Philips verkoopt vastgoed High Tech Campus Eindhoven aan Nederlands consortium van particuliere investeerders

maart 29, 2012

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (AEX: PHI, NYSE: PHG) heeft vandaag bekendgemaakt dat de onderneming de vastgoedactiva van de High Tech Campus in Eindhoven heeft verkocht aan een Nederlands consortium van particuliere investeerders dat wordt geleid door Marcel Boekhoorn. De transactie is momenteel onderworpen aan de voltooiing van bepaalde formaliteiten bij het Kadaster.

Als de transactie volledig is heeft deze een opbrengst van EUR 425 miljoen, bestaande uit EUR 373 miljoen in contanten en EUR 52 miljoen in uitgestelde betalingen. De opbrengst, na aftrek van kosten gerelateerd aan het efficiënter gebruik maken van vastgoed (onderdeel van het kostenreductieprogramma van 800 miljoen euro dat is aangekondigd in 2011) levert Philips een bate op van EUR 65 miljoen. EUR 37 miljoen wordt naar verwachting geboekt in het eerste kwartaal van 2012 in de winst vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen van immateriële activa (EBITA), en EUR 28 miljoen in toekomstige periodes. De uitgestelde boeking van een deel van de winst is gekoppeld aan de verkoop / lease back boekhoudkundige principes.

De verkoop aan het Nederlandse consortium van investeerders omvat tevens de ca. 20 medewerkers tellende organisatie die de Campus beheert. In de overeenkomst is bepaald dat Philips verschillende gebouwen op de High Tech Campus zal terughuren. Het betreft de gebouwen waarin de activiteiten op het gebied van IT, intellectueel eigendom en innovatie zijn gehuisvest.

“Na vele jaren bouwen en investeren in de High Tech Campus Eindhoven biedt deze overeenkomst nieuwe mogelijkheden voor andere bedrijven om toegang tot het terrein te krijgen, waardoor de Campus wordt versterkt als  universeel ecosysteem voor open innovatie”, aldus Harry Hendriks, CEO van Philips Benelux. “We blijven betrokken bij de Campus en ik ben ervan overtuigd dat onze innovatie-activiteiten op het terrein een essentiële bijdrage zullen blijven leveren aan het succes van Philips.’’

De High Tech Campus in Eindhoven werd in 1998 door Philips opgericht en werd in 2003 toegankelijk voor andere bedrijven. De Campus is uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande Europese centra voor open innovatie en biedt inmiddels onderdak aan ruim 100 bedrijven en ca. 8000 onderzoekers, ontwikkelaars en ondernemers.

De Philips AirFloss, een recente innovatie vanuit de High Tech Campus

De High Tech Campus in 2012

Steve Klink
Philips Corporate Communications
E-mail: steve.klink@philips.com

Joost Akkermans
Philips Corporate Communications
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Toekomstgericht verklaringen

Dit document kan bepaalde toekomstgerichte verklaringen met betrekking tot de financiële situatie, resultaten van operaties en business van Philips en een aantal van de plannen en doelstellingen van Philips met betrekking tot deze items. Door hun aard houden toekomstgerichte verklaringen risico's en onzekerheden in, omdat zij betrekking hebben op gebeurtenissen en afhankelijk zijn van omstandigheden die zullen plaatsvinden in de toekomst en er zijn veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat de werkelijke resultaten en ontwikkelingen wezenlijk kunnen verschillen van die uitgedrukt of gesuggereerd door deze toekomstgerichte verklaringen.