Hypermoderne MRI-scanner voor Elkerliek ziekenhuis

Patiënten in regio Helmond voortaan digitaal gescand met nieuwe MRI

augustus 13, 2012

Helmond - Op zaterdag 11 augustus is de nieuwe MRI-scanner het Elkerliek ziekenhuis in Helmond ingetakeld. Het gaat om een zeer moderne, volledig digitale scanner van de allernieuwste generatie medische scanners van Philips. Deze scanner zorgt voor een veel scherpere beeldkwaliteit en stelt artsen in staat sneller te scannen. Ook beschikt de nieuwe scanner over een extra grote opening die comfortabeler is voor patiënten.

De opening is 10 centimeter groter en er is meer ruimte boven het gezicht. Dit zorgt ervoor dat patiënten minder het gevoel hebben in een nauwe tunnel te liggen. De scanner is daardoor comfortabeler voor iedereen, maar vooral voor kinderen, mensen met angst voor kleine ruimtes (claustrofobie) en patiënten met obesitas. Daarnaast kost het voorbereiden van patiënten veel minder tijd. Hierdoor kunnen tot wel 30% meer patiënten worden geholpen in dezelfde tijd.

MRI (Magnetic Resonance Imaging) wordt toegepast om gedetailleerde beelden te maken van het menselijk lichaam. Artsen maken gebruik van MRI voor onderzoek van gewrichten, bloedvaten, het zenuwstelsel en organen.

“Met de aanschaf van dit nieuwe systeem denken wij beter in te kunnen spelen op de toegenomen vraag naar zorg,” zegt drs. Sander van der Wolk, radioloog van het Elkerliek ziekenhuis. “Het nieuwe MRI-systeem biedt niet alleen een betere beeldkwaliteit, maar zorgt er ook voor dat het voorbereiden van patiënten fors wordt verkort. Het gehele diagnostisch onderzoek met MRI-beeldvorming wordt comfortabeler.”

De nieuwe MRI-scanner wordt naar verwachting op 10 september in gebruik genomen. In de tussenliggende periode vinden de MRI-scans plaats in een mobiele unit op het terrein van het ziekenhuis.

Voor meer informatie:

Flip van Baars
Hoofd Communicatie & Voorlichting
Tel. 0492 – 59 51 07
E-mail: fbaars@elkerliek.nl

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.