Philips informeert markt over verwachte financiële resultaten voor vierde kwartaal van 2011

januari 10, 2012

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) geeft hierbij inzicht in de verwachte financiële resultaten voor het vierde kwartaal van 2011. De definitieve kwartaalresultaten zullen samen met de cijfers voor geheel 2011 op 30 januari 2012 bekend worden gemaakt.

De concernomzet voor het vierde kwartaal van 2011 zal naar verwachting middelhoge eencijferige vergelijkbare groei vertonen in vergelijking met het vierde kwartaal van 2010. De gecorrigeerde EBITA-marge* van het concern bedraagt in het vierde kwartaal naar verwachting 8 tot 9% van de omzet, wat overeenkomt met een gerapporteerde EBITA-marge van 7 tot 8%. De gerapporteerde EBITA van het concern wordt geschat op ca. 500 miljoen euro. De vrije kasinstroom in het vierde kwartaal van 2011 bedraagt naar verwachting ca. 1 miljard euro (vierde kwartaal 2010: 1,2 miljard euro). De kaspositie van het concern aan het einde van het kwartaal bedraagt naar verwachting ongeveer 3 miljard euro. Alle cijfers zijn exclusief het onderdeel Television, dat als beëindigde activiteit geldt.

“Onze verwachte financiële resultaten in het vierde kwartaal van 2011 zijn beïnvloed door de zwakke marktomstandigheden in Europa, die gevolgen hadden voor onze Healthcare-sector en voor de prijzen binnen de activiteit Consumer Lighting”, aldus Philips-CEO Frans van Houten. “Daarnaast hebben we maatregelen genomen om de doorstroming van de voorraad bij Philips Lighting te bevorderen. De effecten hiervan zijn merkbaar in de resultaten van dit kwartaal. Consumer Lifestyle begon als eerste Philips-sector met de implementatie van het Accelerate-programma, dat is gericht op doorvoering van de benodigde veranderingen en verbetering van de prestaties. Deze sector vertoont dan ook als eerste tekenen van een opgaande lijn. Ondanks deze teleurstellende resultaten hebben we er alle vertrouwen in dat we onze bedrijfsresultaten kunnen verbeteren door de benodigde veranderingen door te voeren en de kosten te verlagen, om zo onze financiële doelstellingen voor 2013 te realiseren: een omzetgroei van 4 tot 6%, een gerapporteerde EBITA-marge van 10 tot 12% en een rendement op geïnvesteerd vermogen van 12 tot 14%.”

Philips verwacht dat de sector Healthcare in het vierde kwartaal van 2011 lage eencijferige vergelijkbare omzetgroei zal boeken in vergelijking met het vierde kwartaal van 2010. Het feit dat de groeicijfers – ondanks sterke resultaten in de Verenigde Staten – niet voldoen aan de verwachtingen, is voornamelijk te wijten aan de tegenvallende omzet in Europa, waar de sector in het vierde kwartaal van 2011 een middelhoge eencijferige omzetdaling boekte in vergelijking met het vierde kwartaal van 2010. In combinatie met vertragingen bij de uitlevering van reeds geplaatste orders heeft dit geleid tot een daling van de vergelijkbare omzetgroei in het vierde kwartaal met naar schatting twee tot drie procentpunten. Doordat Healthcare is blijven investeren in groei en enkele eenmalige lasten heeft geboekt, konden de resultaten in het vierde kwartaal in mindere mate zorgen voor een toename van de EBITA. De gecorrigeerde EBITA-marge* en gerapporteerde EBITA-marge zijn gewoonlijk hoog aan het einde van het jaar als gevolg van seizoensgebonden effecten en zullen in het vierde kwartaal van 2011 naar verwachting ca. 15% van de omzet bedragen.

Philips verwacht dat de sector Lighting in het vierde kwartaal van 2011 middelhoge eencijferige vergelijkbare omzetgroei zal boeken in vergelijking met het vierde kwartaal van 2010. De resultaten van Philips Lighting zijn beïnvloed door aanhoudende problemen bij de bedrijfsvoering van de onderdelen Consumer Luminaires en Lumileds en door verschillende macro-economische factoren, wat gevolgen had voor de prijzen binnen de Consumer Lighting-onderdelen. Het nettoresultaat werd tevens beïnvloed door wijzigingen in productievolumes en eenmalige lasten die voornamelijk verband hielden met het wegwerken van traag verkopende voorraad. Deze maatregelen hebben echter wel gezorgd voor een lager voorraadniveau en een verbeterde kasstroom. De gecorrigeerde EBITA-marge* voor het vierde kwartaal van 2011 bedraagt naar verwachting 3 tot 4% van de omzet. De gerapporteerde EBITA-marge bedraagt naar verwachting 2%.

De sector Consumer Lifestyle zal naar verwachting een lage eencijferige vergelijkbare omzetgroei realiseren. De groeiactiviteiten Personal Care, Health & Wellness en Domestic Appliances vertonen naar verwachting gezamenlijk een hoge eencijferige vergelijkbare omzetgroei vergeleken met het vierde kwartaal van 2010. De gecorrigeerde EBITA-marge* en gerapporteerde EBITA-marge voor de gehele sector zullen naar verwachting 10% van de omzet bedragen.

Philips zal de resultaten voor het vierde kwartaal van 2011 en het volledige jaar 2011 toelichten tijdens een televergadering die begint om 9.15 uur MET op 30 januari 2012.

* De gecorrigeerde EBITA-marge is de EBITA-marge exclusief lasten in verband met herstructureringen en overnames.

Joost Akkermans
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Steve Klink
E-mail: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van 22.3 miljard € in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.