Kwartaalbericht Q1 2012

Philips behaalt in het eerste kwartaal een omzet van EUR 5,6 miljard en een EBITA van EUR 552 miljoen

april 23, 2012

• Vergelijkbare omzet 4% hoger, vooral dankzij 9% groei bij Healthcare
  • Omzet in groeiregio’s 9% hoger op vergelijkbare basis
  • EBITA van 9,8% van de omzet
  • Nettoresultaat van EUR 249 miljoen
  • Vrije kasstroom van EUR 642 miljoen
  • TV joint venture met TPV voltooid, Senseo-transactie met Sara Lee afgerond
  • Philips verkoopt onroerend goed van High Tech Campus Eindhoven
  • Kostenbesparingen op schema

Financiële resultaten over het eerste kwartaal: Goede groei bij Healthcare en bij groeiactiviteiten van Consumer Lifestyle. Bij Lighting bleef de omzet van LED-producten stijgen. Verbetering van de EBITA bij Healthcare en Consumer Lifestyle; daling van de EBITA bij Lighting.

De vergelijkbare omzet van Healthcare was 9% hoger dan in dezelfde periode van 2011, met een zeer sterke groei van 27% in groeiregio’s. De vergelijkbare orderontvangst voor apparatuur steeg 7% ten opzichte van dezelfde periode van 2011, met de sterkste bijdrage van Patient Care & Clinical Informatics (PCCI). De in het kwartaal behaalde EBITA-marge was 10,2%.

De omzet van Consumer Lifestyle daalde 1% op vergelijkbare basis, waarbij de sterke groei bij Personal Care, Health & Wellness, en Domestic Appliances tezamen tenietgedaan werd door een daling bij Lifestyle Entertainment. De in het kwartaal behaalde EBITA-marge was 20,1%, mede doordat de resultaten positief werden beïnvloed door een eenmalige bate uit de verlenging van het samenwerkingsverband met Sara Lee.

De vergelijkbare omzet van Lighting steeg 2% ten opzichte van dezelfde periode van 2011; de midden-enkelcijferige omzetgroei bij alle activiteiten werd deels tenietgedaan door een daling bij Lumileds. De omzet van LED-producten steeg 22% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011, en bedraagt nu 16% van de totale omzet van Lighting. Lighting behaalde een hoog-enkelcijferige omzetstijging in zijn groeiregio’s. De resultaten werden negatief beïnvloed door operationele problemen bij Consumer Luminaires en Lumileds, alsmede een eenmalig verlies op de verkoop van activa. De EBITA kwam uit op 3,0%.

We hebben 43% gerealiseerd van ons programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van EUR 2 miljard sinds het begin van het programma in juli 2011.

Vooruitgang bij Accelerate!, Philips’ resultaatverbeterings- en veranderingsprogramma

In het eerste kwartaal van 2012 kwam ons meerjarenprogramma Accelerate! steeds beter op gang, met nog veel ruimte voor verdere verbeteringen. De implementatie van de gedifferentieerde prestatiemanagement-benadering leidt tot verbetering van de resultaten en het marktaandeel in een groot aantal activiteit/markt-combinaties. We hebben de versterking van de leiderschapsteams in al onze belangrijke markten voltooid. Met de programma’s voor verbetering van de kosten, snelheid en effectiviteit van de integrale (‘end-to-end’) klantenwaardeketen wordt goede vooruitgang geboekt. De acties om te voldoen aan ons aangekondigde programma voor vermindering van onze overheadkosten liggen op schema; het totaal van de besparingen in het eerste kwartaal van 2012 bedroeg EUR 37 miljoen. De cumulatieve besparingen tot aan het eind van 2012 zullen naar verwachting EUR 400 miljoen bedragen. Om in de onderneming een cultuur van resultaatverbetering te creëren, hebben daarnaast circa 200 van onze leiders deelgenomen aan een intensief programma voor gedragsverandering, dat bemoedigende feedback heeft opgeleverd.

Citaat CEO:

Ik ben bemoedigd door onze resultaten in het eerste kwartaal van 2012, die voor Philips een eerste stap in de goede richting zijn op onze weg naar waardecreatie om onze financiële doelstellingen voor de middellange termijn (2013) te realiseren. De invloed van Accelerate! op de resultaten van de onderneming wordt merkbaar, en de initiatieven voor kostenvermindering liggen op schema. De omzet en orderontvangst van Healthcare lieten een flinke groei zien, en de groeiactiviteiten van Consumer Lifestyle blijven het goed doen. Na de neerwaartse trend gedurende de afgelopen zeven kwartalen ben ik verheugd over de verbetering van de prestaties bij Lighting ten opzichte van het voorgaande kwartaal, waarbij organisatorische veranderingen en operationele verbeteringen inmiddels hun vruchten afwerpen.

Van groot belang is ook dat we in het afgelopen kwartaal de oprichting van de TV joint venture volgens planning hebben voltooid, hetgeen een van onze topprioriteiten was.

Ik ben bovendien verheugd over twee belangrijke uitbreidingen van ons Executive Committee, t.w. Eric Rondolat, die onze Lighting-sector zal gaan leiden, en Deborah DiSanzo, die leiding zal gaan geven aan Healthcare. Eric brengt een schat aan ervaring mee vanuit de energiebeheersector en is zeer geschikt om leiding te geven aan onze overgang naar LED-verlichtingsoplossingen. En Deborah is een Healthcare-veteraan die, met haar zeer succesvolle staat van dienst bij Philips, continuïteit biedt aan onze grootste sector.

We blijven behoedzaam ten aanzien van de rest van 2012 gezien de onzekerheid in Europa, met name in de markt voor de gezondheidszorg en de bouwsector, en de teruglopende groei in de wereldeconomie. Zoals reeds meegedeeld, verwachten we dat onze resultaten in 2012 nadelig zullen worden beïnvloed door herstructureringslasten en eenmalige investeringen gericht op verbetering van onze prestaties in het kader van ons meerjarenprogramma Accelerate!. Wij verwachten dat ondanks deze eenmalige lasten de onderliggende operationele marges en de kapitaalefficiëntie in de sectoren in de tweede helft van 2012 zullen verbeteren.

Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips Electronics N.V.

Quarterly report

Presentatie

Conference call en audio webcast
Een conference call met Frans van Houten, CEO, en Ron Wirahadiraksa, CFO, om de resultaten te bespreken, zal om 10.00 uur CET beginnen. Een live audio webcast van de conference call zal te beluisteren zijn via onderstaande link.

Voor meer informatie over Frans van Houten en Ron Wirahadiraksa

Steve Klink
Philips Corporate Communications
Email: steve.klink@philips.com

Joost Akkermans
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van 22.6 miljard € in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Forward-looking statements

This document and the related oral presentation, including responses to questions following the presentation, contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements.

These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, developments within the euro zone, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forward-looking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2011.

Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group’s financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of such measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2011.

Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group’s financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable. Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When quoted prices do not exist, we estimated the fair values using appropriate valuation models, and when observable market data are not available, we used unobservable inputs. They require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our 2011 financial statements. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair values.

All amounts in millions of euro’s unless otherwise stated; data included are unaudited. Financial reporting is in accordance with IFRS, unless otherwise stated.