Waardering voor koplopers Philips, het Rode Kruis en windmolenaar Monsma

HIER Klimaatpenning 2012 voor duurzame klimaatkoplopers

juni 29, 2012

De HIER Klimaatpenningen van 2012 die jaarlijks worden uitgereikt aan koplopers in duurzaamheid zijn dit jaar uitgereikt aan Philips, het Rode Kruis en windmolenaar Douwe Monsma. De prijs is een jaarlijks terugkerend klimaatfeest, een helder signaal dat bedrijven, burgers en organisaties in Nederland al volop bezig is met het omschakelen naar een duurzame economie. De HIER Klimaatcampagne, een initiatief  van dertig samenwerkende maatschappelijke organisaties, spreekt met de Klimaatpenningen waardering uit voor koplopers die uitzonderlijke bijdragen leveren aan concrete en mondiale klimaatsuccessen.

"Voor een koploper als Philips is duurzaamheid al jaren een economisch succesvolle strategie", legt voorzitter en jurylid Lodewijk de Waal van de HIER Klimaatcampagne uit "Het zal op relatief korte termijn voor de meeste  sectoren in Nederland de enige strategie blijken.”

Philips kreeg de Klimaatpenning voor ondernemers voor de meerjarige strategie EcoVision, die het eigen energieverbruik fors omlaag bracht en bijna de helft van de Philips huishoudapparaten en verlichting fors zuiniger heeft gemaakt. Topman Van Houten nam de prijs namens Philips in ontvangst en sprak daarbij zijn wens uit om gezamenlijk en ambitieus te werken aan innovatieve initiatieven en oplossingen die de samenleving verduurzamen. ”De wereld vraagt van ons concrete actie, wij willen daaraan een betekenisvolle bijdrage leveren.”

Het Nederlandse Rode Kruis ontving de Klimaatpenning voor tien jaar klimaatkennis van het internationale Klimaatcentrum, waarmee in ontwikkelingslanden levensreddende projecten worden ondersteund. De Klimaatpenning 2012 voor uitzonderlijke persoonlijke klimaatinzet was voor Douwe Monsma, voorvechter van een grootschalig windmolenpark in Flevoland en voorzitter van windvereniging de Zuidlob met 36 geplande turbines in nauwe samenwerking met 63 boeren.

Het HIER Klimaatberaad wordt georganiseerd in samenwerking met adviesbureau Ecofys en de coalitie ‘Nederland Krijgt Nieuwe Energie’. Prinses Laurentien van Oranje reikt sinds 2010 de HIER Klimaatpenningen uit namens de HIER Klimaatcampagne, een initiatief van meer dan dertig maatschappelijke organisaties die samen werken aan oplossingen voor het klimaatprobleem. www.hier.nu

Nationale klimaatprijzen 2012

Voor persvoorlichting kunt u contact opnemen met:

Eric Drent
Senior Communicatiemanager/Woordvoerder Philips Nederland
Tel: +31 (0)6 5190 5718
Email: eric.drent@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.