Philips geeft update over Accelerate! programma dat goede vooruitgang boekt

Additionele 300 miljoen kostenbesparingen werden geïdentificeerd en zullen verder duplicatie elimineren en complexiteit verminderen

september 11, 2012

Londen, UK – Tijdens een meeting met de investeerders en financiële analysten vandaag in Londen, zal Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHIA) de financiële markten updaten over de ontwikkelingen in de Lighting en Consumer Lifestyle sectoren.

Als onderdeel van deze bedrijfsupdate, zal Philips CEO Frans van Houten de voortgang bespreken van het Accelerate! transformatieprogramma, dat het bevorderen van innovatie en het centraal stellen van onze klanten beoogt en tegelijkertijd het verbeteren van onze operationele performantie, om Philips in staat te stellen de 2013 doelstellingen te halen.

Naarmate de uitrol van het Accelerate! programma verder gaat, heeft het bedrijf additionele opportuniteiten geïdentificeerd, o.a. in de Healthcare en Lighting sectoren, om verder inefficiëntie en complexiteit te verminderen. Dit additionele structurele besparingspotentieel van 300 miljoen Euro brengt het totale besparingsprogramma van 800 miljoen Euro naar 1,1 miljard Euro en zal voltooid worden in 2014. Dit zal een impact hebben op ongeveer 2200 additionele banen wereldwijd.

“We blijven focussen op het verbeteren van de performantie van ons bedrijf en we boeken goede vooruitgang. De geïdentificeerde overhead kostenbesparingsmaatregelen zullen ons helpen om de effecten op te vangen van de macro-economische tegenwind en veranderingen in boekhouding m.b.t. pensioenkosten, en tevens een wendbaarder innovatiebedrijf te worden dat onze klanten efficiënt bedient over de hele wereld”, zegt Philips CEO Frans van Houten. “De additionele besparingen zullen leiden tot jobverliezen, wat we betreuren. Tegelijkertijd, zullen we blijven investeren in innovatie en de customer waardeketen om de introductie van zinvolle innovaties te versnellen richting onze klanten in lokale markten, om zo Philips meer competitief te maken.”

Na de bedrijfsupdate, zullen Mr. Van Houten en Chief Financial Officer Ron Wirahadiraksa deelnemen in een vraag- en antwoordsessie met de investeerders en analysten aanwezig in Londen.

Bij deze gelegenheid zal Eric Rondolat, CEO Philips Lighting, en zijn management team tevens het publiek informeren over het potentieel en de transformatie van onze verlichtingsbusiness om het leidend bedrijf te worden in LED verlichtingsoplossingen. Nadien zal Pieter Nota, CEO Philips Consumer Lifestyle, en zijn management team ingaan op de vooruitgang die de Consumer Lifestyle sector maakt om een hoogperformant technologiebedrijf te worden op het vlak van consumentenwelzijn en –gezondheid.

Please visit this link to listen to the webcast and download the slides that will be used during the day.

Steve Klink
Philips Corporate Communications
Tel.: +31 20 5977415
E-mail: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, home & portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Forward-looking statements

This release may contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. By their nature, forward-looking statements involve risk and uncertainty because they relate to events and depend on circumstances that will occur in the future and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements.