Philips waarschuwt voor 'mini-tender' van TRC Capital

februari 7, 2012

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft vandaag bekendgemaakt dat TRC Capital Corporation ongevraagd een bod heeft uitgebracht op maximaal 4 miljoen aandelen Philips die aan de beurs van New York genoteerd zijn. Deze aandelen vertegenwoordigen ongeveer een half procent van het totale uitstaande aandelenkapitaal van Philips. Het bod van TRC is USD 19,25 per aandeel in contanten, 4,7 procent onder de slotkoers (USD 20,20) van aandelen Philips aan de beurs van New York op 25 januari, de dag voordat het bod werd uitgebracht.

Philips laat zijn aandeelhouders weten dat het deze zogenaamde 'mini-tender' van TRC op geen enkele wijze aanbeveelt of goedkeurt. Philips is niet betrokken bij dit bod of bij TRC en raadt aandeelhouders met klem aan om een actuele beurskoers voor hun aandelen op te vragen, de voorwaarden van het bod zorgvuldig te beoordelen en waakzaamheid te betrachten.

Bij een mini-tender probeert een bieder minder dan vijf procent van de uitstaande aan-delen van een onderneming in handen te krijgen. Door onder deze grens van vijf procent te blijven, kunnen veel van de procedurele en publicatieeisen van de Amerikaanse beurswaakhond SEC (Securities and Exchange Commission) worden omzeild. Beleggers genieten hierdoor niet dezelfde mate van bescherming als bij een groter bod, waarbij wel moet worden voldaan aan de Amerikaanse wetgeving inzake effectenverkeer.

Ook de SEC heeft beleggers gewaarschuwd voor dergelijke mini-tenders. "Sommige bieders brengen mini-tenders uit tegen prijzen die onder de beurskoers liggen, in de hoop dat ze onoplettende beleggers vinden die het aanbod niet vergelijken met de huidige beurskoers", aldus de beurswaakhond. De SEC heeft op haar website een aantal beleggerstips over mini-tenders gepubliceerd, die zijn te raadplegen op www.sec.gov/investor/pubs/minitend.htm.

Eric Drent
Woordvoerder Philips Nederland
Tel: +31 (0)40 27 83964
Mob: +31 (0)6 5190 5718
E-mail: eric.drent@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 122.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van 22.6 miljard € in 2011 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplos-singen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerappara-ten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer infor-matie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.