Philips verhoogt omzet uit Groene Producten tot 39% van totale omzet en richt zich nadrukkelijker op Groene Innovatie

februari 23, 2012

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) maakt vandaag bekend dat er flinke vooruitgang is geboekt met het EcoVision-programma1, waarin de voor 2015 beoogde duurzaamheidsprestaties zijn vastgelegd. Philips meldt dat de omzet uit Groene Producten2 in 2011 inmiddels 39% bedraagt en prima op koers ligt om het doel van 50% in 2015 te bereiken. De sector Healthcare heeft met 25% de hoogste nominale omzetgroei gerealiseerd. Bij de sector Lighting zijn in 2011 meer dan 4.000 nieuwe Groene Producten geïntroduceerd.

“Ondanks de moeilijke economische omstandigheden blijft duurzaamheid een integraal onderdeel van de Philips-strategie”, aldus Jim Andrew, onlangs benoemd tot voorzitter van de Sustainability Board en Chief Strategy & Innovation Officer van Philips. In 2011 hebben we EUR 479 miljoen in Groene Innovatie3 geïnvesteerd, met het oog op wereldwijde vraagstukken over zorg, materialen en energiezuinigheid.”

“Ons doel is om de wereld door middel van innovatie gezonder en duurzamer te maken. We zien dan ook met plezier dat in 2011 meer dan 465 miljoen mensen4 met onze producten en diensten in aanraking zijn gekomen, hoofdzakelijk door het gebruik van oplossingen van de sector Healthcare”, aldus Jim Andrew. Bij Healthcare heeft Philips opnieuw Groene Producten aan het portfolio toegevoegd. Zo is er de draagbare patiëntmonitor IntelliVue MX40 die 85% minder energie verbruikt en waarmee artsen alarmsignalen efficiënter kunnen beheren.

Bij Consumer Lifestyle heeft Philips zich geconcentreerd op het sluiten van de materialenkringloop, bijvoorbeeld met het nieuwe EcoCare-stoomstrijkijzer, dat voor 30% uit gerecyclede materialen bestaat. Onze duurzaamheidsprestaties in 2011 hebben ons bovendien een leiderspositie opgeleverd in de supersector 'Personal and Household Goods' van de Dow Jones Sustainability Index, en we hebben de hoogste scores neergezet in het Carbon Disclosure Project.

Met een recordinvestering van EUR 291 miljoen heeft de sector Lighting in 2011 meer dan 60% van de totale uitgaven aan Groene Innovatie voor zijn rekening genomen. Uit de meer dan 100-jarige ervaring van Philips op verlichtingsgebied is nu bijvoorbeeld CityTouch voortgekomen, een online beheersysteem voor buitenverlichting, dat dynamische lichtregeling voor een hele stad mogelijk maakt en op precies de gewenste plaatsen en tijden voor verlichting zorgt. In combinatie met LED-lichtbronnen kan CityTouch ten opzichte van conventionele verlichting een energiebesparing tot 70% opleveren en een dito besparing op onderhoudskosten.

Philips streeft ernaar om in 2015 EUR twee miljard te hebben geïnvesteerd in Groene Innovatie om de duurzaamheid van onze activiteiten in alle drie de sectoren te versnellen.

Het duurzaamheidsverslag voor 2011 is een integraal onderdeel van het Philips-jaarverslag voor 2011, dat te vinden is op: www.philips.com/annualreport2011

Noot voor de redactie:

Over EcoVision
Ten aanzien van leiderschap op duurzaamheidsgebied omvat Philips’ EcoVision-programma drie Key Performance Indicators gericht op 'zorg', 'energiezuinigheid' en 'materialen', waaronder de volgende doelen voor 2015:

Mensen voorzien van zorg
- Doel: in 2015 hebben we 2015 miljoen mensen bereikt
De energiezuinigheid van Philips-producten verbeteren
- Doel: in 2015 moet de energiezuinigheid met 50% zijn verbeterd ten opzichte van 2009 (dit geldt voor het gemiddelde totale productportfolio).
De materialenkringloop sluiten
- Doel: ten opzichte van 2009 moeten de hoeveelheden ingezamelde en gerecyclede producten en het aandeel van gerecyclede materialen in producten in 2015 zijn verdubbeld

1 Met ingang van 2012 zijn EcoVision4 en EcoVision5 samengebracht in één programma, EcoVision genaamd.
2 Een product geldt als Groen Product als het in vergelijking met zijn voorganger in de desbetreffende productfamilie of een concurrerend product beter scoort (10%) op ten minste één van onze groene aandachtsgebieden: energiezuinigheid, verpakking, aanwezigheid van gevaarlijke stoffen, gewicht, afvalverwerking/hergebruik en betrouwbaarheid tijdens de gehele levensduur.
Bij de omzet uit Groene Producten voor 2011 zijn de cijfers van beëindigde activiteiten (bijv. Television) niet inbegrepen.
3 Groene Innovatie omvat alle R&D-activiteiten die een directe bijdrage leveren aan de ontwikkeling van Groene Producten of Groene Technologieën.
4 Mensen met gezondheidszorg in aanraking brengen is een parameter die is gebaseerd op de producten die direct betrekking hebben op gezondheid, en weergeeft hoeveel personen per jaar voordeel ondervinden van die producten (“mensen bereikt”). Voorbeelden van productcategorieën die daarmee worden bedoeld, zijn alle producten van de sector Healthcare, water- en luchtzuivering, mondverzorging en lichttherapie.

Voor persvoorlichting kunt u contact opnemen met:

Eric Drent
Philips Corporate Communications
Email: eric.drent@philips.com

About Royal Philips Electronics

Royal Philips Electronics of the Netherlands (NYSE: PHG, AEX: PHI) is a diversified health and well-being company, focused on improving people’s lives through timely innovations. As a world leader in healthcare, lifestyle and lighting, Philips integrates technologies and design into people-centric solutions, based on fundamental customer insights and the brand promise of “sense and simplicity.” Headquartered in the Netherlands, Philips employs approximately 122,000 employees with sales and services in more than 100 countries worldwide. With sales of EUR 22.6 billion in 2011, the company is a market leader in cardiac care, acute care and home healthcare, energy efficient lighting solutions and new lighting applications, as well as lifestyle products for personal well-being and pleasure with strong leadership positions in male shaving and grooming, portable entertainment and oral healthcare. News from Philips is located at www.philips.com/newscenter.