Philips en TPV kondigen start tv-joint venture TP Vision aan

april 2, 2012

• Samenwerkingsverband benut sterke punten van Philips en TPV op internationale televisiemarkt.
  • Continuïteit van Philips-merk op de tv-markt gewaarborgd.

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft vandaag bekendgemaakt dat de onderneming een transactie heeft afgerond met TPV Technology Limited (0903.HK) ten behoeve van de oprichting van een joint venture. Het samenwerkingsverband gaat TP Vision heten en wordt voor 70 procent eigendom van TPV en voor 30 procent van Philips. TP Vision gaat onder het Philips-merk tv's ontwikkelen, produceren en op de markt brengen.

De transactie werd afgerond na verkrijging van de vereiste overheidsgoedkeuring, de officiële goedkeuring voor de fusie en toestemming van de aandeelhouders van TPV. TP Vision heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam en zal worden geleid door Maarten de Vries. Het bedrijf combineert de ontwerpkennis van Philips en de rijke Philips-traditie van innovaties op tv-gebied met de productieschaal en optimale bedrijfsprocessen van TPV.

"TP Vision wordt een vooraanstaande aanbieder op de wereldwijde tv-markt en waarborgt de continuïteit van het Philips-merk op die markt", aldus Frans van Houten, bestuursvoorzitter van Philips. "TP Vision zal de sterke merkpositie, het innovatievermogen en de handelsrelaties van Philips benutten, in combinatie met de schaalgrootte en grotere productiecapaciteit van TPV. Dankzij de samenwerking met TPV op tv-gebied kan Philips zich richten op het verder versterken van onze leidende marktposities binnen de sectoren Healthcare, Consumer Lifestyle en Lighting."

"We zijn verheugd dat we met Philips gaan samenwerken in deze joint venture", stelt Jason Hsuan, bestuursvoorzitter en CEO van TPV. "TP Vision zal de positie van het Philips-merk op de tv-markt versterken en duurzaam rendement opleveren voor beide aandeelhouders. Philips en TPV werken al jarenlang samen, en we zijn ervan overtuigd dat we samen een toonaangevende speler kunnen worden op de internationale televisiemarkt."

"TP Vision wil een sterke marktspeler worden met als doel het realiseren van winstgevende groei", aldus Maarten de Vries, CEO van TP Vision. "Wij zullen hetzelfde hoge innovatieniveau blijven bieden dat consumenten van een Philips-tv verwachten. Onze onlangs geïntroduceerde modellen voor 2012 beschikken over alle benodigde functionaliteit om te genieten van digitale content, zowel via het internet als via tv-zenders. We willen producten ontwikkelen die de zintuigen aanspreken en betaalbaar zijn voor alle consumenten in de markten die we bedienen."

TP Vision wordt wereldwijd verantwoordelijk voor het ontwerpen, produceren, distribueren, op de markt brengen en verkopen van Philips-tv's, met uitzondering van de Volksrepubliek China, India, de Verenigde Staten, Canada, Mexico en enkele Zuid-Amerikaanse landen. Als onderdeel van de transactie worden de innovatie- en productievestigingen, de commerciële organisatie, het hoofdkantoor en de ca. 3300 medewerkers van Philips Television overgedragen aan TP Vision.

De belangrijkste voorwaarden van de transactie komen overeen met de aankondiging van 1 november 2011.

Philips Television heeft sinds 1 januari 2012 gefunctioneerd als zelfstandig onderdeel van Philips Consumer Lifestyle.

Eric Drent
Woordvoerder Philips Nederland
Mob: +31 (0)6 5190 5718
E-mail: eric.drent@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

About TP Vision

TP Vision is a dedicated TV player in the world of visual digital entertainment. TP Vision concentrates on developing, manufacturing and marketing Philips branded TV sets in Europe, Russia, Middle East, Brazil, Argentina, Uruguay, Paraguay and selected countries in Asia-Pacific. We do this by combining our design expertise and innovative Philips TV heritage with the operational excellence, flexibility and speed of TPV Technology. With these combined strengths, we bring high-quality TV sets to the market: smart and easy to use with sophisticated styling i.e. new materials and slim design. We believe in creating products that offer a superior TV experience for consumers. With Philips TVs, TP Vision is a global leader in the hospitality market. Based in Amsterdam, the Netherlands, TP Vision is the exclusive brand licensee of Philips TV for the above listed countries. The TV Company is 70% owned by TPV and 30% by Royal Philips Electronics, headquartered in the Netherlands. TP Vision employs close to 3,300 people in several locations around the globe.

Forward-looking statements

This release may contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. By their nature, forward-looking statements involve risk and uncertainty because they relate to events and depend on circumstances that will occur in the future and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements.