Philips en World Association of Sleep Medicine slaan handen ineen om wereldwijd aandacht te vestigen op het belang van slaap

maart 16, 2012

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) zal als officiële sponsor van de Internationale Dag van de Slaap (World Sleep Day), die op vrijdag 16 maart 2012 wordt gehouden, wederom de handen ineenslaan met de World Association of Sleep Medicine (WASM). Het thema van dit jaar – ‘Breathe Easily, Sleep Well’ – vestigt de aandacht op slaapstoornissen die de ademhaling van een persoon belemmeren, zoals obstructief slaapapneu (OSA).

“Philips is vereerd om in het kader van de Internationale Dag van de Slaap 2012 te mogen samenwerken met de World Association of Sleep Medicine om mensen meer inzicht te geven in slaapstoornissen zoals obstructief slaapapneu”, aldus dr. David White, Chief Medical Officer bij Philips Home Healthcare Solutions en professor slaapgeneeskunde aan de medische faculteit van Harvard. “Philips heeft een brede reeks producten en oplossingen op slaapgebied ontwikkeld, van diagnostische hulpmiddelen tot patiëntgerichte slaaptherapiesystemen, om de kwaliteit van de slaap en de gezondheid en het welzijn van onze klanten en patiënten over de hele wereld te verbeteren.”

Vijf à zes procent van alle volwassenen en twee à drie procent van alle kinderen lijdt aan OSA, een van de meest voorkomende slaapstoornissen. Deze aandoening wordt gekenmerkt door vernauwing of afsluiting van de bovenste luchtwegen tijdens het slapen, waardoor de ademhaling blokkeert. Bij ruim tweederde van alle mensen met slaapapneu wordt geen diagnose gesteld, en onbehandelde OSA leidt tot een verhoogd risico op andere ernstige chronische aandoeningen zoals diabetes en hartziekte.

“De gevolgen van slaapstoornissen moeten niet worden onderschat,” aldus Allan O’Bryan, Executive Director van WASM. “De meeste slaapstoornissen zijn behandelbaar, maar te veel mensen roepen geen professionele hulp in. Philips en WASM blijven ernaar streven om mensen met een gestoorde slaapademhaling te helpen omgaan met hun aandoening en een gezonder leven te leiden.”

Philips loopt voorop bij de wetenschappelijke behandeling van slaapaandoeningen, met systemen die deel uitmaken van de bedrijfsstrategie om innovatieve thuiszorgoplossingen te bieden. Via Philips Respironics – mondiaal marktleider op het gebied van de behandeling van slaap- en ademhalingsstoornissen – biedt Philips medische apparatuur, met name voor mensen die lijden aan OSA en zij die de kwaliteit van hun slaap willen verbeteren. Om mensen voor te lichten over de risico's, diagnose en behandelmogelijkheden voor OSA, heeft Philips Respironics een voorlichtingsprogramma geïntroduceerd, met een interactieve 'slaapquiz' waarmee de kans op OSA kan worden ingeschat.

Voor meer informatie over de Internationale Dag van de Slaap 2012 en activiteiten bij u in de buurt kunt u terecht op www.Philips.com/worldsleepday.

Philips CPAP behandeling

Meer informatie:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.6 miljard in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.