'Digitaal' gouden eeuw voor consumenten en reddingsboei voor Nederlandse organisaties in tijden van crisis

september 6, 2012

Gerenommeerde sprekers lichten tijdens bijeenkomst SparkOptimus kansen toe

Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima, Philips CEO Frans van Houten, directeur Rijksmuseum Wim Pijbes en managing partner SparkOptimus Alexandra Jankovich deelden op 4 september in het Amsterdamse Rijksmuseum met 300 decision makers van grote in Nederland gevestigde publieke en private instellingen welke kansen zij zien om betere banden aan te gaan met burgers en consumenten. Jankovich: “Ondanks dat iedereen de enorme impact van mobile, online en social media in ons dagelijks leven kan zien, is er slechts een zeer klein aantal visionaire leiders die dit effectief in de dagelijkse bedrijfsvoering heeft ingepast.”

Tijdens de eerste editie van het ‘Drinks & Digital Inspiration’ nazomer evenement van SparkOptimus met als titel ‘Digital Age. A Golden Age for Citizens wordwide?’ wilde het digitaal topmanagement consultancybureau de digitalisering vieren en de genodigden bewust maken van de voordelen en kansen van digitalisering. Tom Voskes, tevens managing partner van SparkOptimus: “Burgers en consumenten lopen vaak ver voor op organisaties in het benutten van mobile, online en social media mogelijkheden. Dit levert voor organisaties snel groeiende kanalen op en nieuwe mogelijkheden om hen een betere dienstverlening, contact- en gebruikservaring te bieden. Burgers en consumenten profiteren hiervan door ongekende toegankelijkheid, transparantie en relevantie van informatie, producten en diensten. Toegang tot internet en steeds vaker ook mobiel internet neemt wereldwijd explosief toe. Iedereen kan zijn of haar ervaring delen met een product of dienst en die van andere lezen, waardoor organisaties zich echt op kwaliteit en prijs moeten onderscheiden. Tegelijk biedt digitalisering de mogelijkheid om weer relevant en persoonlijk te worden. In de toekomst zal ‘big data’ en analyse een steeds grotere rol spelen om als organisatie dicht bij de consument te staan en persoonlijk aan te kunnen spreken op zijn of haar behoeften en interesses.”

Prinses Máxima sprak vanuit haar rol als vertegenwoordiger van de VN Secretaris-Generaal voor ‘Inclusive finance for development’.

Frans van Houten, CEO Royal Philips Electronics, benadrukte de kansen die verdere digitalisering biedt: "De gezondheidszorg is in de eerste plaats mensenwerk, maar de inzet van digitale technologieën kan helpen het groeiende personeelstekort te verzachten, de alsmaar toenemende kosten te beperken en tegelijk de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Zo kunnen onze geavanceerde digitale patientbewakingssystemen continu de gesteldheid van patienten analyseren en waar nodig het verplegend personeel onmiddellijk alarmeren als de toestand van een patient verslechtert."

Wim Pijbes, Directeur Rijksmuseum, belichtte de blijvende aantrekkingskracht van een museum dat een groot deel van de collectie ook online deelt: “Digitalisering is ook democratisering. Vroeger waren wij de enige die van dichtbij naar een schilderij mochten kijken. Nu kan iedereen inzoomen op elk kloddertje verf, en iedereen mag daar een mening over hebben. Wij hebben straks 2 miljoen curators. De collectie van het Rijksmuseum gaat niet alleen over de kunst van vroeger, maar juist ook over de creativiteit van morgen.”

Lees hier de toespraak van Frans van Houten.

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum