Philips beste reputatie van Nederland

Voor vijfde jaar op rij voert Phillips ranglijst Reputation Institute aan

april 19, 2012

Eindhoven, Nederland – Philips heeft de beste reputatie van de 30 grootste bedrijven van Nederland, blijkt uit jaarlijks onderzoek van het Reputation Institute. Het is het vijfde jaar op rij dat Philips de ranglijst van het Reputation Institute aanvoert. De Reputatie Award 2012 werd gisteravond uitgereikt aan Frans van Houten, CEO van Royal Philips Electronics.

"Dit is een fantastische erkenning voor Philips in Nederland", aldus Frans van Houten, “Sinds de start in 1891 heeft onze onderneming voor vele uitdagingen gestaan en vele veranderingen doorgemaakt, maar onze principes hebben wij altijd gehandhaafd. Ik ben ervan overtuigd dat de combinatie van ons sterke erfgoed, ondernemerschap en grote ambitie om met innovaties het leven van mensen te verbeteren en onze wens om een meer duurzame wereld te creëren, ervoor hebben gezorgd dat wij de Nederlandse Reputation Award voor het vijfde achtereenvolgende jaar hebben kunnen winnen. Dit is een prestatie waarop alle Philips-medewerkers zeer trots kunnen zijn."

Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit en medeoprichter van het Reputation Institute, overhandigde de prijs voor het Nederlandse bedrijf met de beste reputatie gisteren in Amsterdam.

Philips scoort hoog op innovatie en emotie

Philips voert de reputatieranglijst mede aan door hoog te scoren op innovatie. Ook wordt Philips geprezen om de hoge mate van integriteit, transparantie en openheiden in de wijze van zakendoen. Daarnaast wordt het bedrijf wederom gezien als een goede en aantrekkelijke werkgever. Philips weet Nederlanders ook emotioneel te raken, blijkt uit de hoge score op emotie. “Deze aantrekkingskracht van Philips en de producten komt waarschijnlijk voort uit de lange traditie en aanwezigheid van het merk in de Nederlandse huishoudens. Philips roept een gevoel van nationale trots op”, aldus Majorie Dijkstra, Managing Director van het Reputation Institute Nederland.

De Reputatie Award 2012 is een initiatief van het Reputation Institute. Het onderzoek is in Nederland uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 300 respondenten. De studie wordt jaarlijks uitgevoerd en is onderdeel van een wereldwijde reputatiestudie in 41 landen. De reputatieranglijst wordt samengesteld door het gevoel van mensen bij een bedrijf, evenals de rationalisatie van dit gevoel, te meten. Dit wordt aan de hand van zeven “reputatie-aanjagers” uitgevoerd: 1) producten & diensten, 2) innovatie, 3) werkomgeving, 4) corporate governance, 5) maatschappelijk verantwoord ondernemerschap, 6) leiderschap en 7) financiële prestaties.

Frans van Houten en Cees van Riel

Eric Drent
Woordvoerder Philips Nederland
Mob: +31 (0)6 5190 5718
E-mail: eric.drent@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van 22.6 miljard € in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.