Wereldwijd consortium van bedrijven wijst op de voordelen van Intellectueel Eigendom

april 26, 2012

Brussel, 26 april 2012: Vandaag, op Wereld Intellectueel Eigendom Dag, is Ideas Matter gelanceerd; een nieuw gevormde groep van ondernemingen, MKB-ers en brancheorganisaties, opgericht om de voordelen van Intellectueel Eigendom (IE) voor ons werk en dagelijks leven duidelijk te maken. In de kenniseconomie van vandaag zijn bedrijven en particulieren over de hele wereld steeds meer afhankelijk van IE om hun doelen te bereiken en hun passies te vervullen. Voor veel particuliere uitvinders dient IE om creativiteit te bevorderen en innovatie te belonen. Bedrijven met een IE portefeuille stimuleren de huidige economie: ze creëren banen, zorgen voor groei van het BBP, stimuleren innovatie en inspireren de volgende generatie ondernemers. Voor bedrijven, zowel grote als kleine, is IE de brug die innovatie verbindt met economische groei en maatschappelijke voordelen.

Innovaties die worden beschermd door IE zijn gemiddeld tussen de 180-240% meer waard dan innovaties die niet zijn beschermd.1  Bedrijven die hun innovaties beschermen kunnen dan ook hun marktwaarde, omzet, investeringen en aantal werknemers aanzienlijk verhogen.

Ideas Matter is opgericht door organisaties uit diverse sectoren, waaronder DSM, International Chamber of Commerce, International Trademark Association, Lundbeck, Microsoft, NBC-Universal, NL Octrooicentrum, Philips, SAP, Technicolor en anderen.* Intellectueel Eigendom wordt soms neergezet als een louter complex en specifiek juridische kwestie. Door de voordelen te benadrukken die IE biedt, wil Ideas Matter het bewustzijn bevorderen over hoe bedrijven, particulieren, de economie en de samenleving als geheel profiteren van octrooien, handelsmerken, modelrechten, auteursrechten en andere vormen van IE.

Wat zeggen bedrijven over IE?

Philippe Lacoste, directeur van Lacoste, legt uit welke fundamentele rol IE inneemt in zijn uiterst succesvolle bedrijf: "IE is van het grootste belang voor het succes van ieder bedrijf. Voor Lacoste heeft IE altijd een vitale rol gespeeld in onze business. Het stelt ons in staat creativiteit en innovatie te bevorderen en beschermt niet alleen het merk en haar ontwerpen, maar ook de herinnering aan mijn grootvader Jean René Lacoste, de tennis legende, uitvinder van het poloshirt en oprichter van Lacoste."

In de discussie over het belang van IE voor zijn uitvindingen voegt Trevor Baylis, de uitvinder van de opwindbare radio, hieraan toe: "Als uitvinder kun je gewoon niet je ideeën openbaar maken, tenzij je ze beschermt. Het genereren van ideeën is een fundamenteel onderdeel van mijn werk, dus IE bescherming is een absolute vereiste. Bovendien wordt de marktwaarde van mijn uitvindingen door het geregistreerde handelsmerk meetbaar hoger."

Ruud Peters, Chief Intellectual Property Officer van Philips, zegt: "Heel veel technologieën die de maatschappij nodig heeft voor de toekomst – van de toegenomen behoefte aan gezondheidszorg tot aan schone energie – vragen om grote R&D investeringen die middels IE terugverdiend kunnen worden. IE bescherming maakt ook open innovatie mogelijk, waar ideeën en technologieën kunnen worden uitgewisseld tussen bedrijven, universiteiten en onderzoeksinstellingen. Bij Ideas Matter zijn we er sterk van overtuigd dat IE van groot belang is voor bedrijven als bedrijfsmiddel, voor economieën om de kenniseconomie en de werkgelegenheid te stimuleren en ook voor de gewone mens zowel in hun werk als in hun dagelijkse leven."

Kelvin Kirby, CEO van Technology Associates International, legt uit welke impact IE heeft gehad op zijn bedrijf: "IE is een integraal onderdeel van het DNA van onze organisatie om twee redenen: In de eerste plaats om onze naamsbekendheid en reputatie van ons merk te beschermen en ten tweede om onze software oplossingen veilig te stellen." Hij voegde eraan toe: "Onze octrooien hebben ons ook geholpen om oneerlijk gebruik door andere marktpartijen te voorkomen."

Claude Lester, eigenaar van Vertigo, vertelt over het starten van haar innovatieve bedrijf op het gebied van verticaal tuinieren. "Ik heb veel tijd, energie en geld gestoken in het prototype van mijn product. Ik overwoog verschillende soorten IE bescherming en besloot dat merken- en modellenregistraties in het Verenigd Koninkrijk en Europa de beste middelen waren ter ondersteuning van mijn bedrijf. Hierdoor is mijn marktwaarde significant toegenomen."

IE bevordert innovatie en een gezonde economie

Volgens de World Intellectual Property Organisation (WIPO) stimuleert de alsmaar toenemende openbare kennis uit bestaande octrooi informatie de creativiteit en innovatie bij anderen. Zodoende bieden octrooien niet alleen bescherming voor de eigenaar, maar ook waardevolle informatie en inspiratie voor toekomstige generaties van onderzoekers, uitvinders en ondernemers.

IE intensieve sectoren, zoals de luchtvaart, automobiel, chemische, technologie, productie en farmaceutische industrie, leveren een substantiële bijdrage aan de nationale economieën en vertegenwoordigen 7,8% van het BBP in het Verenigd Koninkrijk.  Productie van merken is goed voor ongeveer 14% van het BBP in het Verenigd Koninkrijk,2 7% in Duitsland en 6,8% in Spanje.3  Sectoren op het gebied van auteursrecht, zoals bijvoorbeeld de boeken, film, omroep, muziek fotografie en software industrie, zorgen voor 4-11% van het BBP in Europa en andere landen van de G8.4

"Ideeën doen er echt toe. Ideeën zorgen voor verandering en transformatie in de samenleving en in de economie. Hoe komen ideeën tot stand? Dat is de rol van Intellectueel Eigendom", zegt Francis Gurry, directeur-generaal van de WIPO. "Ideas Matter is een geweldig initiatief. Ik ben zeer verheugd met de wens van de initiatiefnemers om het begrip te bevorderen en een discussie op gang te brengen over waarom ideeën belangrijk zijn en waarom het belangrijk is om ideeën te stimuleren."

Ga naar www.ideasmatter.com om meer te leren over de manier waarop IE de economische groei stimuleert. Op deze website staan video's van verschillende mensen die vertellen hoe IE hen belangrijk zakelijk voordeel heeft gegeven. Ook krijgt u toegang tot de meest recente feiten en cijfers om te begrijpen waarom alle Ideas Matter.

Volg onze gesprekken op twitter #ideasmatter

1 Arora
2 Raymond
3 McKenzie 2007, ESADE 2010, ACT 2009
4 World Intellectual Property Organization (WIPO)

Voor meer informatie:

Bjorn Teuwsen
Director of Communications, Philips Intellectual Property & Standards
Tel. +31 (0) 40 2740588
E-mail: bjorn.teuwsen@philips.com

Henrietta Mackenzie,
Waggener Edstrom, Ideas Matter
Tel. +44 (0) 7970002109
E-mail: hmackenzie@waggeneredstrom.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Over Ideas Matter

Ideas Matter is een consortium van ondernemingen, kleine en middelgrote bedrijven en brancheorganisaties uit verschillende sectoren die tot doel heeft om het bewustzijn van de voordelen van Intellectueel Eigendom (IE) te bevorderen en te promoten. Wij zijn ervan overtuigd dat IE – en de ideeën die daaraan ten grondslag liggen – belangrijk is voor de economie, belangrijk voor de samenleving en belangrijk voor bedrijven, zowel grote als kleine. Met andere woorden: Ideas Matter.

* De leden van Ideas Matter zijn DSM, Humandata, IIPTC, International Trademark Association (INTA), Lundbeck, Microsoft, NBC-Universal, NL Octrooicentrum, Octrooifabriek, Philips, Progress Ltd, SAP, Technicolor, Technology Associates, Unitech, Union des Fabricants, Waggener Edstrom en het International Chamber of Commerce BASCAP initiatief, dat meerdere ondernemingen vertegenwoordigt uit een breed scala van sectoren, waaronder BAT, Chanel, Cisco Systems, Daimler, Diageo, Eli Lilly, Hewlett Packard, JTI, Lacoste, Nestlé, Nokia, Pfizer, Philip Morris, Procter & Gamble, Unilever en Universal Music. www.ideasmatter.com