Philips bevordert groei in Afrika met verlichtings- en zorginnovaties voor lokale markten

Derde ‘Cairo to Cape Town Roadshow’ focust op zorg voor moeder en kind en energie-efficiënte verlichting

mei 11, 2012

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (AEX: PHI, NYSE: PHG) kondigt de derde Cairo to Cape Town Roadshow aan (van 14 mei t/m 16 augustus 2012) om aandacht te vestigen op licht- en zorginnovaties die het leven van veel Afrikanen kunnen verbeteren. Philips is al ruim een eeuw actief in Afrika, en heeft besloten zijn zakelijke activiteiten in de komende jaren fors uit te breiden door proactief te investeren in lokaal relevante producten en innovaties die inspelen op de behoeften van de groeiende Afrikaanse bevolking.

“We willen als bedrijf graag duurzaam aan de weg timmeren in Afrika”, aldus Ronald de Jong, Executive Vice President en Chief Market Leader bij Philips. “In de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara zal de groei in 2012¹ naar verwachting 6% bedragen, en ons streven is om vaste voet aan de grond te krijgen in dit continent door lokale talenten en organisaties te benutten, distributie- en marketingkanalen tot stand te brengen en bovenal door oplossingen en innovaties te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de lokale behoeften.”

In 2010 organiseerde Philips de eerste Cairo to Cape Town Roadshow. De editie van 2012 strekt zich uit over 12.000 kilometer en gaat langs elf landen en zeventien steden verspreid over het continent. Tijdens de roadshow zal het Philips-team zijn innovaties voor het voetlicht brengen en klanten, overheden, ngo’s en de media spreken over kwesties die verband houden met grote uitdagingen waarmee Afrika momenteel wordt geconfronteerd: moeder- en kindzorg, gezondheidszorg voor vrouwen, en energie efficiënte verlichting op basis van LED’s en zonne-energie.

Focus op zorg voor moeder en kind

De roadshow richt zich specifiek op zorg voor moeder en kind en gezondheidszorg voor vrouwen, teneinde bij te dragen aan de verwezenlijking van de VN-millennium ontwikkelingsdoelen 4 (terugdringen van de kindersterfte) en 5 (verbeteren van de gezondheid van moeders). Philips biedt een breed scala aan ultrasone technieken, monitoringsystemen voor patiëntenzorg die onmisbaar zijn voor de verzorging van moeder en kind: tijdens zwangerschap en bevalling, bij postnatale, neonatale en pediatrische zorg, maar ook volgend op de terugkeer naar huis.

Klinische educatie op maat

Tijdens de roadshow biedt Philips tijdens alle haltes op maat gemaakte trainingsmodules rondom zorg voor moeder en kind aan. “Educatie is echt cruciaal, en daarom leggen we gedurende de hele roadshow sterk de nadruk op klinische training”, zegt Juan van Dongen, Vice President en CEO van Philips Africa. “Apparatuur beschikbaar stellen is één ding, maar we vinden het ook belangrijk dat artsen en verplegend personeel ermee leren werken door hen specifieke klinische educatie te verstrekken. Hoewel we ons best doen systemen te ontwikkelen die zo intuïtief mogelijk zijn, kunnen artsen toch nog behoefte hebben aan hulpmiddelen waarmee ze bijvoorbeeld het foetale hartritme beter kunnen interpreteren.”

LED-verlichting van Philips biedt belangrijke voordelen voor Afrika

Tijdens de roadshow belicht Philips tevens de voordelen van LED-verlichting om een aantal voorname uitdagingen het hoofd te bieden waar Afrika vandaag de dag mee te maken heeft: energie-efficiëntie, klimaatverandering, schaarste, veiligheid in steden, productiviteit in kantoren, en een gevoel van gezondheid en welzijn. In combinatie met de nieuwste technieken op het gebied van zonnecelbatterijen kan nieuwe LED-technologie kwalitatief hoogwaardige en praktische verlichting mogelijk maken voor plattelandsgebieden, waar meer dan 500 miljoen Afrikanen nu nog zonder elektriciteit leven. Philips zal zijn nieuwe innovaties voor straat- en gebiedsverlichting op basis van solar LED-lampen presenteren, die garant staan voor kosteneffectieve en betrouwbare verlichting. Ook staan in heel Afrika voetbalclinics bij het licht van mobiele masten met LED-lampen die gevoed worden op basis van zonne-energie gepland om deze ontwikkelingen onder de aandacht te brengen.

“We zijn al jarenlang actief in Afrika en hoewel onze apparatuur gretig aftrek vindt beseffen we maar al te goed dat we als bedrijf de vruchten kunnen plukken van de contacten tijdens de roadshow en ons oor te luister moeten leggen bij de lokale markt om dit continent nog beter van dienst te kunnen zijn met onze producten”, verklaarde Ronald de Jong verder nog.

De roadshow gaat op 14 mei van start in Cairo en zal op 17 mei 2012 een eerste tussenstop maken in Alexandrië; de tournee eindigt op 16 augustus in Zuid-Afrika.

U kunt de Cairo to Cape Town Roadshow volgen op: www.philips.com/africaroadshow

Noot voor de redactie:
Philips zal deelnemen aan het World Economic Forum on Africa dat van 9-11 mei 2012 plaatsvindt in Addis Abeba (Ethiopië). Een delegatie onder leiding van Juan van Dongen, Vice President en CEO van Philips Africa, zal mogelijkheden verkennen om de kwaliteit van gezondheidszorg, verlichting en het welzijn van burgers in Afrika te verbeteren door betere toegang tot innovatieve en duurzame oplossingen, infrastructuur, onderwijs, uitwisseling van best practices en intensievere samenwerking tussen publieke en particuliere stakeholders.

¹ Internationaal Monetair Fonds (IMF) -  Regional Economic Outlook: Sub-Saharan African. http://www.imf.org/external/np/sec/pr/2011/pr11366.htm

Cairo to Cape Town Roadshow

Voor meer persinformatie kunt u contact opnemen met:

Liesbeth De Smedt
External Communications Manager, Lighting
Philips Electronics Nederland B.V
Tel +31 6 1134 8365
liesbeth.de.smedt@philips.com
Consumentenlijn verlichting: 0800 744 547 75 (Nederland)

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van 22.6 miljard € in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.