Philips en Russische topinstituten gaan samenwerken

Philips gaat met drie toonaangevende Russische onderzoeksinstituten samenwerken aan onderzoek en ontwikkeling op het gebied van medische beeldvormende technologie

juni 22, 2012

Amsterdam, Sint Petersburg (Rusland) - Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE:PHG, AEX:PHI) heeft vandaag bekendgemaakt dat het een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelprogramma op het gebied van medische beeldvormende technologieën is aangegaan met de Saint Petersburg State Polytechnical University, het Vavilov State Optical Institute en het Ioffe Physical Technical Institute. Philips investeert tot EUR 2,5 miljoen in het programma, dat vijf jaar zal gaan duren. Dit bedrag omvat directe financiering en ondersteuning 'in natura', zoals onderzoekspersoneel.

Het gezamenlijke R&D-programma is gericht op de ontwikkeling van zogenaamde scintillatiematerialen om de gevoeligheid te verbeteren van detectoren die worden gebruikt in CT-, PET- and SPECT*-scanners. Dergelijke scanners worden standaard toegepast bij de diagnose van bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en kanker. Afhankelijk van de toepassing kunnen detectoren met een hogere gevoeligheid uiteindelijk zorgen voor kortere scantijden, lagere stralingsdoses voor de patiënt of een hogere beeldkwaliteit. Daarnaast gaan de onderzoekers werken aan nieuwe computeralgoritmen voor een efficiëntere beeldreconstructie en -verwerking.

De drie Russische onderzoeksinstituten zijn alle drie toonaangevend op het gebied van onderzoek naar scintillatiematerialen en de productie en karakterisering van optisch materiaal, zowel in Rusland als internationaal. De Saint Petersburg State Polytechnical University fungeert als centrum van het gezamenlijke R&D-programma en ondersteunt de coördinatie van het onderzoek. Dit instituut vormt de schakel met het Vavilov State Optical Institute, het Ioffe Physical Technical Institute en de onderzoekslaboratoria van Philips in Eindhoven, Hamburg en Parijs.

“Dit ambitieuze gezamenlijke R&D-programma sluit aan bij ons beleid van open innovatie, gericht op samenwerking met partners met complementaire capaciteiten”, aldus Frans van Houten, CEO van Philips. “Als toonaangevende internationale aanbieder van medische beeldsystemen krijgt Philips nu – via de drie onderzoeksinstituten in St. Petersburg – toegang tot Russische wetenschappelijke expertise en capaciteiten op het gebied van ontwikkeling en industrialisatie. Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat onze samenwerking een katalysator kan zijn voor groei van de Russische sector voor medische beeldvorming.

“De start van het gezamenlijke R&D-programma voor medische beeldvorming betekent een extra impuls voor de Russische activiteiten op dit gebied. Het biedt een unieke gelegenheid voor de Russische wetenschap en de betrokken universiteiten om direct contact te hebben met een van de grootste fabrikanten op de internationale markt voor medische beeldvorming”, aldus Andrei Rudskoy, bestuursvoorzitter van de Saint Petersburg State Polytechnical University en corresponderend lid van de Russische Academie van Wetenschappen. “Daarnaast kunnen we nu een belangrijke stap zetten, namelijk die van theoretisch en experimenteel onderzoek naar de productie van geavanceerde apparatuur. De samenwerking kan in potentie leiden tot formuleringen en oplossingen van technologische problemen in verband met de verbetering van bestaande scintillatiematerialen, detectoren en beeldverwerkings- en -reconstructietechnologieën, waarmee we dichter bij een geheel nieuw niveau komen in de sector voor medische apparatuur.”

Het gezamenlijke R&D-programma is een blijk van erkenning voor het belang van dergelijke programma's als voedingsbodem voor marktsectoren, en levert concrete bijdragen aan de opkomende sector voor medische apparatuur in Rusland. Daarnaast benadrukt het programma de inzet van Philips voor samenwerking met Russische partners die toonaangevend zijn op bepaalde gebieden, om zo bij te dragen aan de modernisering van medische voorzieningen in Russische ziekenhuizen. Andere voorbeelden zijn de overeenkomsten die Philips eerder heeft gesloten met Russische bedrijven voor de productie van betaalbare beeldvormende systemen in Rusland, en samenwerkingsverbanden met Russische instituten op het gebied van medisch en klinisch onderzoek.

Gelieve voor verdere persinformatie, beeldmateriaal contact op te nemen met:

Steve Klink
Philips Corporate Communications
E-mail: steve.klink@philips.com

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.