Elf grote organisaties tekenen voor een LHBT vriendelijke werkomgeving

januari 19, 2012

Amsterdam, 19 januari - Op donderdag 19 januari tekenen elf grote organisaties een verklaring voor een zichtbare verbetering in de werkomgeving van Lesbische, Homoseksuele, Biseksuele en Transgender (LHBT) medewerkers. Onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau laat zien dat ten minste 28% van de homoseksuele mannen en 14% van de lesbische vrouwen in Nederland wel eens last heeft van negatieve reacties op het werk. Ongeveer een derde van de LHBT werknemers is op het werk niet open over zijn/haar geaardheid.

De ’Verklaring van Amsterdam’ is een initiatief van de Stichting Workplace Pride. De ondertekenaars zijn grote bedrijven als Accenture, Achmea, Cisco, IBM, ING, Philips, PostNL en Shell, maar ook organisaties als UWV en de gemeente Den Haag. Workplace Pride is al langer actief op het terrein van LHBT en de werkvloer. De afgelopen 5 jaar gebeurde dat onder de naam Company Pride Platform. Maar die vlag dekt de lading niet meer. “De 22 aangesloten organisaties van het platform zijn al lang niet meer alleen bedrijven” zegt David Pollard, directeur van Workplace Pride. “Ook overheidsorganisaties zoals ministeries en gemeenten zijn lid. Onze leden werken in verschillende sectoren en landen. Bij alles wat wij doen staat het realiseren van een werkomgeving waar alle werknemers, ook LHBT, zichzelf kunnen zijn centraal.”

De Verklaring van Amsterdam is meer dan een intentieverklaring. Het bevat een concreet actieplan van tien punten voor een meer LHBT vriendelijke werkomgeving. Een van de punten is dat werkgevers leiders (hetero en LHBT) identificeren en ondersteunen die zich inzetten om LHBT vriendelijke werkomgevingen te creëren. Een ander punt uit het actieplan is het ondersteunen van LHBT programma’s en ‘roze’ netwerken. Een LHBT programma kan het organiseren van informatiebijeenkomsten zijn of het trainen van managers op het gebied van een veilige LHBT werkomgeving.

De organisaties  zijn zelf verantwoordelijk voor het realiseren van de 10 punten in de intentieverklaring. Daarnaast ontwikkelt Workplace Pride een internationale benchmark. Hiermee wordt gemeten hoe effectief organisaties zijn met hun LHBT beleid. De resultaten van deze internationale Workplace Pride Benchmark worden regelmatig gepubliceerd om LHBT vriendelijke werkomgevingen in de hele wereld te bevorderen.

De Verklaring van Amsterdam

Eric Drent
Senior Communicatiemanager/Woordvoerder Philips Nederland
Philips Electronics Nederland B.V
Tel: +31 (0)40 27 83964
Mob: +31 (0)6 5190 5718
E-mail: eric.drent@philips.comm

Leon Manet
Workplace Pride
Tel:+31 (0)6 1220 1287
E-mail: leon@companyprideplatform.org

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van 22.3 miljard € in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.