Toelichting op toetreding PSV/FC Eindhoven tot BeNe League Vrouwenvoetbal

juli 18, 2012

Eindhoven - PSV en FC Eindhoven zijn dit voorjaar een gezamenlijk initiatief gestart om het meisjes- en vrouwenvoetbal te implementeren in Eindhoven. Sinds de bekendmaking in juni dat de opgerichte stichting PSV/FC Eindhoven met een volwaardige selectie uitkomt in de nieuwe BeNe League, hebben de structuur, organisatie en sportieve ambities concrete vormen gekregen.

Stichtingsbestuur en hoofdcoach
Het stichtingsbestuur van PSV/FC Eindhoven bestaat uit Tiny Sanders (voorzitter), Michiel Pieters, Peter Fossen (penningmeester) en Arjan Verhoeven (secretaris). Hesterine de Reus is aangewezen als hoofdcoach en eindverantwoordelijk manager vrouwenvoetbal van PSV/FC Eindhoven. Vanuit deze rol gaat zij ook een structuur opzetten voor talentontwikkeling in het vrouwenvoetbal; als onderdeel van de topsportambitie van het Jeugdplan Nederland van de KNVB. Verderop in dit persbericht vindt u meer informatie over de loopbaan van Hesterine de Reus. Als teammanager is Nick Veenbrink aangesteld, verantwoordelijk voor operationele zaken rondom vrouwenteam PSV/FC Eindhoven.

Women’s BeNe League 2012-2013
De 24-koppige selectie van PSV/FC Eindhoven neemt deel aan de nieuwe BeNe League Vrouwenvoetbalcompetitie 2012-2013, een internationale liga van Nederland en België. In de eerste seizoenshelft worden de Women’s Elite League in België en de Eredivisie Vrouwen in Nederland afzonderlijk gespeeld, waarna de vier sterkste clubs van beide landen zich kwalificeren voor de Women’s BeNe League A. De nummers vijf tot en met acht gaan door in de Women’s BeNe League B. De Women’s BeNe League A en B worden vervolgens in het voorjaar gespeeld. De hoogst geklasseerde Belgische en hoogst geklasseerde Nederlandse club van de Women’s BeNe League A kwalificeren zich voor de UEFA Women’s Champions League namens respectievelijk België en Nederland.

Ambitie PSV/FC Eindhoven
PSV/FC Eindhoven wil spelen in de top van het Nederlandse vrouwenvoetbal, een omgeving creëren waarin topsport de norm is, talent ontwikkelen en verantwoordelijkheid nemen voor het meisjes- en vrouwenvoetbal in Zuid-Nederland en Noord-Brabant in het bijzonder. Het eerste vrouwenteam van PSV/FC Eindhoven heeft de ambitie om deel te nemen aan de Women’s BeNe League A en wil vervolgens deelname aan de UFEA Women’s Champions League bewerkstelligen. De selectie van hoofdcoach Hesterine de Reus traint op het jeugdcomplex van FC Eindhoven. De wedstrijden in de Eredivisie Vrouwen en de BeNe League worden gespeeld in het Jan Louwers Stadion. De eerste wedstrijd is op vrijdag 24 augustus aanstaande (ADO Den Haag-PSV/FC Eindhoven, 19.30 uur) en het eerste thuisduel is op vrijdag 31 augustus (PSV/FC Eindhoven-FC Twente, 19.30 uur). Het speelschema vindt u in de informatiemap voor de media. De acht Nederlandse clubs die deelnemen zijn PEC Zwolle, SC Telstar, AFC Ajax, sc Heerenveen, FC Utrecht, FC Twente, ADO Den Haag en PSV/FC Eindhoven.

Hoofdsponsor PSV/FC Eindhoven: Philips
“Philips, partner en hoofdsponsor van PSV sinds 1913, heeft besloten ook het vrouwenvoetbalteam van PSV/FC Eindhoven te ondersteunen. Het vrouwenvoetbal ondergaat een snelle ontwikkeling, en staat voor vernieuwing en diversiteit in het voetbal. Dit zijn waardes die ook voor Philips belangrijk zijn, en we spreken hiermee tevens een bredere doelgroep aan,” aldus Hans de Jong, CEO Philips Benelux.

Sponsor Freo
Naast Philips is ook Freo sponsor geworden van PSV/FC Eindhoven. De naam Freo prijkt op de rug van de uit- en thuistenues van het vrouwenteam. “In navolging van onze sponsoring van PSV zijn wij vanaf dit seizoen aangehaakt bij de PSV Jeugdopleiding. Deze nieuwe stap naar het vrouwenteam is een natuurlijk en logisch gevolg van het partnerschap dat we met elkaar hebben”, zegt Jan Kusters van De Lage Landen, moederbedrijf van Freo. “We zijn er zeer trots op dat we zijn verbonden aan alle vaandelteams en jeugdteams van PSV. We wensen PSV/FC Eindhoven dit seizoen ook veel succes”, aldus Kusters.

Investeren in talent
PSV/FC Eindhoven richt zich gelijktijdig op zowel prestaties van het eerste vrouwenteam als op het opleiden van talenten. De stichting is van mening dat voor succes op de lange termijn het één niet zonder het ander kan. PSV/FC Eindhoven wil als boegbeeld graag het voortouw nemen bij het realiseren van de structuur voor talentontwikkeling van het vrouwenvoetbal in Noord-Brabant. De sportieve ambities richten zich op de lange termijn. Door krachten van diverse organisaties te bundelen wil PSV/FC Eindhoven in Noord-Brabant en in Zuid-Nederland een platform voor talentontwikkeling creëren. Het beleid wordt afgestemd op de huidige ontwikkelingen binnen het meisjes- en vrouwenvoetbal, met als doel doorstroom te creëren naar de top van de opleidingspiramide in Zuid-Nederland: PSV/FC Eindhoven. De stichting waarborgt regionale verankering en ontwikkeling door amateurclubs te ondersteunen door middel van talentontwikkelingsactiviteiten, kennisuitwisseling en promotionele activiteiten.

Grootste en meest populaire teamsport
Vrouwenvoetbal is in Nederland bij senioren uitgegroeid tot de grootste en meest populaire vrouwenteamsport. Meer dan 2000 verenigingen hebben één of meer meisjes- of vrouwenteams die in competitieverband spelen. Het is tevens de snelst groeiende sport van dit moment, met een nominale groei van meer dan 30.000 leden in vijf jaar. Door de komst van de BeNe League wordt nationaal een nieuwe impuls aan het voetbalvoetbal gegeven en door het internationaal karakter ontstaan er meer commerciële en sociaal maatschappelijke mogelijkheden. Regionaal bezien is de keuze voor vrouwenvoetbal tevens een keuze voor investeren in de breedtesport. Ook draagt het bij aan het MVO-beleid van PSV en FC Eindhoven. Topsport vormt een inspiratiebron voor de breedtesport, wat op haar beurt weer een onmisbare voedingsbodem is voor topsport. De provincie Noord-Brabant heeft vrouwenvoetbal als kernsport aangewezen en het initiatief van PSV/FC Eindhoven sluit nauw aan bij het provinciale kernsportplan. PSV/FC Eindhoven, de KNVB, gemeente Eindhoven en het Centrum voor Topsport en Onderwijs Eindhoven willen al haar activiteiten verbinden.

Over Hesterine de Reus
Trainster en tevens technisch manager Hesterine de Reus (50) is een zeer ervaren coach uit het vrouwenvoetbal. De Reus was sinds 1994 werkzaam bij de KNVB, waar ze onder meer werkte als KNVB-coach voor het team onder 17 jaar en als hoofdcoach van het team onder 19 jaar. Zelf kwam De Reus tussen 1983 en 1993 in totaal 44 keer uit voor het Nederlands vrouwenelftal. Ze is in bezit van de Pro-license en deed internationale ervaring op als bondscoach en technisch directeur van het vrouwenteam van Jordanië en werkt zij voor diverse commissies van de UEFA en FIFA. Vanuit haar nieuwe rol bij PSV/FC Eindhoven gaat zij ook een structuur opzetten voor talentontwikkeling in het vrouwenvoetbal.

PSV-FC Eindhoven

Voor meer persinformatie kunt u contact opnemen met:

Joost Maltha

Woordvoerder Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.