Finale Philips Innovation Award 2012

aQysta wint Philips Innovation Award 2012 met high-tech irrigatiesysteem

mei 21, 2012

Dinsdagavond 15 mei is de winnaar van de Philips Innovation Award 2012 bekendgemaakt. De award is uitgereikt aan Pratap Thapa (25, Nepal), Satishkumar Sugavanam (25, India), Fred Henny (25) en Aditya Kamalapurkar (25, India), oprichters van de onderneming aQysta.

‘This prize definitely brings us where we want to end up: the top. It’s great to have the support of this very prominent jury, especially by chairman Frans van Houten. We will go on to make aQysta a very profitable company, tomorrow our pitch will be in Brussels.’

aQysta ontwikkelt een met waterkracht aangedreven irrigatiesysteem. Een duurzame oplossing die de kinetische energie van de stromende rivier gebruikt om water op te pompen zonder het gebruik van brandstof of elektriciteit. aQysta ging, naast de 3d-geprinte trofee, naar huis met een prijzenpakket ter waarde van €28.500,-. Dit starterspakket bevat zowel een cashprijs als adviezen op allerlei verschillende gebieden (ondernemen, juridisch, intellectuele eigendom, marketing, verzekering, presentatie) om aQysta een vliegende start te laten maken. Hiervoor hebben zij de kritische jury moeten overtuigen. (interview op https://vimeo.com/40109873)

De zeskoppige, prominente jury bestond uit:
• Frans van Houten (CEO Koninklijke Philips Electronics N.V.)
• Jurgen van Breukelen (Partner/CEO KPMG)
• Harald Swinkels (Co-founder/CEO Nederlandse Energie Maatschappij B.V.)
• Salem Samhoud (Founder/CEO & samhoud)
• Mirjam van den Broeke (Hoofdredacteur Quote)
• Kees ten Nijenhuis (Vice President Commercial Sector Logica Benelux)

De jury vond aQysta met name uitblinken in de personen achter het idee. Ook kritische vragen van de 400 aanwezige gasten zijn beantwoord,  waaronder studenten, startende- en gevestigde ondernemers, investeerders en vertegenwoordigers van universiteit en bedrijfsleven zich bevonden. Onder hen waren ook Jan Peter Balkenende en Henk Schmidt (Rector Magnificus Erasmus Universiteit). Overige finalisten waren Exo Ligament, ClickTight, Nanotronics en QDEGA. Opvallend dit jaar was het diverse deelnemersveld, zowel qua innovaties als qua herkomst. Alex Strieder van QDEGA komt uit Duitsland en het team van aQysta komt uit India en Nepal. De Finale werd wederom gepresenteerd door serial entrepreneur Michiel Muller. Raymond Cloosterman (CEO/Founder Rituals) sprak over zijn ervaringen als ondernemer. Daarnaast werd dit jaar voor het eerst de Social Media publieksprijs uitgereikt door Marcel Broersma (Founder Peak Value). Deze prijs van €1.500,- was voor Saddl dat maarliefst 3350 stemmen wist te verwerven via Social Media. Naast een live 3d-printer stond er een innovatief kunstwerk in de ontvangst wat door middel van een lichtshow opmerkelijke vormen aannam.

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

Karel van der Voorden
Telefoon: 06-1252 2258
Email: k.vandervoorden@phia.nl

CONTACTGEGEVENS van winnaar van de Philips Innovation Award 2012:
Pratap Thapa (Nepal)
Email: aqysta@gmail.com

Informatie voor de media:

De Philips Innovation Award is zeven jaar geleden opgericht door studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam en Frans van Houten (CEO Koninklijke Philips Electronics N.V.). Sindsdien is zij uitgegroeid tot de grootste studenten ondernemersprijs van Nederland, met landelijke naamsbekendheid, een groeiend aantal partners en een groeiend aantal deelnemende studententeams. Het doel van de PHIA is om ondernemerschap en innovatie te stimuleren onder studenten en jonge ondernemers. Eerdere deelnemers aan de Philips Innovation Award zijn oa Philip Hess van Senz Umbrellas en Douwe Jacobs van Flux Chairs.

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.