Kwartaalbericht Q4 2011

Philips behaalt in het vierde kwartaal een omzet van EUR 6,7 miljard en een EBITA van EUR 503 miljoen

januari 30, 2012

• Vergelijkbare omzet 3% hoger, vooral dankzij 7% groei bij Lighting
• Omzet groeiregio’s 12% hoger op vergelijkbare basis
• EBITA van 7,5% van de omzet
• Nettoresultaat uit doorlopende activiteiten EUR 112 miljoen
• Vrije kasstroom van EUR 961 miljoen
• Voorgesteld dividend stabiel op EUR 0,75 per aandeel

Financiële resultaten over het vierde kwartaal: Omzet ten opzichte van dezelfde periode van 2010 gestegen in alle operationele sectoren. De EBITA-marge daalde van 14,1% in het vierde kwartaal van 2010 naar 7,5% in het vierde kwartaal van 2011.

De vergelijkbare omzet van Healthcare was 3% hoger dan in dezelfde periode van 2010. De vergelijkbare orderontvangst voor apparatuur steeg met 3% ten opzichte van dezelfde periode van 2010. De orderontvangst voor apparatuur steeg in de groeiregio’s met 17%. De resultaten werden negatief beïnvloed door zwakte op de Europese markten, uitgestelde leveringen op uitstaande orders, alsmede hogere investeringen in nieuwe productinnovatie en verkoopkanalen.

De omzet van Consumer Lifestyle steeg met 1% op vergelijkbare basis. De drie groeibedrijfsonderdelen – Personal Care, Health & Wellness en Domestic Appliances – behaalden samen een hoge enkelcijferige vergelijkbare omzetstijging in vergelijking met het vierde kwartaal van 2010. Het groeipercentage van de sector werd ongunstig beïnvloed door een daling van de vergelijkbare omzet bij Lifestyle Entertainment. De in het kwartaal behaalde EBITA-marge was 10%.

De vergelijkbare omzet van Lighting steeg 7% ten opzichte van dezelfde periode van 2010, vooral dankzij tweecijferige omzetgroei bij Lamps en Automotive. De omzet van LED-producten steeg met 37% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2010, en bedraagt nu 18% van de totale omzet van Lighting. De omzet in de groeiregio’s steeg met 21% in het kwartaal. De resultaten werden nadelig beïnvloed door prijsstelling, maatregelen ter verlaging van voorraden, en operationele problemen. In het kader van het herstelplan zullen de meeste merken voor producten van Consumer Luminaires overgaan naar het Philips-merk, hetgeen resulteerde in een waardeaanpassing van commerciële en merkgerelateerde activa, die leidde tot een last van EUR 128 miljoen.

De vermindering van het werkkapitaal in de sectoren bedroeg ruim EUR 500 miljoen in het kwartaal, hetgeen bijdroeg aan een vrije ingaande kasstroom van EUR 961 miljoen in het vierde kwartaal.

De onderneming realiseerde 35% van haar programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van EUR 2 miljard sinds het begin van het programma in juli 2011. Gezien de wisselvalligheid van de financiële markten heeft Philips besloten de looptijd van het programma te verlengen tot het eind van het tweede kwartaal van 2013.

Vooruitgang bij Accelerate!, Philips’ resultaatverbeterings- en veranderingsprogramma

Philips ziet de eerste tekenen dat het Accelerate! programma een positieve invloed heeft op de omzetgroei onder lastige marktomstandigheden. Van belang hierbij is dat de onderneming toptalent heeft aangetrokken voor belangrijke functies binnen de hele onderneming.

Daarnaast daalde door de inspanningen van de onderneming haar integrale ‘end-to-end’ processen te verbeteren, de voorraad als percentage van de omzet van 18,2% in het derde kwartaal van 2011 naar 16,1%, wat een vergelijkbare daling van EUR 585 miljoen inhoudt, een verbetering vergeleken met de daling van de voorraad in dezelfde periode van 2010.

De acties in het kader van het programma voor vermindering van de overheadkosten liggen op schema, en de eerste geplande kostenbesparingen zijn inmiddels gerealiseerd in het kwartaal.

Het jaarlijkse bonussysteem voor de ‘executives’ is gewijzigd om uitdrukking te geven aan de directe invloed en verantwoordelijkheid, en is nu geheel in lijn met de belangrijkste prestatie-indicatoren van de financiële doelstellingen voor de middellange termijn (2013).

Citaat CEO:

“Onze resultaten over het vierde kwartaal werden negatief beïnvloed door een zwakke omzet in Europa, uitstel in leveringen op uitstaande orders in onze Healthcare-sector, alsmede acties voor vermindering van voorraden en andere operationele problemen bij Lighting. Deze problemen werden deels tenietgedaan door goede resultaten bij de groeibedrijfsonderdelen van Consumer Lifestyle, die profiteerden van de snelle implementatie van ons resultaatverbeterings- en veranderingsprogramma Accelerate!. Daarnaast realiseerden we een sterke vrije kasstroom als gevolg van onze inspanningen het werkkapitaal te verminderen.

We zijn behoedzaam over 2012 gezien de onzekerheid in de wereldeconomie, en Europa in het bijzonder. Daarnaast verwachten we dat onze resultaten in 2012 negatief zullen worden beïnvloed door de eerder aangekondigde herstructureringslasten en eenmalige investeringen gericht op verbetering van onze prestaties in het kader van het meerjarige Accelerate! programma. Deze extra lasten buiten beschouwing gelaten, verwachten we dat de onderliggende operationele marges en kapitaalefficiëntie in de sectoren in de tweede helft van 2012 zal verbeteren.

Ofschoon we bezorgd zijn over het economisch klimaat, zet iedereen bij Philips zich volledig in voor verbetering van onze operationele resultaten om onze financiële doelstellingen voor de middellange termijn (2013) te realiseren.

Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips Electronics N.V.

Reactie van Philips CEO Frans van Houten op Q4

Klik hier voor de social media release, compleet met downloadbare multimedia

Quarterly report

Q4 en jaarcijfers 2011 - Quarterly report

Presentatie

Q4 en jaarcijfers 2011 – Presentatie kwartaalresultaten

- Q4 en jaarcijfers 2011 - Persconferentie presentatie (PDF wordt achteraf gepubliceerd)

Speech:

- Q4 en jaarcijfers 2011 Persconferentie speech (PDF wordt acthteraf gepubliceerd)

Audio webcast: Q4 2011 resultaten conference call

Een conference call met Frans van Houten, CEO, en Ron Wirahadiraksa, CFO, om de resultaten te bespreken, zal om 09.15 uur CET beginnen. Een live audio webcast van de conference call zal te beluisteren zijn via onderstaande link.

Q4 2012 conference call audio webcast

Video webcast: persconferentie jaarcijfers 2011

De persconferentie jaarcijfers 2011 zal om 11:15 uur CET beginnen en via webcast te zien zijn. De media is ook in staat om vragen te stellen tijdens de webcast.

Het vierde kwartaal en jaarcijfers 2011 - persconferentie video webcast

Philips' Business Highlights 2011

Bekijk de HD video

Voor meer informatie over Frans van Houten en Ron Wirahadiraksa

Klik hier voor het CV en foto's van Frans van Houten

Klik hier voor het CV en foto's van Ron Wirahadiraksa

Steve Klink

Philips Corporate Communications

Email: steve.klink@philips.com

Joost Akkermans

Philips Corporate Communications

Email: joost.akkermans@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van 22.3 miljard € in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Forward-looking statements

This document contains certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items,in particular the sector sections “Miscellaneous”. Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by thesestatements.

These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forwardlooking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2010 and the “Risk and uncertainties” section in our semi-annual financial report for the six months ended July 3, 2011.

Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group’s financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of such measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2010.

Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group’s financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards.These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable. Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When quoted prices or observable market data do not exist, we estimated the fair values using appropriate valuation models and unobservable inputs. They require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our 2010 financial statements. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair-values.

All amounts in millions of euros unless otherwise stated; data included are unaudited. Financial reporting is in accordance with IFRS, unless otherwise stated. This document comprises regulated information within the meaning of the Dutch Financial Markets Supervision Act ‘Wet op het Financieel Toezicht’.