Philips presenteert de kracht van Imaging 2.0 in Europa

maart 2, 2012

’s Werelds beste clinici laten zien dat geavanceerde technologie een belangrijke rol speelt bij het stimuleren van een betere samenwerking tussen radiologen en andere artsen om gezamenlijk een uitstekende patiëntenzorg te kunnen bieden.

Wenen, Oostenrijk – Op het Europese Congres voor Radiologie (ECR) 2012 in Wenen ondersteunt Koninklijke Philips Electronics (NYSE; PHG, AEX; PHI) de kracht van het unieke concept van Imaging 2.0. (eerder op het ECR 2011 in Europa gelanceerd) met gegevens uit meer dan 60 wetenschappelijke onderzoeken wereldwijd en de deskundige mening van Europese kopstukken op dit terrein.

“Bij Philips waren we zeer enthousiast over de manier waarop het Imaging 2.0-concept, sinds de introductie op het ECR in 2011, de aanzet heeft gegeven tot meer samenwerking en integratie tussen radiologen, meer de focus op de patiënt legt en de economische waarde voor onze klanten verbetert. Uiteindelijk 'legt het de lat hoger’ voor klinische uitmuntendheid op het gebied van beeldvormende techniek”, aldus Peter Reimer, General Manager Imaging Systems bij Philips Healthcare International Sales & Services.

• In het Universiteitsziekenhuis CHUV in Lausanne, in Zwitserland, heeft professor Reto Meuli, Hoofd afdeling Radiologie, geprobeerd de interventieradiologie ‘opnieuw uit te vinden’ door een ruimte te creëren waarin alle beeldvormende modaliteiten worden samengebracht om interventies sneller en efficiënter uit te kunnen voeren. Het was hun idee om de capaciteiten van de ruimte rond de CT te centreren in plaats van simpelweg de CT-mogelijkheden aan een ruimte voor fluoroscopie toe te voegen. Door een aantal van de nieuwste generatie beeldvormende apparaten, zoals de Philips Ingenuity CT-scanner en het echografisch systeem Philips iU22 PercuNav, samen te brengen is het aantal behandelde patiënten in het ziekenhuis met meer dan 30% toegenomen. In een reactie op deze baanbrekende aanpak zegt Professor Meuli, “Door de integratie van verschillende technieken kan de snelheid van de interventies toenemen - en (met name voor de patiënt) snelheid betekent comfort.”

Ook het GPR-ziekenhuis in Russelsheim in Duitsland laat zien dat het Imaging 2.0-concept de doorstroom van patiënten in ziekenhuizen verbetert.

• “Eén van de kernwaarden in ons ziekenhuis is de patiëntenzorg. Wij willen onze patiënten de best mogelijke zorg bieden en daar valt natuurlijk ook een snelle en optimale diagnose onder”, zegt dr. Andreas Wiesschen, Hoofd Radiologie en Nucleaire Geneeskunde van het GPR-ziekenhuis in Russelsheim. Het ziekenhuis ging de uitdaging aan en installeerde de Philips Ingenuity CT-scanner naast de iDose4, waardoor hun patiënten profiteerden van een hoge beeldkwaliteit met een lage dosis. De efficiency van dit systeem verkort daarnaast de onderzoekstijd, verbetert het comfort voor de patiënt, laat een grotere doorstroom van patiënten toe, verkort de wachttijden en levert uiteindelijk economische waarde op.

Tijdens het ECR wordt de toekomstbelofte van Imaging 2.0 nog eens onderstreept met de lancering van nieuwe producten en exclusieve presentaties, waaronder:

• De lancering van de nieuwste Vision 2012-update van het echografisch systeem iU22 xMATRIX, waarmee artsen een virtuele biopsie* voor de diagnose van leverfibrose kunnen uitvoeren waarbij een unieke serie ultrasone trillingen worden gebruikt.
  • De lancering van de snellere iDose4 als een scanneroptie voor de Brilliance CT Big Bore
  • De eerste presentatie in Europa van de Philips Veradius mobiele C-arm met Flat Detector

De belofte van Philips om de toekomst van beeldvormende technieken vorm te geven wordt verder geïllustreerd op het gebied van gezondheidszorg voor vrouwen, met het unieke MicroDose Mammografiesyseem dat wordt gepresenteerd op het ECR 2012. Dit is het enige systeem voor full-field digitale mammografie (FFDM) dat de detectortechnologie toepast waarmee fotonen kunnen worden geteld. In vergelijking met de andere FFDM-systemen kunnen artsen met de MicroDose Mammografie de stralingsdosis halveren. De technologie is ook geschikt voor toekomstige toepassingen voor borstonderzoek die zullen worden gepresenteerd op het symposium "Shaping the future of breast screening” op zaterdag 3 maart van 12.30 tot 13.30 in kamer N/0 op de eerste verdieping.

“Om met een zodanig lage dosis te kunnen screenen zonder dat daarbij de klinische beeldkwaliteit in het geding komt is niet alleen een duidelijk en belangrijk voordeel voor patiënten maar betekent ook een grote sprong voorwaarts in onze zoektocht naar mogelijkheden voor een verbeterde en wijdverbreide vroege diagnose van de ziekte”, aldus professor Mats Danielsson, van het Koninklijk Instituut voor de Technologie in Stockholm.

Bezoek Philips op de ECR 2012 van 2-5 maart in stand #102 in Expo A en bekijk onze nieuwste klinische innovaties geïnspireerd door u en uw klinische behoeftes. Voor meer informatie, aanvullend materiaal en beeld, gaat u naar www.philips.com/media of www.philips.com/ecr

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van 22.3 miljard € in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.