FTSE Group deelt Philips in supersector 'industriële goederen en diensten' in

Nieuwe indeling weerspiegelt veelzijdige industriële portfolio van Philips

juni 19, 2012

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft op 18 juni 2012 bekendgemaakt dat de onderneming met ingang van heden wordt ingedeeld in de supersector 'industriële goederen en diensten' (Industrial Goods & Services) in de Industry Classification Benchmark (ICB) van FTSE Group. Philips werd voorheen ingedeeld in de supersector 'persoonlijke en huishoudelijke goederen' (Personal & Household Goods). De ICB wordt over de hele wereld veel gebruikt als standaard voor de indeling van ondernemingen in sectoren en wordt overgenomen door beurzen die verantwoordelijk zijn voor ruim 65% van de wereldwijde totale beurswaarde. De herindeling werd van kracht bij sluiting van de handel op 15 juni 2012 en treedt in werking op de eerstvolgende handelsdag, 18 juni 2012.

“Deze herindeling weerspiegelt de belangrijke stappen die Philips heeft genomen om met onze bedrijfsactiviteiten in te spelen op wereldwijde ontwikkelingen in zeer aantrekkelijke markten en regio's", aldus Frans van Houten, CEO van Philips. “Na het afronden van de transactie waarbij het onderdeel Television in een joint venture is ondergebracht, is het Philips-portfolio nu optimaal afgestemd op onze strategie, die gericht is op het uitbouwen van onze leidende posities op het gebied van gezondheid en welzijn. Deze herindeling helpt investeerders om de veranderingen die wij in ons portfolio hebben doorgevoerd, nauwkeurig te waarderen en te beoordelen.”
De Industry Classification Benchmark wordt gebruikt om meer dan 70.000 bedrijven en 75.000 effecten over de hele wereld te categoriseren. Daardoor kunnen bedrijven grensoverschrijdend en op vier classificatieniveaus met elkaar worden vergeleken. De ICB wordt ondersteund door de ICB Database, een gegevensbank voor wereldwijde sectoranalyse die door FTSE Group wordt bijgehouden.

Voor meer informatie contact opnemen met:

Steve Klink
Philips Corporate Communications:
Tel: +31 610888824
Email: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.