Harry Hendriks bij Philips wereldwijd verantwoordelijk voor Government en Public Affairs, Hans de Jong nieuwe voorzitter van de directie van Philips Electronics Benelux.

februari 28, 2012

Eindhoven – Vanaf 1 mei 2012 gaat Harry Hendriks (61 jr) wereldwijd de rol op zich nemen van Hoofd Government en Public Affairs bij Philips. Met het instellen van deze functie onderstreept Philips het toenemende business belang in relatie tot overheden en de groeikansen die deze bieden voor de onderneming. Vanaf diezelfde datum neemt Hans de Jong (54 jr) zijn taken over als nieuwe voorzitter van de directie van Philips Electronics Benelux.

Harry Hendriks; “Wereldwijd zijn overheden voor Philips belangrijke afnemers voor een breed scala aan duurzame en technisch hoogwaardige oplossingen. We denken daarbij aan vraagstukken op het gebied van gezondheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Daarnaast gaat het ook om het binnen handbereik brengen hiervan aan grote groepen mensen die anders van dit soort voorzieningen verstoken blijven. De producten van Philips zijn toegesneden op gebruik in regionale markten en belangrijk voor grote groepen mensen en de omgeving waarin zij leven. Met overheden als potentiële klanten kunnen wij de toepassing van onze producten versnellen en een bijdrage leveren aan een gezonde en duurzame samenleving.”

Hans de Jong werkt 27 jaar bij Philips en bekleedt de functie van General Manager Lighting Systems and Controls. “De Benelux is voor Philips van groot belang als het gaat om innovatie en ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardige producten en diensten. Daarnaast is de Benelux als thuismarkt voor Philips essentieel. Onze sectoren Healthcare, Lighting en Consumer Lifestyle profiteren volop van de hier aanwezige kennis. Mijn doel is de komende jaren verder te gaan op de weg om de ondernemersgeest binnen Philips verder te versterken en onze concurrentiekracht in Nederland te laten groeien.”

Harry Hendriks blijft voorzitter van het Philips Pensioenfonds en treedt toe tot de Raad van Commissarissen van Philips Nederland.

Eric Drent
Woordvoerder Philips Nederland
Tel: +31 (0)40 27 83964
Mob: +31 (0)6 5190 5718
E-mail: eric.drent@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van 22.6 miljard € in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Korte CV Harry Hendriks

Harry Hendriks, voorzitter van de directie van Philips Benelux, werd geboren op 3 augustus 1950 te Cuijk en Sint Agatha, Nederland. Na het gymnasium te hebben doorlopen, studeerde hij Economie aan de Universiteit van Tilburg. Nadat hij zijn dienstplicht had vervuld, begon de heer Hendriks in 1976 bij Philips waar hij vervolgens binnen Consumer Electronics verschillende commerciële functies vervulde, o.a. als MAG Manager Car Audio. Na een verblijf van 12 jaar in het buitenland voor het bedrijf in achtereenvolgens België, Brazilië en Oostenrijk, kwam Harry Hendriks in 1995 terug naar Nederland om directeur marketing Europa te worden binnen de divisie Consumentenelektronica. In juni 2002 werd hij voorzitter van de Directie van Philips Electronics Nederland. Vanaf 1 januari 2009 Philips Benelux. Philips Benelux is de houdsterorganisatie van alle bedrijfsonderdelen in de Benelux. Philips heeft in de Benelux ongeveer 14.000 medewerkers. De heer Hendriks is o.a. lid van het dagelijks en algemeen bestuur van werkgeversorganisatie VNO/NCW, bestuurslid van de Vereniging FME-CWM, vicevoorzitter van Stichting Brainport en voorzitter van het Philips Pensioenfonds.

Korte CV Hans de Jong

Geboren in 1957 te Den Helder, volgende het VWO in Haarlem. Na zijn afstuderen aan de Technische Universiteit Delft in 1984 is hij bij Philips in de Lighting sector in Nederland in diverse fabricage management functies werkzaam geweest. Hierna verhuisde hij naar het UK hoofdkantoor om daar als marketing manager het gebruik van spaarlampen in samenwerking met de overheid en detailhandel te bevorderen en de reorganisatie van de armaturen projectorganisatie. Vanaf 1995 was hij vijf jaar werkzaam in Hong Kong als marketing manager verantwoordelijk productstrategie en marktontwikkeling met bijzondere focus op Greater China, India, en ASEAN. In 1998 werd hij als APR Regio manager verantwoordelijk voor de Automotive activiteiten incl. een Chinese en Koreaanse joint venture. In 2001 keerde hij terug naar Nederland als Global marketing & sales manager Automotive om in 2004 als CEO van deze Business groep de eindverantwoordelijkheid te aanvaarden. Vanaf 2004 hij werd eveneens lid van het Lighting management. In 2008 werd hij CEO van Lighting Systems & Controls en Automotive Lighting met speciale focus op product- en marktontwikkeling van LED- en geavanceerde elektronische controle systemen ten behoeve van energie besparing in binnen- en buitenverlichting.