Nederlandse multinationals richten Dutch Sustainable Growth Coalition op

januari 27, 2012

DAVOS, Zwitserland – Nederlandse multinationals gaan gezamenlijk business modellen gebaseerd op duurzame groei bevorderen en promoten. Hiervoor hebben ze de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC) opgericht. Het initiatief, genomen door Akzo Nobel, DSM, FrieslandCampina, Heineken, KLM, Philips, Shell en Unilever, krijgt volle medewerking en steun van VNO-NCW en wordt gefaciliteerd door Ernst & Young. Jan Peter Balkenende, voorzitter van DSGC en partner bij Ernst & Young, kondigde dit initiatief gisteren aan tijdens het World Economic Forum in Davos.

De Dutch Sustainable Growth Coalition is een groep Nederlandse multinationals die actief wil bijdragen aan de verduurzaming van de wereld. Zij hebben het afgelopen decennium duurzaamheid in hun eigen bedrijfsstrategie geïncorporeerd en krijgen daarvoor erkenning in internationale duurzaamheids benchmarks. Ze delen de visie dat financiële en economische groei samen gaat met het creëren van winst voor mens, milieu en maatschappij. Ze zijn ervan overtuigd dat het duurzame groeimodel hét business model is voor de toekomst.

De leden van DSGC hebben zich gecommitteerd om business modellen gericht op duurzame groei te bevorderen volgens het principe van Shape, Share en Stimulate: het ontwikkelen van duurzame bedrijfsstrategieën, gericht op het creëren van toegevoegde waarde voor zowel het bedrijf als haar stakeholders (Shape), het delen van goede voorbeelden (Share) en het aanjagen van het debat door leiderschap en het ontwikkelen van beleidsaanbevelingen (stimulate).

De Dutch Sustainable Growth Coalition is ervan overtuigd dat onze wereld in de toekomst duurzaam moet zijn. In 2050 zal de wereld 9 miljard bewoners hebben. Dit stelt ons voor enorme uitdagingen met betrekking tot productie en consumptie, het gebruik van natuurlijke bronnen, sociale gelijkheid en het klimaat. Bedrijven hebben de deskundigheid om innovatieve oplossingen voor deze problemen te ontwikkelen. Vooral wanneer duurzaamheid is geïntegreerd in hun businessmodellen. Veel Nederlandse multinationals werken al langs deze lijn. Het is hun overtuiging dat een businessmodel gebaseerd op duurzame groei kansen creëert voor bedrijven en hun concurrentiepositie versterkt. Duurzaamheid is een aanjager van economische groei geworden.

Eric Drent
Woordvoerder Philips Nederland
Tel: +31 (0)40 27 83964
Mob: +31 (0)6 5190 5718
E-mail: eric.drent@philips.com

Angélique Heijl
Persvoorlichter VNO-NCW
Tel: +31 703490397
Mob: 06 52 454 939

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van 22.3 miljard € in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.