Philips houdt krachtig pleidooi voor duurzame ontwikkeling op Rio+20

Innovatie en dialoog met alle betrokken partijen moeten overgang naar rechtvaardige en duurzame samenleving bevorderen

juni 18, 2012

Rio de Janeiro, Brazilië – Vanaf 15 juni 2012 levert Philips een actieve bijdrage aan de internationale discussie over duurzame ontwikkeling tijdens een aantal prominente evenementen in het kader van Rio+20, de VN-conferentie over duurzame ontwikkeling die momenteel in Rio de Janeiro plaatsvindt. Gedurende de conferentie houdt Philips een krachtig pleidooi voor duurzame ontwikkeling op basis van innovatie en dialoog met alle betrokken partijen, om zo de overgang naar een rechtvaardige en duurzame samenleving te bevorderen.

“Eén op de vier wereldbewoners, oftewel ongeveer 1,7 miljard mensen, maakt momenteel gebruik van een of meer Philips-producten die hun gezondheid rechtstreeks verbeteren of zorgen voor een kleinere ecologische voetafdruk”, aldus Harry Hendriks, hoofd Public & Government Affairs bij Philips International. “Het bedrijfsleven moet innoveren om zinvolle technologieën en oplossingen te ontwikkelen. Ondernemingen moeten echter ook nauw samenwerken met overheden, wetenschappers en maatschappelijke organisaties, zodat de ontwikkelde innovaties een effectief antwoord bieden op de verschillende uitdagingen waar we tegenaan lopen bij de overgang naar een rechtvaardige en duurzame samenleving.”

Philips is van mening dat overheden deze transitie kunnen versnellen door koplopers te motiveren en te belonen, door groene financiering en groen inkopen in de publieke sector te bevorderen en door prestatienormen in te voeren (bijvoorbeeld met betrekking tot energiezuinigheid) om zo geleidelijk een einde te maken aan inefficiënte producten. We weten bijvoorbeeld dat het wereldwijde energieverbruik volgens prognoses met ca. 35 procent zal stijgen in de periode tussen nu en 2035. Innovaties op het gebied van LED-verlichting zouden bij veel toepassingen kunnen zorgen voor een energiebesparing tot 80 procent. Overstappen op LED-verlichting zou kunnen leiden tot een gemiddelde verlaging van 40 procent van het wereldwijde energieverbruik. Samen met onder meer The Climate Group bepleit Philips daarom een snelle en grootschalige overgang naar schone technologie. Op 17 juni vindt de eerste presentatie plaats van de belangrijkste bevindingen uit ‘Lighting the Clean Revolution’, het verslag van een onafhankelijke, 2,5 jaar durende wereldwijde proef met LED-verlichting.

Philips maakt tevens deel uit van 'Friends of Rio+20', een informeel internationaal samenwerkingsverband van niet-gouvernementele organisaties en vooraanstaande wetenschappers en bedrijven uit diverse sectoren. De leden van 'Friends of Rio+20' hebben zich ten doel gesteld om de wereld op het pad naar werkelijk duurzame ontwikkeling te zetten, en roepen regeringsleiders over de hele wereld op om deze informele maar invloedrijke groep een actieplan voor de internationale gemeenschap te laten opstellen. De leden bieden aan om 'van onderaf' samen te werken aan praktische resultaten, zodat overheden de gecombineerde vaardigheden, innovaties en middelen van de publieke sector, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties kunnen inzetten om nieuwe doelstellingen sneller te realiseren, op gebieden waar dit het hardst nodig en ook haalbaar is.

“Philips is al bijna 100 jaar prominent aanwezig in Brazilië en biedt innovaties die de gezondheid en het welzijn van mensen verbeteren, bijvoorbeeld door de toegankelijkheid en betaalbaarheid van gezondheidszorg voor vrouwen en kinderen te verbeteren. We hopen dat Rio+20 het begin van een wereldwijde mentaliteitsverandering inluidt en dat mensen gaan beseffen dat het geen kwestie is van 'of-of'. Duurzame ontwikkeling biedt een allesomvattend innovatieprogramma waarin economische groei wordt gecombineerd met aandacht voor mens, milieu en maatschappij", aldus Hendriks.

Onderstaande sprekers zullen namens Philips deelnemen aan prominente evenementen in het kader van Rio+20, waarbij vertegenwoordigers van de publieke sector en het bedrijfsleven samenkomen:
- Harry Hendriks (hoofd Public & Government Affairs, Philips International)
- Harry Verhaar (hoofd Public & Government Affairs, Philips Lighting)
- Marcos Bicudo (CEO, Philips Latijns-Amerika)
- Jan-Willem Scheijgrond (Senior Director Environment, Health & Safety, Philips Corporate Sustainability Office)

Nieuws over Rio+20 kunt u volgen via Philips Twitter @PhilipsPR, @PhilipsCenter, @PhilipsLight, (#RioPlus20, #prp20) of via het blog van Philips Lighting.

Meer informatie over de VN-conferentie over duurzame ontwikkeling vindt u op: http://www.uncsd2012.org/rio20/index.html

Philips-activiteiten op Rio+20 van 15 tot en met 21 juni:

Vrijdag 15 juni
United Nations Global Compact, officiële opening
Deelnemers namens Philips: Harry Hendriks (hoofd Public & Government Affairs, Philips International), Harry Verhaar (hoofd Public & Government Affairs, Philips Lighting), Marcos Bicudo (CEO, Philips Latijns-Amerika)

Vrijdag 15 juni
Green Procurement: a Cross Cutting Strategy for Green Growth
Philips-woordvoerder: Jan-Willem Scheijgrond (Senior Director Environment, Health & Safety, Philips Corporate Sustainability Office)

Zondag 17 juni
The Climate Group and Philips LED event
(presentatie van rapport ‘Lighting the Clean Revolution’)
Philips-woordvoerder: Harry Verhaar (hoofd Public & Government Affairs, Philips Lighting)

Maandag 18 juni
Beyond Rio: A global youth movement for sustainable development

The Climate Group World Summit of States & Regions
Philips-woordvoerder: Harry Hendriks (hoofd Public & Government Affairs, Philips International)

C40 City Event

Dinsdag 19 juni
Sustainable Energy for All (SE4All)

WBCSD / CEBDS Business Day
Philips-woordvoerder: Marcos Bicudo (CEO, Philips Latijns-Amerika)

WEF Friends of Rio+20
Philips-woordvoerders: Marcos Bicudo (CEO Philips Latijns-Amerika), Jan-Willem Scheijgrond (Senior Director Environment, Health & Safety, Philips Corporate Sustainability Office)

Business Leadership Seminar - Technologies for Sustainability

IBD Rio+20
Philips-woordvoerder: Marcos Bicudo (CEO, Philips Latijns-Amerika)

World Green Summit

Presentatie Sustainia 100
Philips-woordvoerders: Harry Hendriks (hoofd Public & Government Affairs, Philips International), Harry Verhaar (hoofd Public & Government Affairs, Philips Lighting)

The R20 at Rio+20

Vrijdag 21 juni
UNEP en.lighten

Vrijdag 21 juni
Sustainable, Inclusive Growth: The Way Forward from Rio+20 and G20

Eeva Raaijmakers
Philips Corporate Communications
Tel: +3120 5977427
Email: eeva.raaijmakers@philips.com

Yvette van Braam Morris
Philips Lighting Communications
Email: yvette.van.braam.morris@philips.com

Renata Marucci
Communications, Philips Brazil
Email: renata.marucci@inpresspni.com.br

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.