supersector leader in the Dow Jones Sustainability Index

For a second consecutive year, Philips achieved the status of supersector leader in the Personal and Household Goods category of the 2012 Dow Jones Sustainability Index (DJSI). The result highlights Philips’ leadership in sustainability, which is an integral part of the company’s health and well-being strategy.

Joost Akkermans
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Steve Klink
Philips Corporate Communications
Email: steve.klink@philips.com.

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, home en portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op http://www.philips.nl/nieuwscentrum

Forward-looking statements

This document and the related oral presentation, including responses to questions following the presentation, contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements.

These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, developments within the euro zone, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forward-looking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2011.

Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group’s financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of such measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2011.

Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group’s financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable. Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When quoted prices do not exist, we estimated the fair values using appropriate valuation models, and when observable market data are not available, we used unobservable inputs. They require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our 2011 financial statements. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair values.

All amounts in millions of euros unless otherwise stated; data included are unaudited. Financial reporting is in accordance with IFRS, unless otherwise stated.