Philips steunt nieuw initiatief Keikiz.tv om angst voor ziekenhuis bij kinderen weg te nemen

Bekende presentatoren geven ouders en kinderen kijkje in het ziekenhuis

april 18, 2012

Eindhoven – Vandaag is de website www.keikiz.tv gelanceerd, een onafhankelijk platform waar kinderen en ouders informatie kunnen vinden over het ziekenhuis en ziek zijn. Kinderen die ziek zijn en naar het ziekenhuis moeten, zijn erg afhankelijk van de informatie die ze krijgen van de huisarts, het ziekenhuis en hun ouders. Keikiz.tv wil kinderen en hun ouders helpen zich beter voor te bereiden op een bezoek aan of verblijf in het ziekenhuis op een manier die helemaal aansluit bij de beleving van het kind. Philips ondersteunt dit nieuwe initiatief.

Kinderen kunnen op Keikiz.tv filmpjes bekijken met uitleg over diverse behandelingen in het ziekenhuis, zoals het ondergaan van een hartfilmpje en het laten maken van een röntgenfoto. De hoofdrol in de filmpjes is voor de presentatoren van bekende kinderprogramma’s. Ook kunnen kinderen op Keikiz.tv vragen stellen over medische onderwerpen en antwoorden vinden op vragen als: Wat moet ik meenemen als ik een nacht in het ziekenhuis moet blijven? Wat is narcose en doet het pijn? Wat is een CT of MRI-onderzoek? Is de ziekte van Pfeiffer besmettelijk?

Jeroen van Leeuwen, initiatiefnemer van Keikiz.tv: “Een opname in een ziekenhuis maakt veel indruk op een kind. Het wegnemen van een aantal onzekerheden vermindert de angst en spanning van een ziekenhuisbezoek en stimuleert het genezingsproces. Vandaar dat wij met Keikiz.tv op een eigentijdse en kindvriendelijke manier informatie verschaffen die nodig is om een kind vertrouwd te maken met het ziekenhuis en al zijn facetten. We spelen daarmee in op de trend dat kinderen steeds meer online op zoek gaan naar informatie en filmpjes bekijken.”

“Keikiz is net als Philips van mening dat je in de huid van een patiënt en een arts moet kruipen om echt te begrijpen hoe je zorg kunt verbeteren,” zegt Will Ickenroth van Philips Healthcare. “Keikiz wil op een heel mensgerichte manier bijdragen aan het eenvoudigen en verbeteren van de gezondheidszorg. Net als Philips. Zo’n mooi initiatief steunen we van harte.”

De keikiz.tv website is te vinden op:  www.keikiz.tv

Meer informatie:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.