Philips neemt productiefaciliteit voor beeldvormende systemen in gebruik in India

Nieuwe ontwikkel- en productielocatie gaat India en andere groeiregio's voorzien van lokaal relevante medische toepassingen

juni 15, 2012

Chakan, India - Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft vandaag bekendgemaakt dat het zijn eerste greenfield productiefaciliteit voor beeldvormende systemen in India in gebruik heeft genomen. Dit sluit aan bij Philips' strategie om zijn industriële voetafdruk in India te vergroten. De nieuwe ontwikkel- en productielocatie van Philips is gevestigd in Chakan, nabij Poona, 200 kilometer ten oosten van Mumbai. De locatie zal een belangrijke rol spelen in het streven van Philips om zinvolle producten en oplossingen lokaal te ontwikkelen en te produceren en zo de toegang tot de gezondheidszorg te verbeteren voor mensen in India en andere groeiregio's.

Met deze miljoeneninvestering heeft Philips zijn productiecapaciteit in India verder versterkt en geoptimaliseerd. De fabriek gaat zich in eerste instantie richten op de ontwikkeling van diagnostische en interventionele beeldvormende oplossingen voor de Indiase markt; later kunnen ze ook elders in de wereld worden verkocht. Hierbij gaat het voornamelijk om toepassingen op het gebied van cardiologie (katheterisatielaboratoria) en radiologie (algemene röntgensystemen). De eerste producten die in de fabriek zullen worden vervaardigd zijn diagnostische röntgensystemen en de Allura FC, het eerste katheterisatielab dat Philips in India heeft ontwikkeld. De Allura FC wordt gebruikt bij de diagnose en minimaal-invasieve behandeling van hart- en vaatziekten, een van de belangrijkste doodsoorzaken in India. Beide producten zijn bedoeld voor het middensegment in India en daarbuiten.

"Door middel van deze fabriek laat Philips zien hoe het zijn technologische mogelijkheden en marktkennis inzet om producten te maken voor een gezonder India", aldus Rajeev Chopra, Managing Director en Vice-President van Philips India. "Met deze productiefaciliteit maken we apparatuur voor röntgensystemen en katheterisatielaboratoria met de vertrouwde Philips-kwaliteit, die toch betaalbaar is voor het middensegment in middelgrote steden en plattelandsgebieden."

Bij het ontwerp van de nieuwe ontwikkel- en productielocatie is veel aandacht besteed aan productieflexibiliteit, zodat snel kan worden ingespeeld op markt- en productontwikkelingen. Veel van de in Chakan ontwikkelde producten en componenten zijn ook geschikt voor klanten in gevestigde markten die diagnostische systemen op instapniveau willen vervangen of upgraden.

"De opening van deze fabriek geeft opnieuw aan dat Philips zich inzet om de innovatie in India te bevorderen", aldus Gene Saragnese, CEO Imaging Systems van Philips Healthcare. "Om ons in deze markt te kunnen onderscheiden is lokale expertise, voordelige productiecapaciteit en een goede relatie met onze klanten vereist. Interessant is ook dat diverse veeleisende klanten op de internationale markt onze producten uit India al gebruiken, en hier buitengewoon tevreden over zijn."

Philips heeft grondig onderzoek verricht om beter inzicht te krijgen in de specifieke eisen van de Indiase markt en werkte nauw samen met partners in de gezondheidszorg om hun behoefte aan lokaal geproduceerde oplossingen te leren kennen. Hieruit bleek dat bepaalde factoren van groot belang bij het verbeteren van de toegang tot de gezondheidszorg in India, waaronder lage bedrijfskosten, energiezuinigheid, eenvoudig onderhoud en voldoende capaciteit voor grote patiëntenvolumes. De nieuwe fabriek in Chakan zal de speciaal op de Indiase markt afgestemde producten gaan leveren om zorgaanbieders in staat te stellen juist die gemeenschappen in het land van dienst te zijn die voorheen geen toegang hadden tot hoogwaardige gezondheidszorg.

"India en ander groeiregio's hebben unieke behoeften", aldus Krishna Kumar, President van Philips Healthcare India. "We moeten voldoen aan de normen die zorgprofessionals in deze groeimarkten stellen, zoals duurzaamheid, kunnen omgaan met stroomstoringen, efficiënte inzet van radiodiagnostisch personeel, eenvoudig afleesbare diagnostische output en betaalbaarheid. Onze producten met het stempel ‘Designed and Made in India' voldoen aan al deze eisen."

Met de overname in 2008 van Alpha X-ray Technologies en Meditronics – toonaangevende producenten van respectievelijk cardiovasculaire röntgenoplossingen en algemene röntgensystemen – begon Philips met de uitbreiding van zijn industriële en commerciële aanwezigheid in India. Hiermee kon Philips zijn portfolio uitbreiden en producten tegen lagere kosten leveren, waarmee het inspeelde op de groeiende behoeften van klanten in India en de internationale markt.

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.