Universitair Medisch Centrum Utrecht en Philips zetten onderzoek op naar nieuwe behandeling borstkanker

Eerste patiënt in pilotonderzoek behandeld met speciaal MR HIFU systeem (MR-geleid High Intensity Focused Ultrasound)

oktober 8, 2012

Utrecht – Het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht en Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) kondigden vandaag aan dat ze een klinisch onderzoek hebben opgezet ter evaluatie van een nieuwe behandeling van borstkanker op basis van een technologie genaamd MR-geleide High Intensity Focused Ultrasound (MR-HIFU). Om dit onderzoek te kunnen uitvoeren, heeft Philips een onderzoekssysteem ontwikkeld dat speciaal is toegerust voor de anatomie van de vrouwelijke borst. De eerste patiënt is al met dit systeem behandeld in het kader van het klinisch onderzoek.

MR-HIFUMR-HIFU is een technologie waarmee in potentie op niet-invasieve wijze tumoren door middel van verhitting kunnen worden vernietigd terwijl ze zich nog in het lichaam bevinden. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt geluidsenergie in de tumor geleid door middel van gerichte ultrasone golven met hoge intensiteit. Deze geluidsenergie verspreidt zich vervolgens in de tumor en genereert daarbij hitte. Met de techniek kunnen weefseltemperaturen worden bereikt van boven de 65 °C, wat heet genoeg is om tumorcellen te vernietigen zonder omliggend weefsel te beschadigen. Met behulp van magnetische resonantie (MR) worden real-time beelden gemaakt van de structuren van het zachte weefsel zodat de HIFU-stralenbundel zeer nauwkeurig op de tumor kan worden gericht. Daarnaast biedt MR een ruimtelijke weergave van de lokale weefseltemperaturen om real-time feedback te kunnen geven zodat steeds de juiste temperatuurprofielen worden toegepast.

Voor de uitvoering van het onderzoek werkt het UMC Utrecht nauw samen met het Diakonessenhuis in Utrecht. Vanuit dit ziekenhuis worden patiënten in het onderzoek opgenomen. De MR-HIFU-behandeling wordt onder plaatselijke verdoving of sedatie uitgevoerd. Na deze behandeling wordt een conventionele chirurgische ingreep uitgevoerd om de precisie van de behandeling te verifiëren. Het doel van het onderzoek is in de eerste plaats het beoordelen van de kwaliteit van de beelden die met het MR-HIFU-systeem worden gemaakt, evenals de veiligheid en precisie van de techniek voor deze specifieke toepassing.

“Dit nieuwe onderzoek is bedoeld voor patiënten met kleine borsttumoren die niet zijn uitgezaaid. Deze patiënten horen bij een groep die ongeveer een kwart van alle borstkankerpatiënten in Nederland omvat,” aldus Maurice van den Bosch, MD, interventieradioloog en onderzoeksleider van het UMC Utrecht. “Een belangrijk aspect van de MR-HIFU-techniek is dat de huid volledig intact blijft, aangezien het om een zogenaamde niet-invasieve ingreep gaat, waarbij geen incisie wordt gemaakt.”

“MR-geleide HIFU zou een zeer krachtig hulpmiddel in de handen van artsen kunnen worden,” aldus Falko Busse, General Manager MR Therapy bij Philips Healthcare. “De voordelen van het feit dat het om een niet-invasieve ingreep gaat, zijn al aangetoond bij de behandeling van goedaardige baarmoedertumoren: patiënten kunnen poliklinisch worden behandeld, waardoor ze sneller herstellen en het risico op complicaties kleiner is dan bij een chirurgische ingreep om de tumor te verwijderen. We richten ons nu op de verdere ontwikkeling van deze technologie met het oog op het verbeteren van kankerzorg.”

In dit onderzoek naar de MR-HIFU-behandeling worden de klinische expertise van het UMC Utrecht en de kennis op het gebied van medische technologie van Philips samengebracht. Het onderzoek maakt deel uit van een omvangrijker Nederlands onderzoeksprogramma met een budget van in totaal EUR 11 miljoen. Het Center for Translational Molecular Medicine (CTMM) – een publiek-privaat samenwerkingsverband voor translationeel onderzoek in Nederland – is de hoofdfinancier van het programma. Philips en ZonMw (de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie) zijn medefinanciers.

MR-guided High Intensity Focused Ultrasound (MR-HIFU) systeem

MR-guided HIFU behandeling

Joost Maltha
Philips Healthcare Benelux