Philips behaalt in het tweede kwartaal een vergelijkbare omzetgroei van 5% naar EUR 5,9 miljard, en een EBITA van EUR 450 miljoen

juli 23, 2012

• Groei voornamelijk dankzij 7% groei bij Healthcare en 6% groei bij Lighting
  • Omzet in groeiregio’s 11% hoger op vergelijkbare basis, en is nu 35% van de totale omzet
  • Behaalde EBITA EUR 450 miljoen, ofwel 7,6% van de omzet
  • Nettoresultaat EUR 167 miljoen
  • Programma voor vermindering van onze overheadkosten op schema; het totaal van de tot nu gerealiseerde besparingen bedraagt EUR 176 miljoen
  • Distributieovereenkomst getekend met Funai voor Lifestyle Entertainment in Noord-Amerika

Financiële resultaten over het tweede kwartaal: Sterke groei bij Healthcare en Lighting, en bij de groeiactiviteiten van Consumer Lifestyle.
Positieve groei-impuls verbetert operationele marges.

De vergelijkbare omzet van Healthcare steeg met 7%, met een solide omzetstijging bij alle activiteiten en een stijging van 22% in groeiregio’s. De qua valuta vergelijkbare orderontvangst steeg met 4% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2011, waarbij zowel bij Imaging Systems als bij Patient Care & Clinical Informatics een stijging van de orderontvangst voor apparatuur te zien was. De in het kwartaal behaalde EBITA-marge was 13,8%.

De omzet van Consumer Lifestyle steeg met 3% op vergelijkbare basis. De hoge eencijferige groei voor de groeiactiviteiten tezamen, t.w. Personal Care, Health & Wellness en Domestic Appliances, werd deels tenietgedaan door een daling bij Lifestyle Entertainment. De in het kwartaal behaalde EBITA-marge was 7,6%, inclusief een eenmalige bate uit de verkoop van het bedrijfsonderdeel Speech Processing.

De vergelijkbare omzet van Lighting steeg met 6%, voornamelijk dankzij een tweecijferige omzetgroei bij Light Sources & Electronics, alsmede een hoge eencijferige omzetgroei bij Automotive. De omzet van LED-producten steeg met 37% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2011, en maakt nu 20% van de totale omzet van Lighting uit. De in het kwartaal behaalde EBITA-marge kwam uit op 4,6%.

We hebben 56% gerealiseerd van ons programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van EUR 2 miljard sinds het begin van het programma in juli 2011.

Verdere vooruitgang met Accelerate!

Ons meerjarige resultaatverbeterings- en veranderingsprogramma Accelerate! is zijn tweede jaar ingegaan, en we blijven goede vooruitgang boeken. We zien dat onze medewerkers in de hele onderneming het transformatieprogramma omarmen, wat leidt tot een positieve verandering van onze bedrijfscultuur, gericht op slagvaardigheid en ondernemerszin. Er lopen nu een groot aantal ‘end-to-end’ proeftransformatieprojecten, die momenteel ruim 10% van de omzet beslaan en de basis vormen voor verdere uitrol in de rest van de onderneming. De implementatie van onze gedifferentieerde prestatiemanagement-benadering leidt tot snellere groei en verbetering van het bedrijfsresultaat.

De acties om te voldoen aan ons programma voor vermindering van onze overheadkosten liggen op schema. Het totaal van de besparingen in de eerste helft van 2012 bedroeg EUR 176 miljoen, en van de totale kosten overgebleven na ontvlechting van het onderdeel Television is inmiddels 50% geëlimineerd. De cumulatieve besparingen tot aan het eind van 2012 zullen naar verwachting circa EUR 400 miljoen bedragen.

Citaat CEO:

De verbeterde resultaten over het tweede kwartaal van 2012 zijn een bemoedigend teken dat ons transformatie¬programma Accelerate! – en de consequente nadruk op uitvoering – ons in staat stellen voort te gaan op de weg naar realisering van onze middellange financiële doelstellingen voor 2013.

De initiatieven voor het stimuleren van groei laten veelbelovende resultaten zien, met name tegen de achtergrond van de zwakkere economische situatie. De omzet van Healthcare groeit goed met 7%, en de orderontvangst vertoonde een solide groei, waarbij een teruggang in Europa ruimschoots werd gecompenseerd door stijgingen in de rest van de wereld. De groeiactiviteiten van Consumer Lifestyle lieten opnieuw degelijke resultaten zien. Bij Lighting vertoonde de omzet van LED-producten een sterke groei. Over het geheel genomen liggen de acties voor kostenreductie op schema, wat voor de hele groep resulteert in verbetering van het bedrijfsresultaat ten opzichte van vorig jaar.

We overwegen diverse bedrijfsmodellen voor Lifestyle Entertainment om meer waarde te creëren, en zijn verheugd in dit verband een distributieovereenkomst voor Lifestyle Entertainment in Noord-Amerika bekend te kunnen maken, alsmede de verkoop van het onderdeel Speech Processing.

Het valt niet te ontkennen dat de wereldeconomie nu zwakker is dan slechts drie maanden geleden, met name in Europa, waar circa 25% van onze omzet wordt gerealiseerd. We blijven maatregelen nemen ter vermindering van de risico’s in verband met de wereldwijd toegenomen economische tegenwind, en blijven erop vertrouwen onze resultaten verder te kunnen verbeteren.

Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips Electronics N.V.

Quarterly Report

Presentation

Conference call and audio webcast

A conference call with Frans van Houten, CEO, and Ron Wirahadiraksa, CFO, to discuss the results, will start at 10:00AM CET. A live audio webcast of the conference call will be available through the link below.

Q2 2012 conference call audio webcast

More information about Frans van Houten and Ron Wirahadiraksa:

Click here for Mr. van Houten's CV and images

Click here for Mr. Wirahadiraksa's CV and images

Voor meer persinformatie kunt u contact opnemen met:

Joost Akkermans
Philips Corporate Communications
Email: joost.akkermans@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2011 een omzet van EUR 22,6 miljard – wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Forward-looking statements

This document contains certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items, in particular the sector sections “Miscellaneous”. Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business.  Forward-looking statements can be identified generally as those containing words such as “anticipates”, assumes”, “believes”, “estimates”, “expects”, “should”, “will likely result”, “forecast”, “outlook”, “projects”, “may” or similar  expressions. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements.

These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forward-looking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2011 and the “Risk and uncertainties” section in our semi-annual financial report for the six months ended July 1, 2012.

Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group’s financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of such measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2011.

Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group’s financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable. Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When quoted prices or observable market data do not exist, we estimated the fair values using appropriate valuation models and unobservable inputs. They require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our 2011 financial statements. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair-values.

All amounts in millions of euros unless otherwise stated; data included are unaudited. Financial reporting is in accordance with IFRS, unless otherwise stated. This document comprises regulated information within the meaning of the Dutch Financial Markets Supervision Act ‘Wet op het Financieel Toezicht’.