Philips sluit derde Afrikaanse roadshow rond duurzame zorg- en verlichtingsoplossingen af

augustus 20, 2012

• Roadshow bereikt eindpunt in Kaapstad na een reis van 12.000 kilometer in drie maanden, waarbij zeventien steden in elf landen om de aandacht te vestigen op zorg voor moeder en kind en energiezuinige verlichting
  • Ruim 1200 zorgprofessionals namen deel aan trainingen
  • Toezeggingen voor installatie van 100 ‘lichtcentra’ in landelijke gebieden in Afrika

Kaapstad, Zuid-Afrika – Koninklijke Philips Electronics N.V. AEX: PHI, NYSE: PHG) is vandaag in Kaapstad aangekomen, de eindbestemming van de roadshow die eerder dit jaar in Caïro van start ging. Sinds het startsein drie maanden geleden heeft Philips 12.000 kilometer dwars door Afrika afgelegd, waarbij zeventien steden in elf landen zijn aangedaan. Het voornaamste doel van de roadshow dit jaar was het vestigen van de aandacht op hoe zorg- en verlichtingsoplossingen kunnen bijdragen aan een betere kwaliteit van leven voor Afrikanen.

Tijdens de roadshow heeft Philips relevante en betaalbare innovaties getoond die lokaal kunnen worden toegepast. In het kader van de roadshow is Philips de dialoog aangegaan met klanten, overheden, non-gouvernementele organisaties en de media over de belangrijkste uitdagingen waar Afrika voor staat en hoe innovaties daarbij een rol kunnen spelen. De belangrijkste aandachtsgebieden betroffen zorg voor moeder en kind, gezondheidszorg voor vrouwen, energiezuinige LED-verlichting en verlichtingsoplossingen op zonne-energie. Daarnaast heeft Philips ook klinisch onderwijs en trainingen aan ruim 1200 Afrikaanse zorgprofessionals geboden om het niveau van de zorgverlening te verbeteren.

“Philips is al meer dan een eeuw actief in Afrika”, aldus J.J. van Dongen, vice-president en algemeen directeur van Philips Africa. “We hebben een ambitieus meerjarig investeringsprogramma opgezet, gericht op een aanzienlijke uitbreiding van onze aanwezigheid op basis van lokaal relevante producten en innovaties die beantwoorden aan de behoeften van de groeiende Afrikaanse bevolking. Er is al een fors aantal van onze producten in Afrika in gebruik, maar dankzij de dialoog met lokale belanghebbenden in het kader van deze roadshow kunnen we inzicht krijgen in hoe we onze technologie en producten zo kunnen aanpassen dat we dit continent nog beter kunnen bedienen.”

Ondersteuning VN-millenniumdoelen: zorg voor moeder en kind
De ‘Cairo to Cape Town’-roadshow laat zien hoe Philips bijdraagt aan de zorgverlening aan moeders en kinderen ter ondersteuning van de VN-millenniumdoelen 4 en 5. Deze doelen beogen een verlaging van de kindersterfte en verbetering van de gezondheid van moeders. Overal in Afrika is nog steeds sprake van een gebrek aan goed opgeleide zorgprofessionals.
Philips heeft de roadshow gebruikt om onderwijs en training aan te bieden over reanimatie van baby’s, foetusbewaking en klinische echoscopie, en om zorgverleners te leren hoe ze veilig een bevalling kunnen begeleiden en de zorg aan moeders en pasgeborenen kunnen verbeteren. Tijdens de afgelopen roadshow namen meer dan 1200 zorgverleners deel aan trainingen.

Kostenbesparende en betrouwbare verlichting
Op dit moment moeten meer dan 500 miljoen Afrikanen het zonder elektriciteit stellen. Voor mensen die rond de evenaar leven, wordt het elke dag van het jaar rond 19.00 uur donker, waarna vele essentiële bezigheden niet of nauwelijks meer mogelijk zijn. Door tijdens de roadshow aandacht te besteden aan de voordelen van LED’s en verlichting op basis van zonne-energie heeft Philips laten zien hoe zijn verlichtingsinnovaties een rol kunnen spelen bij een aantal belangrijke uitdagingen waar Afrika momenteel voor staat, zoals energiezuinigheid, klimaatverandering en schaarse aan hulpbronnen. Zo ontstaan ook nieuwe mogelijkheden om bijvoorbeeld de productiviteit te verhogen door de werkdag te verlengen met verlichting op basis van zonne-energie. Philips heeft laten zien hoe zijn nieuwe LED-innovatie op basis van zonne-energie kosten bespaart en voor betrouwbare buitenverlichting zorgt. Philips heeft in zes steden samen met Right To Play een voetbalwedstrijd georganiseerd, verlicht met behulp van LED-schijnwerpers op zonne-energie.

Hoogtepunten van de roadshow dit jaar:

Samenwerking met strategische partners in Egypte
De roadshow ging op 14 mei van start met de aankondiging van een samenwerkingsverband tussen Philips en de Supreme Council of Universities (SCU), onder auspiciën van het Egyptische Ministerie van Hoger Onderwijs, bedoeld om het postdoctoraal onderwijs in de op drie na grootste Afrikaanse economie te verbeteren. In het kader van de overeenkomst gaan Philips en de SCU hun expertise delen en gecombineerde opleidingen en speciale stageprogramma’s ontwikkelen aan de nieuw opgerichte Philips Lighting Academy en Philips Healthcare Academy, die zullen samenwerken met de Ain Shams University (ASU) en de American University in Caïro (AUC).

In samenwerking met het Egyptische Ministerie van Gezondheid, de universiteit van Alexandrië en andere lokale zorgpartners is een strategische denktank opgezet om de zorgverlening aan moeders en baby’s in Egypte te verbeteren.

Een weeshuis in de wijk Mokatam in Caïro kreeg als eerste ter wereld een LED-verlichtingssysteem op zonne-energie voor een voetbalveld. De flexibele Green Vision-armaturen met LED-pakketten produceren 6000 lm aan wit licht. Dit verlichtingssysteem werkt op zonne-energie en wordt gemonteerd op palen die zo geprogrammeerd kunnen worden dat op het juiste moment verlichting beschikbaar is.

Eerste bezoek aan Ghana: opening van regiokantoor voor West-Afrika in Accra
Philips heeft de oprichting aangekondigd van zijn eerste regiokantoor in Accra, dat vanaf het derde kwartaal van 2012 ondersteuning zal bieden aan lokale verkooppartners op de West-Afrikaanse markt. Met dit kantoor is Philips dichter bij zijn klanten en de besluitvorming, verbreedt het zijn bereik en vergroot het zijn product- en dienstenaanbod in de regio West-Afrika.

Naast het aanbieden van zorgtrainingen heeft Philips ook zijn nieuwste echoscopie- en bewakingssystemen ClearVue en IntelliVue getoond, die speciaal zijn ontworpen voor gebruik in de sterk uiteenlopende zorgomgevingen in Ghana.

Ghana is ook het eerste West-Afrikaanse land waar het LED-buitenverlichtingssysteem op zonne-energie van Philips is geïnstalleerd. De nieuwe generatie kostenbesparende buitenverlichtingsoplossingen op zonne-energie die Philips heeft gedemonstreerd, heeft de potentie om het economische en maatschappelijke leven in Ghana te transformeren. Aan de Accra Academy in Ghana is een nieuw LED-verlichtingssysteem op zonne-energie aangeboden om sportbeoefening in de avonduren te bevorderen.

Mede door Philips gefinancierd onderzoek leidt tot succesvol scannen van meer dan duizend patiënten in Oeganda.
Philips heeft in Oeganda acht ClearVue-echoscopiesystemen afgeleverd en de samenwerking met lokale partner Imaging the World (ITW) uitgebreid. In het door Philips mede gefinancierde onderzoek van ITW is nagegaan welke gevolgen de toepassing van speciaal echo-onderzoek met volumeopnames heeft voor de zorg. De opnamen worden gemaakt door zorgmedewerkers die hiertoe een basisopleiding hebben gekregen. Gedurende zes maanden is het aantal prenatale onderzoeken en bevallingen in Health Center III op het Oegandese platteland met ruim 50% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tot dusver zijn er ruim duizend patiënten onderzocht. De resultaten zijn opgeslagen op een PACS-server die op afstand kan worden gebruikt, onder meer om de beeldkwaliteit te kunnen beoordelen.

Tijdens een bijeenkomst om de bevindingen van het onderzoek te bespreken hield Janet Museveni, echtgenote van de Oegandese president en minister voor het district Karamoja, een boeiende toespraak over het realiseren van de VN-millenniumdoelen. Zij besteedde daarbij speciale aandacht aan de geboekte vooruitgang en de prioriteiten met betrekking tot de gezondheidszorg voor moeder en kind in Oeganda.

Betrouwbare en betaalbare technologie voor veiliger bevallen in Kenia; proef met LED-straatverlichting op zonne-energie in Nairobi.
Philips heeft samen met Standard Group en Kenya Television Network (KTN) een discussie georganiseerd met toonaangevende experts over de zoektocht naar haalbare oplossingen ter verbetering van de zorg voor moeders en kinderen en het realiseren van de VN-millenniumdoelen 4 en 5 in Kenia. Daarnaast heeft Philips samengewerkt met het Women & Children’s Wellness Center van de Keniaanse James Jordan Foundation bij het opzetten van zwangerschapsonderzoeken en gerichte klinische workshops over zwangerschapsbegeleiding en prenatale zorg in Nairobi en Eldoret.

Philips heeft tevens de succesvolle uitvoering bekendgemaakt van een onlangs toegekende aanbesteding van het Ministry of Medical Services (MoMS) voor de distributie van ClearVue-echoscopiesystemen aan zestig druk bezochte lokale ziekenhuizen door heel Kenia. Het ziekenhuis in het district Kadjiado, dat voornamelijk door Maasai-vrouwen wordt bezocht, was een van de eerste waar de toepassing van echoscopie de opsporing en begeleiding van zwangerschapscomplicaties verbetert.

Uit onderzoek blijkt dat jaarlijks in totaal 5% van het wereldwijde elektriciteitsverbruik kan worden bespaard door over te stappen op energiezuinige verlichting. Dit komt neer op een wereldwijde besparing van USD 110 miljard . Een proefproject van Philips en de Keniaanse Urban Roads Authority, waarbij LED-straatverlichting op basis van zonne-energie is geïnstalleerd in Nairobi, was de eerste in zijn soort in Oost-Afrika. Het project is opgezet ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van UNEP, het VN-milieuprogramma, en het ‘internationale jaar van duurzame energie voor iedereen’ van de VN. Het initiatief moet de aandacht vestigen op de voordelen van duurzame energiebronnen en alternatieven voor dure, minder efficiënte traditionele verlichting.

Mobiele diagnostiek en diagnostiek op afstand in Zuid-Afrika: installatie van 100 ‘lichtcentra’ in plattelandsgebieden in Afrika
In Johannesburg werd het debat over zorg voor moeders en kinderen voortgezet door middel van onze deelname aan een paneldiscussie op CNBC Africa over de VN-millenniumdoelen 4 en 5.

In Kaapstad, de eindbestemming van de ‘Cairo to Cape Town’-roadshow, is Philips samen met Tygerberg Academic Hospital een klinisch onderzoek gestart om een blauwdruk te ontwikkelen voor eenheden spoedeisende verloskundige zorg (Emergency Management Obstetric Care, EmOC) in verschillende ziekenhuizen in Zuid-Afrika en andere Afrikaanse landen. Het belangrijkste doel van het onderzoek is vergroting van de capaciteit voor begeleiding van risicozwangerschappen en complicaties op afdelingen voor spoedeisende verloskundige zorg. Door de behandeling te verbeteren kunnen ernstig zieke patiënten na stabilisatie en de eerste behandeling eerder worden ontslagen. Het doel is dus om het patiëntenverloop op afdelingen verloskunde te versnellen.

Dit klinische onderzoek in het Tygerberg-ziekenhuis maakt deel uit van een breder Philips-initiatief voor kwaliteitsverbetering en is het eerste van vier programma’s gericht op de ontwikkeling van oplossingen voor zorgverlening in plattelandsgebieden door heel Afrika. Het project als geheel is gericht op het bieden van infrastructuur voor mobiele diagnostiek en diagnostiek op afstand (speciaal gericht op plattelandsgebieden in Afrika).

Philips heeft tevens een investering van 1,2 miljoen euro toegezegd (verspreid over drie jaar) voor een nieuw initiatief, waarmee tussen nu en 2015 honderd ‘lichtcentra’ op het Afrikaanse platteland zullen worden gerealiseerd. Dit zijn terreinen van circa 1000 m² (de grootte van een klein voetbalveld), die worden verlicht met behulp van zeer zuinige LED-verlichtingssystemen op zonne-energie. Het idee is om plattelandsgemeenschappen zonder elektriciteit verlichting te bieden, zodat de dag als het ware wordt verlengd en er ‘s avonds meer sociale en economische activiteiten kunnen worden ondernomen.

“Hoewel we onze derde pan-Afrikaanse roadshow vandaag afsluiten, blijft Philips zich natuurlijk inzetten voor de relaties, samenwerkingsverbanden en verplichtingen die we de afgelopen tijd zijn aangegaan”, aldus J.J. van Dongen. “Vraagstukken als energiezuinigheid en zorg voor moeder en kind hebben hoge prioriteit voor beleidsmakers en de maatschappij als geheel. Philips onderkent deze behoefte en zal blijven werken aan dialoog en samenwerking tussen regeringen en NGO’s en tussen publieke en private partijen. Philips blijft zich inzetten voor Afrika, dat een belangrijke groeimarkt voor ons is.”

Kijk voor meer informatie over de ‘Cairo to Cape Town’-roadshow op: www.philips.com/africaroadshow

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Liesbeth De Smedt
External Communications Manager, Lighting
Philips Electronics Nederland B.V
Tel +31 6 1134 8365
liesbeth.de.smedt@philips.com
Consumentenlijn verlichting: 0800 744 547 75 (Nederland)

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum