Philips wil spraakverwerkingsactiviteiten verkopen aan Invest AG

mei 16, 2012

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft vandaag bekendgemaakt dat de onderneming zijn onderdeel Speech Processing wil verkopen aan Invest Unternehmensbeteiligungs Aktiengesellschaft (Invest AG), een particulier beleggingsfonds van Raiffeisenlandesbank Oberösterreich. Er worden geen nadere financiële gegevens met betrekking tot de voorgenomen transactie bekendgemaakt. De transactie zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2012 worden afgerond onder voorbehoud van het advies van de Ondernemingsraad en de gebruikelijke toestemming van de regelgevende instanties.

Speech Processing is onderdeel van het segment Lifestyle Entertainment binnen de sector Consumer Lifestyle van Philips. De voorgenomen verkoop maakt deel uit van de heroriëntatie van de sector.

Het in Wenen gevestigde Speech Processing werd in 1954 opgericht en is een internationaal toonaangevende aanbieder van professionele dicteersystemen. Het bedrijf telt wereldwijd ongeveer 170 medewerkers.

Joost Akkermans
Philips Corporate Communications
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Andreas Szigmund
Invest AG
E-mail: szigmund@investag.at

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Over Invest AG

Invest AG is het beleggingsfonds van Raiffeisenlandesbank Oberösterreich. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Oostenrijkse Linz. Invest AG investeert in middelgrote ondernemingen in Oostenrijk en Zuid-Duitsland. Als fonds met een onbepaalde levensduur kan Invest AG langetermijninvesteringen realiseren. Het fonds financiert en structureert uitbreidingen, fusie- en overnametransacties, directie-overnames, bedrijfsovernames door externe partijen, en opsplitsingen. Sinds de oprichting in 1994 heeft Invest AG geïnvesteerd in 127 ondernemingen in diverse bedrijfstakken, waaronder de auto-industrie, fabrieksbouw en -techniek, industriële goederen en diensten, groothandel, detailhandel en consumentenproducten. Het investeringsportfolio bestaat momenteel uit 29 bedrijven.